Annons

Hur exporterar jag en rawfil från Lightroom till Photoshop utan att spara.

Produkter
(logga in för att koppla)

bruset

Aktiv medlem
När jag arbetar i Camera Raw med en rawfil så öppnar upp den i Photoshop och arbetar med den för att slutligen spara ner den.

Kan man göra samma sak i Lightroom, dvs exportera en rawfil till Photoshop utan att filen sparas i ett bildformat på hårddisken.

Nu när jag exporterar en rawfil till Photoshop så sparas den automatiskt som en bildfil, fast jag kanske inte ens bestämt mig för att jag vill spara den.

Någon som vet hur och ifall man kan lösa detta.

Mvh

David

Jag tror inte det går.

Om jag förstår rätt är det en funktion som kommer i Lightroom 2.0, en beta har just släppts då det dröjer nog lite innan den kommer i skarp version.

Mvh

Anders
PS. Jag använder inte Photoshop så jag kan mycket väl ha fel.

har också funderat på det, som det är nu ser jag till att ta bort den "nya" filen så fort den öppnats i PS...

/Micke

Mig veterligen, nej... Du måste gå via en sparad fil eftersom det är två separata program. Dock pratas det om en tätare integration mellan kommande Lightroom 2.0 och Photoshop CS3, kanske har de hittat en lösning där...

Fast om jag funderar lite... testa att spara dina justeringar i LR till filen alt till en .xmp-fil (Ctrl+S på en PC). Starta sedan PS och öppna filen i Camera Raw, gör inget där utan klicka öppna som vanligt. Då borde de ändringar du gjort i LR komma med in i PS. Nackdelen är att om du sedan sparar i PS som en TIFF e.d. så kommer den filen inte in i LR automatiskt utan måste importeras/synkas in... Förstår du hur jag menar?

/Per

peber skrev:
Mig veterligen, nej... Du måste gå via en sparad fil eftersom det är två separata program. Dock pratas det om en tätare integration mellan kommande Lightroom 2.0 och Photoshop CS3, kanske har de hittat en lösning där...

Fast om jag funderar lite... testa att spara dina justeringar i LR till filen alt till en .xmp-fil (Ctrl+S på en PC). Starta sedan PS och öppna filen i Camera Raw, gör inget där utan klicka öppna som vanligt. Då borde de ändringar du gjort i LR komma med in i PS. Nackdelen är att om du sedan sparar i PS som en TIFF e.d. så kommer den filen inte in i LR automatiskt utan måste importeras/synkas in... Förstår du hur jag menar?

/Per

Tack alla för alla svar.

Per, jag tror jag förstås vad du menar. Tyvärr så förtar detta ju mycket av arbetsflödet i Lightroom. Om man ska behöva göra denna procedur varje gång så öppnar jag nog hellre bilden i Camera Raw på en gång och struntar helt i Lightroom för de bilder som behöver mer arbete.

Tack ändå.

Jag får helt enkelt hoppas på en lösning i Lightroom 2.

Mvh

David

Jo, jag tänkte just detsamma när jag satt och läste mitt svar till dig. Det är väl så att fördelen med LR vad gäller just råkoverteringen är att man kan använda presets, enkelt kopiera justeringar till flera bilder osv. Men för att bara fixa en enstaka bild kan man ju egentligen lika gärna använda ACR som det är idag. Det är den bistra sanningen. Idealet vore väl att kunna skippa PS helt för flertalet bilder och jag tror att vi kommer att hamna där inom en snar framtid. Såg en lista på vad som är planerat för LR 2.0 och redan då kommer i alla fall jag att kunna skippa PS för säg 90 % av mina bilder.

http://www.victoriabampton.com/lightroom20beta1whatsnew.htm

Såg just detta på sidan jag länkade till:
"...Files may now be opened directly into Photoshop CS3 10.0.1 without creating an interim Tiff or PSD file. Other external editors may still require an interim file..."

/Per

I LR 2.0 beta går det att gå direkt till PS. Det krävs dock att ACR har samma funktioner som LR. Tror att LR förväntar sig att man har ACR 4.4. Provade med att använda ACR 3.7 som profil i LR men fick samma varning ändå, det är ju trots allt den första betan.

/Mats

Ser mycket bra ut. Hoppas de släpper den skarpa 2:an snart, men jag kanske ska kolla in betan så länge.

Tack för att ni tog er tid.

Mvh

David

ANNONS
Götaplatsens Foto