Annons

Förvirring om bildstorlekar i katalogprogram - Cumuls

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Förvirring om bildstorlekar i katalogprogram - Cumulus

På mitt jobb håller vi på att dra igång ett nytt system för bildkatalogisering - Cumulus - som jag tjuvkikar lite på nu.

Jag blir helt förvirrad när jag ser hur programet hanterar bildstorlekar. Visserligen är det ju ett erkänt ämne för missförstånd och trassel, men det här känns ändå som ett så pass etablerat program så jag börjar fundera på om det är jag som totalt missuppfattat något. Så här funkar det:

Bilder som laddats upp kan sedan sökas ut, och då visas en miniatyr tillsammans med en del info om bilden, bla storleken angiven som upplösning i dpi + ett storleksmått i mm. Upplösningen varierar, och är den som bilden var 'inställd på' när den laddades upp. Dessutom visas filens storlek i kB.

Jag tycker det känns vrickat - borde man inte ange bildstorleken som ett pixelmått i stället? Eftersom bilderna visas med olika dpi (redan det är väl fel iofs - borde väl kallas ppi om man ska vara kinkig?), så blir det onödigt omständigt att få en upppfattning om hur stora bilderna egentligen är genom att titta på storleken angiven i mm?

En annan knepighet stöter jag på när en bild ska laddas hem till min egen pc för användning. Då kan jag välja fyra alternativ:

1. "Orginal"
2. "Powerpoint (150 dpi)"
3. "Print (300 dpi)"
4. "Web (72 dpi)"


Resultatet verkar vara att:
1:an laddar ner i full storlek
2:an förminskar bilden till 1024 px bred + 150 dpi (irrelevant?)
3:an ger samma resultat som 2:an (uppenbart fel?)
4: förminskar till 640 px bred + 72 dpi.

Återigen - är det inte vrickat och irrelevant med dessa Dpi-mått? Kanske kan man lite generellt säga att 1024 px bredd ofta är lämpligt för fullsida i powerpoint, och 640 px bredd ibland är lagom för en hemsida - men de måtten syns ingen stans när man laddar ner, och går heller inte att påverka.

Allt detta känns mycket märkligt för mig, är det verkligen ett vettigt och normalt upplägg? Jag kan ana att det någon stans handlar om ett försök att göra det enkelt för användare som inte är så bevandrade i ämnet, men för mig känns det som det gått rätt snett?

Tacksam för synpunkter!

Per
 
Senast ändrad:

Shabbadang

Aktiv medlem
På mitt jobb håller vi på att dra igång ett nytt system för bildkatalogisering - Cumulus - som jag tjuvkikar lite på nu.

Jag blir helt förvirrad när jag ser hur programet hanterar bildstorlekar. Visserligen är det ju ett erkänt ämne för missförstånd och trassel, men det här känns ändå som ett så pass etablerat program så jag börjar fundera på om det är jag som totalt missuppfattat något. Så här funkar det:

Bilder som laddats upp kan sedan sökas ut, och då visas en miniatyr tillsammans med en del info om bilden, bla storleken angiven som upplösning i dpi + ett storleksmått i mm. Upplösningen varierar, och är den som bilden var 'inställd på' när den laddades upp. Dessutom visas filens storlek i kB.

Jag tycker det känns vrickat - borde man inte ange bildstorleken som ett pixelmått i stället? Eftersom bilderna visas med olika dpi (redan det är väl fel iofs - borde väl kallas ppi om man ska vara kinkig?), så blir det onödigt omständigt att få en upppfattning om hur stora bilderna egentligen är genom att titta på storleken angiven i mm?

En annan knepighet stöter jag på när en bild ska laddas hem till min egen pc för användning. Då kan jag välja fyra alternativ:

1. "Orginal"
2. "Powerpoint (150 dpi)"
3. "Print (300 dpi)"
4. "Web (72 dpi)"


Resultatet verkar vara att:
1:an laddar ner i full storlek
2:an förminskar bilden till 1024 px bred + 150 dpi (irrelevant?)
3:an ger samma resultat som 2:an (uppenbart fel?)
4: förminskar till 640 px bred + 72 dpi.

Återigen - är det inte vrickat och irrelevant med dessa Dpi-mått? Kanske kan man lite generellt säga att 1024 px bredd ofta är lämpligt för fullsida i powerpoint, och 640 px bredd ibland är lagom för en hemsida - men de måtten syns ingen stans när man laddar ner, och går heller inte att påverka.

Allt detta känns mycket märkligt för mig, är det verkligen ett vettigt och normalt upplägg? Jag kan ana att det någon stans handlar om ett försök att göra det enkelt för användare som inte är så bevandrade i ämnet, men för mig känns det som det gått rätt snett?

Tacksam för synpunkter!

Per
Ja, det verkar vrickat. Då ska man nog hålla sig ifrån Cumulus. PPI ska det förstås heta och det intressanta är ju hur stor bilden är i pixlar och inte i centimeter (annat än vid en given pixeldensitet). Jag är så trött på "72 dpi" i samband med bilder. Trodde det var slut på den förvirringen nu.
 

Dan J.

Aktiv medlem
Jag är så trött på "72 dpi" i samband med bilder. Trodde det var slut på den förvirringen nu.
Jag måste fråga, det är något med att bildskärmar bara kan visa 72 dpi? Men vad är förvirringen, red gärna ut för mig som nybörjare, eller var jag kan läsa om det.

Tack på förhand / Dan J.
 

iBoat

Aktiv medlem
Cumulus används ofta i grafisk produktion (i alla fall förr) därför kanske bilderna anges i dpi första hand. Fast det säger ju ingenting om bildens storlek förstås...

Nu var det många år sedan jag jobbade med Cumulus så det har säkert hänt mycket sedan dess, men vad jag minns fanns det många inställningsmöjligheter även då. Kanske det går att få programmet att visa både upplösning och fysisk (cm) storlek?
 
ANNONS