Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alla sveriges fåglar som Keyworslista till LR

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har fått tillåtelse att utgå av Erling Jirle, Dept. Ecology, Lund University att använda hans databas föör fåglar för att göra en Ligthroom keyvordlista på fåglar.
det är drygt 2000 fåglar i 6 grupper.
Jag har valt att göra ett keywordentry enligt
Svenska namnet (vetenskapliga namnet) (engelska namnet)

Ex:
Gräsand (Anas platyrhynchos) (Mallard)

DVS man får alla 3 direkt som ett keywordentry.

Anvisningar finns här för hur ladda ner filen, hur lägga in det i LR och hur använda sökfunktionen.

http://roine.nu/lr_keyworddatabasfaglar.pdf

Det är endast snabbtestat av mig på en PC, dvs inte testat på en mac eller av nån som kan fäglar.
Så synpunkter vore guld så uppdaterar jag pdf filen.

Tackar Erling för att han ställt ett så stort arbete till förfogande.

Roine
 

Tomas Järnetun

Aktiv medlem
Jättebra initiativ som förhoppningsvis kommer att underlätta för många i sitt taggande.
Själv vill jag inte släppa den systematiska och hierarkiska struktur som jag börjat bygga på. Jag vill kunna göra en sökning på t.ex. andfågel > svan > sångsvan. Men visst vore det guld att få de latinska och engelska namnen per automatik. Kanske vi snart ser en alternativ version med denna systematiska uppbyggnad?
/Tomas
 

twinx

Aktiv medlem
Det här tycker jag ser riktigt intressant ut. Kul initiativ.
Om man fick önska så skulle jag vilja se keyword-listan grupperad efter ordning och familj. På det sättet kan man använda grupperingsbegreppen i Lightroom för att hitta alla bilder för en viss familj, ordning, etc.

Jag vet att det är ett jobb att ordna det, men jag antar att den ursprungliga databasen har en sådan indelning.

/Thomas

(Sorry, den andra Thomas hann före med samma önskan..)
 

nabbor

Aktiv medlem
Har inte testat att lägga till nya nyckelordslistor tidigare. Läggs de nya nyckelorden bara till i min befintliga lista? Är lite skraj att tappa info som jag redan har, speciellt när jag läser "Det är inte tillrådligt ta bort databasen och importera igen, då kan redan taggade bilder förlora sina keywords."

Är det någon sorts standard att använda
svenskt namn (latin) (eng.)?
För de arter som jag redan har i mon lista har jag använt mig av synonymer för vetenskapligt resp. engelskt namn.

Håller med om att detta är ett bra initiativ, hoppas vi får se mer av såna här listor framöver. Vill bara förvissa mig om hur det funkar innan jag vågar prova.
 

Per

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt poängen med att lägga in en sån lista. Normalt skapar man väl ett nytt keyword när man fotograferat en ny art (eller vad det nu handlar om); dvs man gör det då och bara den enda gången, och det tar inte så många sekunder? Om man inte har något foto till en visst keyword är det väl bara bra för överskådligheten att man inte har sökordet heller?

Per
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Kom med ett konkret förslag.

Se Erlings sida hur de 6 kategorierna är systemerade. Tyvärr sorterar ju LR i bokstavsordning. Men jag rekomenderar att man döper om del 1...6. Dock går det inte ha hela Erlings titel.

Mitt intresse i detta är främst att jag testar LR databasdel, och kan man göra nått användbart av det är det ju, just, användbart för andra.

Så ge ett konkret exempel.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
JAg provade med synonymer, men fick problem med sökningen sen. DVS söka fram bilder.

Men ger du ett exempel på din Keywordfil så är det rimligt enkelt att fixa.

Jag har förberett för det, man byter ut () mot{} i textfilen, men det går inte i Notepad, man måste ha en binäreditor då LR åäö spökar.


Vill man testa, skapa en helt ny LR databas och lägg till denna lista och ett par bilder och prova Era varianter kanske vi kan lyfta allt till en version 2

Roine

zuukit skrev:
Har inte testat att lägga till nya nyckelordslistor tidigare. Läggs de nya nyckelorden bara till i min befintliga lista? Är lite skraj att tappa info som jag redan har, speciellt när jag läser "Det är inte tillrådligt ta bort databasen och importera igen, då kan redan taggade bilder förlora sina keywords."

Är det någon sorts standard att använda
svenskt namn (latin) (eng.)?
För de arter som jag redan har i mon lista har jag använt mig av synonymer för vetenskapligt resp. engelskt namn.

