Annons

Varför sparar CaptureNX automatiskt en TIFF?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej :D

Jag undrar varför CaptureNX automatiskt sparar en högupplöst tiff i den aktuella Nef-mappen när jag "öppna med" klickar i menyn för att exportera till Photoshop?

Jag måste sitta o radera alla dessa Tiff i efterhand och det blir några Gig tas upp i onödan..

Någon som vet hur man stänger av detta?
 

tettimul

Aktiv medlem
På något sätt måste data överföras mellan programmen och då de inte använder samma arbetssätt och filformat så är nog tiff lättast för att inte förlora kvalitet.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Va? Men står ju Nef på filen när den öppnas i Photoshop.. inte tiff.

Jag vill bara att den ska överföras, inte sparas, jag vill inte spara en halvofärdig tiff-fil som bara är korrigerad för att göra mitt Photoshop-workflow enklare. En kontrastlös färglös bild.. varför skulle jag vilja spara en sån fil? Ett högupplöst original har jag ju redan i Nef-filen..
 

tettimul

Aktiv medlem
Jo, men du vill att filen ska öppnas i Photoshopp och ändingarna du gjort i NX ska med eller hur? Du skulle du inte vara helt nöjd med att programmet skrev över din raw-fil? Var hade du tänkt att ändringarna skulle komma ifrån? Någonstans måste de sparas, datorn kan inte hitta på dom ur tomma intet.

Om du jobbar med en rawfil i photoshop och stänger den frågar photoshop om du vill spara ändringarna i filen Blabla.NEF och när den sparas så blir det en fil som heter Blabla.PSD. Same, same but different. Den filen är inte heller särskillt liten. Inget NX-specifikt problem alltså utan helt enkelt så det fungerar.
 
ANNONS