|
|
#466 |
|
|
SVT2 just nu:
"Tjernobyl - naturen tar över den förbjudna zonen. 24 år efter Tjernobylkatastrofen har området ofrivilligt förvandlats till ett märkligt "friluftslaboratorium". Efter olyckan evakuerades 135 000 personer, och strålningen dödade djur och växter. Fortfarande är strålningen hög, men fåglarna bygger bo på betongsarkofagen och björnar, hjortar och vargar strövar omkring till synes helt friska. Hur kan de överleva i denna kontaminerade miljö? Det försöker nu forskarna ta reda på. " Kommer på play senare. |
| Besvara med citat |
|
|
#467 |
|
|
|
| Besvara med citat |
|
|
#468 |
|
|
För intresserade....
Det pratas om en ny resa i samma ämne i tråden nedan. Är du intresserad så anmäl gärna intresse där så att resan blir av! http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120556 |
| Besvara med citat |
|
|
#469 |
|
|
jag följer med om datumet passar. Ungefär när kan det bli?
|
| Besvara med citat |
|
|
#470 |
|
|
Hittade en bra artikel på National Geographics webb från 2006!
Text av Richard Stone. Bilder av Gerd Ludwig. |
| Besvara med citat |
|
|
#471 |
|
|
Hos Wired hittade jag en artikel om Gagra, "War-Torn and Overgrown, Ghost Town Was Soviet Paradise", på Georgiens Svartahavskust.
Orten var i början på 1900-talet "Rysslands Riviera" för förmögna turister, efter revolutionen gav Lenin order om att paradiset för aristokratin i stället skulle bli ett paradis för arbetarna. Under kriget mellan Georgien och Abkhazia (uppbackade av Ryssland) avfolkades stan, striderna och plundringen har naturligtvis också satt sina spår. Sedan krigsslutet 1993 har vissa delar återbefolkats. Bilder av Slesarev Oleg Victorovitch, text av Matthew Shechmeister. Intressant läsning. Detta blev kanske ett inlägg i fel tråd, sorry, men hittade inget lämpligt. |
| Besvara med citat |
|
|
#472 |
|
|
Har inte varit så aktiv i tråden, men har följt den med jämna mellanrum. Eftersom intresset verkar lite svalt och det planeras en annan resa - och intresset även där verkar svalt, så tolkar jag som att det inte finns något större intresse för en ny resa...eller har jag fel?
|
| Besvara med citat |
|
|
#473 |
|
|
Hellingly Asylum (f d East Sussex Asylum) i England...
- ännu en öde plats med en obehaglig spöklig atmosfär. Bilder av Viveca Koh.
Viveca Koh Photography, hittade dem via PhotoShelters Blog. |
| Besvara med citat |
|
|
#474 |
|
|
Åker fortfarande gärna med om det skulle bli ny resa. Vet inte om det är intresset som är svalt eller förmågan att verkligen "ta tag i saken och ordna resan". Självkritiken finns inbakad.... Ett seriöst förslag och ett datum samt en resa som verkligen blir av kan nog locka fler! Du har ju tidigare referenser som "reseledare" *hint hint*
|
| Besvara med citat |
|
|
#475 |
|
|
Oscar,
Mitt intresse håller i sig. Två sammanhängande dagar i zonen är fortfarande ett starkt önskemål - jag arbetar långsamt och här finns ju hur många motiv som helst. Ett eventuellt specialupplägg med två sammanhängande dagar i zonen kräver (gissar jag) en hel del diskussioner med den lokale arrangören och dessutom att man är en färdigkomponerad grupp för att de ö h t ska vara intresserade. Tiden går och alla diskussioner och bokningar tar tid; man kan ju tänka sig en resa under sommar/höst 2011 i stället? |
| Besvara med citat |
|
|
#476 |
|
|
Lite färgglada Pripyatbilder:
http://englishrussia.com/index.php/2...r-power-plant/ |
| Besvara med citat |
|
|
#477 |
|
|
Här skulle man ju inte ha nåt emot att ta en titt:
"Inside the Soviets’ Secret Failed Moon Program" http://www.wired.com/wiredscience/20...ssion/?pid=428 |
| Besvara med citat |
|
|
#478 |
|
|
Jag är seriöst intresserad om det anordnas en ny resa till Pripyat och kringområdena! Jag kan ta mig iväg i stort sett när som helst :) Hör gärna av er! |
| Besvara med citat |
|
|
#479 |
|
|
Som jag sagt tidigare i tråden så är även jag och ev. en eller två vänner seriöst intresserade att åka med.
Finns det chans att se den stora radaranläggningen med eller är den riven, någon som vet? |
| Besvara med citat |
|
|
#480 |
|
|
Jag är grymt intresserad av att åka med.
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
| Taggar |
| fotoresa, pripyat, tjernobyl, ukraina |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:47.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar