Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket är det bästa canon-objektivet, alla kategorier?

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Svår fråga eftersom du skriver bästa i rubriken men egentligen tycks efterlysa det mest användbara. Det jag upplever som det bästa är ändå 85 1,2 L. Men om jag bara fick använda ett objektiv resten av livet så skulle jag nog välja 16-35 eller 24-105.
 

Gutta

Aktiv medlem
Vilket som är bäst vet jag inte eftersom jag inte testat alla... Men det verkar ju råda en ganska stor enighet om att det allra bästa objektivet är 200/1,8...Det tillverkas å andra sidan inte längre men har nyligen fått en efterföljare som kanske är lika vass? De längre telena ska ju också vara extremt bra...

Men fick jag bara använda en enda glugg framöver hade jag fortsatt med 35/1,4...
 

davidbicho

Aktiv medlem
Hm. Jag använder mitt 24-70 fruktansvärt mycket, fast jag vill egentligen inte, och tycker millimeteromfånget är trist. Men praktiskt i praktiken. Suck.

Annars skulle jag nog hålla fram lilla 50/1.4 som en av mina absoluta favoriter. 50/1.2 blev jag av med i en stöld, men jag tror inte jag återgår till den pga dess konstruktionsfel som var ett gissel för mig.

Några andra som legat på listan över favoriter, är förståss 85/1.2 som förståss e fin som snus, men lite för smal i användningsområdet för mig. Tycker 50an ger större möjligheter. Eller 135/2.0. Den går oxå att använda till mycket och är makalöst fin. 35/1.4 är klockren när man får vara mitt i actionen, eller fina 24an om man verkligen kastar sig in folkhoperna.

Men till slut är det nog 50/1.4 som vinner. Den som passar till mest och som presterar bäst. Billig, liten och lätt. Underbar är varenär.

70-200 är annars den som genererar mest pengar, om man skall se till den parametern.
 

Allemyr

Aktiv medlem
Inte det bästa men, men skulle valt ett 28-300 IS L på en 5D och en 40D, om man nu var tvungen att klara sig med ett objektiv livet ut.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag väljer 35/1,4 och Eos 5D. Jag kan inte bara välja objektiv på tekniska grunder, utan först och främst det som passar det som jag ska plåta och min stil.

Jag har många av Canons finaste gluggar som 85/1,2; 200/1,8 och 300/2,8. Men jag ser dem mest som krydda. De behövs vara vid särskilda tillfällen. Till vardags passar 24/1,4 och 35/1,4 mig bäst.
 

growingart.se

Aktiv medlem
Väljer 35/1.4, ljusstarkt - använder det mkt inomhus, mest på barn; snabbt - jag hinner rycka undan kameran innan de får tag på grejorna och ändå ha en bra bild! Använder det även för reportage.
 

PMD

Aktiv medlem
Vilket som är bäst vad gäller optiska prestanda är en sak, och det är förmodligen EF 200/1.8L eller EF 400/2.8L.

Det objektiv jag däremot helst skulle välja om jag bara fick använda ett enda är EF 100-400/4.5-5.6L. Bättre allroundobjektiv skulle jag nog ha svårt att hitta.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Svår fråga! Alla mina objektiv är bäst vid rätt tillfälle.

Den absolut skarpaste tele-zoomen anses nog EF 70-200 4L IS USM.

Här finns ett par seriösa listor (totalt och en budgetvariant) på Canons bästa objektiv enligt användare.

85 1,2L USM ligger i topp bland fasta objektiv.
70-200 4L IS i topp bland zoomarna men först på 12e plats totalt...
http://www.lensplay.com/lenses/lens_top_ten.php
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Jag skulle nog valt ett Nikkor 85mm/f=1,4 ihop med en adapter för att vara på säkra sidan! Om man nu bara får välja ett.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Har provat de flesta av de mest lovprisade objektiven (under 300 mm). Utan att ha gjort något test så framstår EF 200/1.8 L som den bästa. EF 85/1.2 L och EF 35/1.4 L lider av hög CA (rosa-lila färg) på största öppning.
Vill någon göra ett test med mig i närheten av Göteborg där man jämför olika objektiv så säg till.

Nikkor 85/1,4 sägs inte vara lika skarp som EF 85/1.2 L.
 

Lieden.se

Aktiv medlem
Kunde jag bara ta med mig ett objektiv skulle det bli 24-105. Men mitt favoritobjektiv är EF 500/4, ger makalösa bilder tillsamans med 5D. Men det är inte ett objektiv man knallar omkring med hängande runt halsen, direkt...
 
ANNONS