Annons

Val av bildbehendlingsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilsson84

Aktiv medlem
Hej!

Jag är helt ny inom bildbehandlingsprogram.
Behöver tips på bra program. Gärna lätta att förstå och använda.

Jag har Digital photo Professional som följde med canon kameran. Är det bra eller finns det bättre?
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Det är vål kanske inte ett bildbehandling, utan en råkonverterare i första hand.

Det anses vara helt ok idag.

För bildbehandling hamnar nog de flesta i Adobes Photoshop Elements o för de med lite större krav o plåmbok i PS CS3

Ligthroom är ett mellanting som ger mycket för pengarna, lite tunna redigeringsmöjligheter dock.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ifall du är helt ny på bildbehandling så kanske du inte riktigt känner för att slanta upp 10 eller 20 papp det allra första du gör, så därför kan det nog vara idé att först titta lite närmare på Photoshop Elements (som Roine nämner). Kostar i runda slängar någon tusenlapp. Detta program är lättare att komma in i än "stora" Photoshop.

Vill du kavla upp ärmarna och är beredd att satsa ordentligt redan från start, så finns ju det välkända bildbehandlingsprogrammet GIMP (GNU Image Manipulation Program), som är HELT GRATIS. Bara att ladda ner. Helt lagligt! Det finns till såväl GNU/Linux som till Windows operativsystem, liksom till Mac OS X. GIMP är ungefär lika kraftfullt som Photoshop och påminner en hel del om detta. Ev. skulle det kunna vara en nackdel för dig att det inte finns massor av böcker att köpa om hanteringen av GIMP, medan du kan ruinera dig på att köpa böcker till Photoshop (fast flertalet av dessa kunde nog med fördel ha förblivit otryckta - massor av dem är av karaktären "Me too")...
 

jouni

Aktiv medlem
sitter i samma båt

Jag sitter i samma båt, försöker hitta bra bildbehandlings program. Jag har hämtat 30 dagars prov program på följande: Picture Window Pro 4.0, Corel Draw X2, Photoline and sist Adobe Lightroom. Gimp har jag också provat.

Lightroom är himla fin att använda och har underbar grafik, men den räcker inte till, några viktiga egenskaper fattas: perspektiv korrigering och masking. Sistnämnda betyder att man kan frysa ytor på bild så att åtgärderna händer bara inom ytan. Eller tvärtom, åtgärderna händer bara utanför maskade ytor, dessa 2 är jätte viktiga för mig. Finns inte i Lightroom, rätta till mig om jag har fel.

Dom andra är enklare men icke lätta att lära. Nästan tror att Picture Window Pro har mest, men är samtidigt svåt att lära och även lite jobbig att använda.

Man brukar få ett program med kameran, Canon och Nikon har bra som RAW konverterare men endast det räcker inte heller.

Photoshop CS3 är bra men innehåller mycket sådant som jag skulle inte behöva. Den är också dyr. Man kan ladda ner den från USA och då skulle den kosta ungefär 4000; kr. Fortfarande dyr tycker jag.

Jag kan inte hitta någon bra, få vänta. Häls Jouni
 

Gården

Aktiv medlem
Re: sitter i samma båt

jouni skrev:
Jag sitter i samma båt, försöker hitta bra bildbehandlings program. Jag har hämtat 30 dagars prov program på följande: Picture Window Pro 4.0, Corel Draw X2, Photoline and sist Adobe Lightroom. Gimp har jag också provat.

Lightroom är himla fin att använda och har underbar grafik, men den räcker inte till, några viktiga egenskaper fattas: perspektiv korrigering och masking. Sistnämnda betyder att man kan frysa ytor på bild så att åtgärderna händer bara inom ytan. Eller tvärtom, åtgärderna händer bara utanför maskade ytor, dessa 2 är jätte viktiga för mig. Finns inte i Lightroom, rätta till mig om jag har fel.

Dom andra är enklare men icke lätta att lära. Nästan tror att Picture Window Pro har mest, men är samtidigt svåt att lära och även lite jobbig att använda.

Man brukar få ett program med kameran, Canon och Nikon har bra som RAW konverterare men endast det räcker inte heller.

Photoshop CS3 är bra men innehåller mycket sådant som jag skulle inte behöva. Den är också dyr. Man kan ladda ner den från USA och då skulle den kosta ungefär 4000; kr. Fortfarande dyr tycker jag.

Jag kan inte hitta någon bra, få vänta. Häls Jouni
Varför inte testa Photoshop Elements som Roine tipsade om ? Där finns det mesta för en billig penning.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Vad är det för operativsystem?

Jag tycker i första hand ska kolla efter ett bildsorteringsprogram som kan hantera råfiler och göra enklare bildbehandlingar. Exempelvis iPhoto för Mac OS.
 
ANNONS