Annons

Är det någon som har nått postivt att säga om Microsoft Expression 2

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Har kollat lite på den, och ......


Implementeringen av hiearkiska sökord är bra märklig, de ligger inte öppna utåt så du kan köpa/göra en extern ordlista.

De ickehierarkiska har en sektion i infoppanelen o de hierarkiska en annan, dvs du poppulerar på två olika ställen. Dock har den icke hierarkiska en keywords.txt fil.

Databasen kan iofs bli större nu.

Men sen.....

Man skall alltså betala 199 dollar (99 för en uppgrade i usa o 1050 SEK för uppgrade i SE och i stort är man kvar på iViewnivån?!.



Roine
 

davidbicho

Aktiv medlem
Hamnar några av keywordsen i exif-metadatat? Det enda som är intressant för mig. Saknar ett program på mac för att enkelt och snabbt keyworda mina bilder där keywordsen hamnar i exifen. Fast jag vill ju helst inte importera bilderna någonstans (som typ i Aperture som är bra på keywording annars (Lightroom suger på detta)), men iView (har redan glömt vad det heter i Microsoft-version) känns inte lika allvarligt att importera till så det får väl gå om det inte finns något annat och om det funkar bra...
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Adobe Bridge är nog en kandidat då.
Min KW lista jag gjort funkar där.
HAr gjort en hierarkisk, den löses då upp i enkilda keywords.

Tex väljer jag Hjo så kommer västra götaland och sverige med också då jag valt göra så i min lista för alla större städer/orter.

Roine
 

davidbicho

Aktiv medlem
Jo, Bridgen är det jag kör idag oxå... Men jag tycker det är ett hillskotta att keyworda massa bilder. Det är inte gjort för det helt enkelt.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Nu förstår jag inte vari problemet är.

Sök upp o markera de bilder du är intresserad av.
Nere till höger börjar du skriva ordet o då söker den upp ord som börjar så, kryssa i matrisen ovan o det är klart.

I Lr kan man göra lite mer, tex skapa en collection bestående av referenser till bilderna, dvs du kan vilt köra runt bland dina kataloger o skapa en virtuell katalog.

Har du provat hierarkiska nyckelord från en kontrollerad lista?

Roine
 

davidbicho

Aktiv medlem
Skriva i ord nere till höger? Det där låter som jag missat något någonstans. I min Bridge finns ingenting att skriva i. Jag måste ögna igenom listorna med alla keywords vilket är helt omöjligt att hitta något. Och hittar jag inte ordet är det inte det allra mest smidiga sättet för att skapa ett nytt keyword.

Verkar som jag missat något väsentligt?

Lightroom använder jag väldigt mycket, men i detta sammanhang funkar det inte för jag vill inte sitta och importera bilder bara för att ge dem keywords.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
absolut längst ner till höger, i std vyn, så har du ett fält med ett förstoringsglas typ, prova skriv där
 

davidbicho

Aktiv medlem
Stirrar så ögonen svider, och du har säkert rätt... Men icke.

Jag kör Bridge CS3 2.0.0.975 och sitter och letar efter förstoringsglas i Standardvyn (har kollat igenom varenda vy och view-parameter).

Nu har jag låtit 3 pers kolla på min skärm efter ett förstoringsglas, utan resultat :).

Såhär ser det ut hos mig:

http://trashbin.bicho.se/ZZ64CE039D.jpg
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Senaste som finns, men obs jag har PC

HAr kört alla uppgraderingar osv automatiskt.

Frågan är om man kan slå på den nån stans, men minns det kom en Bridgeuppdatering.

Kan inte se nått uppenbart val under Windows.

Roine
 
ANNONS