Annons

Söker bättre märkning av kataloger före bränning.

Produkter
(logga in för att koppla)

canonad

Aktiv medlem
Satt igår och brände en CD-skiva med bilder. Hade dessförinnan utökat ursprungsnamnet på katalogerna, t ex: ”2008_04_22”, till t ex ”2008_04_22 Utflykt till xx”.

Brände som data-CD, om jag framöver skulle vilja få printat ytterligare en del bilder. Som brännarprogram valde jag Nero Smart.

När vi sedan kollar på DVD:n, så heter katalogerna enbart t ex ”2008_04-22 U”, om min förklarande text börjat på U (Som i ”Utflykt…”). Säger i princip ingenting, utöver när bilderna tagits… Finns det något bra sätt att få med mer text? Nu brände jag nog som ISO, därav dessa max 12 tecken.

Finns det något annat format att bränna i, som klarar fler tecken - utan att samtidigt ge andra negativa överraskningar...

En variant vore ju att döpa om filerna till säg: ”8_04_Utflykt”. Ger också 12 tecken och säger lite mer. Vill gärna ha bilderna i en kronologisk ordning - men vill helst ha en ännu något lite mer specifik förklaringstext. Har sökt här på forumet utan att hitta vad vag vill åt…

Någon av er som har något tips att komma med här?

Du bör kunna välja vilken standard man bränner skivan i, bl.a. finns stöd för långa filnamn beroende på format. Jag kommer inte ihåg exakt var man ställer in det just nu, du får leta i inställningarna innan du bränner.

Edit: "Joliet" heter formatet om jag kommer ihåg rätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto