Annons

LR: Hur vrida bild med tangentbordet

Produkter
(logga in för att koppla)

henq

Aktiv medlem
Det är svårt (=omöjligt?) att trycka ctrl-[ och ctrl-] på ett svenskt tangentbord. Finns det nån lösning för att rotera bilderna med tangentbordet i Lightroom? Byta till engelsk layout verkar jobbigt...
 

henq

Aktiv medlem
Halleluja, tack Roine!

Jag skapade

c:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 1.4\Resources\en\TranslatedStrings.txt

där jag petade in följande:

"$$$/AgDevelopShortcuts/Rotate_left/Key=,"
"$$$/AgDevelopShortcuts/Rotate_right/Key=."

"$$$/AgLibrary/Help/Shortcuts/RotateLeftKey=,"
"$$$/AgLibrary/Help/Shortcuts/RotateRightKey=."

"$$$/AgLibrary/Menu/Photo/RotateLeft/Key=,"
"$$$/AgLibrary/Menu/Photo/RotateRight/Key=."


Nu kan jag vrida bilderna med , resp .

Det verkar som om man trots allt kan mappa om alla tangenterna, dock på ett mycket omständigt sätt.
 

AFJ

Aktiv medlem
henq skrev:

Det verkar som om man trots allt kan mappa om alla tangenterna, dock på ett mycket omständigt sätt.
Låter mycket intressant. Jag har ofta retat mig på de genvägar som finns, då det uppenbarligen inte funkar så bra på svenskt tangentbord.

Skall kolla lite mer på detta när jag får tid.

Tack för tipset Roine!

Mvh

Anders
 

GustafUggla

Aktiv medlem
Är det bara jag som inte har något problem med den kombinationen? Så stora händer har jag inte.

Jaja. Hoppas ni hittar en lösning.
 

henq

Aktiv medlem
GustafUggla skrev:
Är det bara jag som inte har något problem med den kombinationen? Så stora händer har jag inte.

Jaja. Hoppas ni hittar en lösning.
Tja, på ett svenskt tangentbord går det inte att skicka Ctrl + [. Tala gärna om hur för då slipper vi ändra i filen ovan (vilket fungerar dock utmärkt).
 

jpgrahn

Aktiv medlem
henq skrev:
Halleluja, tack Roine!

Jag skapade

c:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 1.4\Resources\en\TranslatedStrings.txt

där jag petade in följande:

"$$$/AgDevelopShortcuts/Rotate_left/Key=,"
"$$$/AgDevelopShortcuts/Rotate_right/Key=."

"$$$/AgLibrary/Help/Shortcuts/RotateLeftKey=,"
"$$$/AgLibrary/Help/Shortcuts/RotateRightKey=."

"$$$/AgLibrary/Menu/Photo/RotateLeft/Key=,"
"$$$/AgLibrary/Menu/Photo/RotateRight/Key=."


Nu kan jag vrida bilderna med , resp .

Det verkar som om man trots allt kan mappa om alla tangenterna, dock på ett mycket omständigt sätt.
Och halleluja igen!!
Det här har jag också letat efter.
Tack Roine och Henrik!
/johan
 

afe

Aktiv medlem
Nu är jag kanske fånig, men är det svårt att klicka på pilen under bilden för att vrida den (oavsett svenskt eller engelskt tangentbord)?
 

jpgrahn

Aktiv medlem
AFE skrev:
Nu är jag kanske fånig, men är det svårt att klicka på pilen under bilden för att vrida den (oavsett svenskt eller engelskt tangentbord)?
Kan bara svara för mig själv här.
Jag tycker det är jobbigt att använda musen för upprepade simpla rörelser. Som till exempel att klicka på en bild i taget för att vrida den.
Javisst, jag vet, man kan markera flera bilder och sedan vända allihopa på en gång.
Rawshooter som jag tidigare använde hade en genväg som låg bra till och var lätt att använda när man går igenom bilderna.
Det har jag saknat i Lightroom.
Tills alldeles nyss alltså!
/johan
 

AFJ

Aktiv medlem
En undran, när behöver ni vrida bilderna i LR? Från min 400D och 40D vrids bilderna automatiskt när jag fotat stående.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har inte pilarna i framkallningsmodulen.
Ok, men i Library finns de väl ändå?

Javisst, jag vet, man kan markera flera bilder och sedan vända allihopa på en gång.
Så, vad är problemet?

För att vrida på flera bilder samtidigt måste man väl ändå först klicka på dem för att markera dem (eller trycka CTRL-A för att markera alla)?

Bra att ni löst problemet ändå, så kan Adobe lägga ner tid på att göra andra förbättringar :)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag markerar flera bilder med tangentbordet i samband med sorteringen. Då vill jag kunna rotera, sätta flaggor, radera etc via tangentbordet (ngt som funkade finfint i Bridge).
 

afe

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Jag markerar flera bilder med tangentbordet i samband med sorteringen. Då vill jag kunna rotera, sätta flaggor, radera etc via tangentbordet (ngt som funkade finfint i Bridge).
Ok, det argumentet kan jag köpa (fast jag tycker ändå inte det är så svårt att klicka) :)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Egentligen inte så svårt, men det känns snabbare att köra med tangerna (och inte minst för att spara musarmen). :)
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Hej, tack för tipset. Det fungerar bra på nya versioner också kan jag tillägga. Fast man får döpa filen till "TranslatedStrings_Lr_en_US.txt".
Kanon! Nu går det att rotera enkelt!
(provade diverse andra kombinationer först, men . ' var det enda jag fick att funka då de inte var upptagna redan)
 

henq

Aktiv medlem
Tack för uppdateringen :)
Skönt trådlyft med en riktigt bra uppdatering efter 12 år! Man kunde trott att det skulle blivit enklare dock...
 
ANNONS