Annons

Lightroom färgförändring och tapp av kontrast vid export till JPG sRGB

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Idag använder jag oftast Lightroom för raw-framkallning och kataloghantering.
Många gånger har jag tyckt att mina bilder ser bra ut på skärmen vid editering men efter export t.ex till fotosidan har de tappat i kontrast och färgmättnad.
Idag skulle jag ladda upp ännu en bild och tog upp den skapade JPG-filen i Firefox och hade kvar bilden i Lightroom på skärmen så jag kunde jämföra båda bilderna.
Det var slående hur bilden i JPG drog mot mer i Cyan och kontrasten var lägre.
Är detta en konsekvens av att gå från en större färgrymd till en mindre eller är det dåliga algoritmer i Lightroom?
Vad är er erfarenhet?
PS. När jag gör utskrifer stämmer allt bra och jag jobbar på en kalibreerad skärm.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
hej
problemet kan ligga i att din skärm ligger fel okalibrerat. Din kalibrering, var den så att du ändrade R,G,B separat i skärmens inställningar eller fixae kaliberingsprogrammet allt?

Om du inte kalibrerade själva skärmen gälelr ju kaliberingen oftast bara i färgprofilhanterande program.

Då skiljer det ju i en kalibrerad miljö o utanför, den utanför är ju fel.

http://www.roine.nu/trainweb/crw_2408.htm
Ladda ner denna bild jag tagit, titta på den i windows, i lr o i PS o se om den äkliga oranga skiljer.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Använder Eye One Match III som programvara för kalibrering och Eye One II som hårdvara. Den lägger ju en profil automatiskt för skärmen och programmen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
roinek skrev:
hej
problemet kan ligga i att din skärm ligger fel okalibrerat. Din kalibrering, var den så att du ändrade R,G,B separat i skärmens inställningar eller fixae kaliberingsprogrammet allt?

Om du inte kalibrerade själva skärmen gälelr ju kaliberingen oftast bara i färgprofilhanterande program.

Då skiljer det ju i en kalibrerad miljö o utanför, den utanför är ju fel.

http://www.roine.nu/trainweb/crw_2408.htm
Ladda ner denna bild jag tagit, titta på den i windows, i lr o i PS o se om den äkliga oranga skiljer.
Jag får en något större mättnad i PS. Syns inte mycket på loket utan mer i gräset. Skillnaden är dock marginell.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
hej
kolla då så din bild du tycker är blekare har sRGB som färgprofil eller att den saknar den.
Högerklicka på bilden och välj avancerade egenskaper
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
roinek skrev:
hej
kolla då så din bild du tycker är blekare har sRGB som färgprofil eller att den saknar den.
Högerklicka på bilden och välj avancerade egenskaper
Jo den är i sRGB KOnstigt nog stämmer färgerna bättre om jag exporterar i Adobe RGB men bilderna för då en gråton över sig och det kan man ju också förvänta sig
 

alfin

Aktiv medlem
Mats, titta i forumet om färghantering, frågan är avhandlad åtskilliga gånger.

Lightroom är en fullt ut färghanterad applikation som konverterar till din skärmprofil, medan Firefox inte ens läser profilen i bilden (om sådan finns inbäddad). Hur stor skillnad du då upplever beror på din bildskärm.
 
ANNONS