Håller med om att detta är ett bra initiativ, hoppas vi får se mer av såna här listor framöver. Vill bara förvissa mig om hur det funkar innan jag vågar prova.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Jag ser finessen att om man matar in keywordet i den högra delen, dvs i METAdatadelen så söker den upp hela strängen, du får engelska o latinet på köptet.
Grupperar du sen datafilen i undergrupper som flera vill, ser du vilka fåglar du inte har bilder på i den vänstra delen, där står ju antalet bilder för varje fågel.

Finns säkert fler finesser och även problem givetvis

Roine


Per skrev:
Jag förstår inte riktigt poängen med att lägga in en sån lista. Normalt skapar man väl ett nytt keyword när man fotograferat en ny art (eller vad det nu handlar om); dvs man gör det då och bara den enda gången, och det tar inte så många sekunder? Om man inte har något foto till en visst keyword är det väl bara bra för överskådligheten att man inte har sökordet heller?

Per
 

Tomas Järnetun

Aktiv medlem
Efter lite mer funderande...
Visst är det lockande med lite mer av automatiserat ifyllande av korrekta namn på våra arter (eller annat också för den delen). Samtidigt får jag nog hålla med om att nog ändå ogärna fyller på sin lista med såna keywords som man inte har kopplade till någon bild. Då måste det i sådant fall finnas ett sätt att filtrera bort de oanvända (jag såg att du Roine var inne på den linjen i en parallell tråd).

Ytterligare en fundering. Är det någon som funnit ett sätt att inne i Lightroom flytta flera keywords samtidigt? När det är läge att stuva om i trädstrukturen är det ju hopplöst att sitta och flytta dem en i taget. Jag skulle vilja markera ett antal och flytta omkring dem som i Utforskaren typ. Har jag missat något eller går det helt enkelt inte?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har samma problem och det finns nog tyvärr inget sätt att lösa det på i nuvarande version.
Går ju att exportera listan och ändra den i någon editor. Frågan är om det är lättare.
Skulle som sagt finnas något verktyg som utforskaren inbyggt för sortering.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Jag ser ett stort värde i att enkelt få en komplett text att använda som Caption till bilderna när man gör WEB sidor och presentationer.
KW listan gör då att man dels stavar lika hela tiden, man slipper slå upp saker o ting och att man blir stringent.
Vire ju värdefullt om man, per ord, kunde ange även vilkea metadatafält som datat skall hamna i.

Men det suger att man inte har ett noll filter, dvs då man skall använda orden att navigera bland blir det surt med 2000 0 rader.

Men meningen är nog att man skall söka i Find tabben.
 

nabbor

Aktiv medlem
Flash Gordon skrev:
Går ju att exportera listan och ändra den i någon editor. Frågan är om det är lättare.
Kan man verkligen göra så?
Har för mig att jag testat det men att jag då fick dubbelt av alla nyckelord. Den ursprungliga + den editerade. Är inte helt säker, börjar bli förvirrad av allt testande fram och tillbaka. =)
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Nu e vi lite off topics
Jag redigerar listan i PFE32, en editor för programmerare, Notepad havererar åäö

Läser du in listan igen så läggs tydligen bara ändringar in.....
Men dina gamla synder försvinner ju inte

MEN
Klickar du på ett keyword i listan, då visas ju de taggade bilderna.

Högerklickar o raderar detta keywordet så raderas det från alla bilderna också efter att du bekräftat

Så det gäller ju tänka till om man vill byta ut ju, att skapa nån collection av det gamla så du kan lägga till det nya.

Roine
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Ang fåglarna

Listan som ligger för nerladdning är ju logiskt grupperad.
Nån som kan arterna borde kunna lägga in arterna som en nivå i txt filen, jag kan sen redigera upp den
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Klurat lite på det där med att gruppera fåglarna.

Verkar som Ni använder keyworsfunktionen till vänster öven för att söka ut, visa, inte bara tilldela keywords.

Vad tror Ni om att istället göra Collections av arterna eller vad man nu grupperar på och låta keywordsdelen vara ordlista enbart.

Gör ett gäng collections istället.
Fördelen är många, men de är inte sökbara annat än via keyworden.
MEN man kan sortera bildernas ordning i en collection.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
I Beta 2.0 kan man skapa Smart Collections och Collection sets.
Med dessas hjälp kan man säkert sortera upp pippiarna precis hur man vill så länge det finns keywords eller annan metadata för det.
Eftersom smart collections använder argument kommer en skapad collection vara uppdaterad varje gång man använder den.
Vet inte om programmet indexerar i bakgunden men funktionen verkar väldigt snabb.
 
ANNONS