Annons

Bra lightroom handledning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Har inte bläddrat i den själv, men Scott Kelby har skrivit en bok om Lightroom. Kanske nån annan kan ge en recension av den?
 

ossa

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Något mer i tryckt form som kan rekomenderas?

Jag har laddat hem 30-dagars provversionen och tänkte att jag skulle intensivprova lightroom och se om jag gillar det.

Dock har jag inte riktigt förstått vad den gör med all information så att säga. Jag är lite traditionell vad gäller filer. Om jag förstår rätt så kan man köra sin egna filstruktur för orginalbilderna, sedan "importerar" man från den strukturen, Lightroom ändrar aldrig på bilder i den strukturen, utan sparar förändringarna någon annan stans som förändringsbeskrivningar (var då? i vilket format?). Sedan skan man generera processade bilder "exportera" från både JPG och RAW, de får då de ändringar man gjort.

Har jag förstått rätt, eller har jag börj att sabba mina original?

Vad har ni för system för att hålla reda på original/processade bilder? Man vill ju separera dem tydligt, men ändå hålla ihop det på något snyggt sätt. Dessutom ha en ganska enkel filstruktur, så att man inte är beroende av mjukvaran och kan göra enkla backupper på DVD eller HD.

mvh
/Oskar
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Du e på rätt spår

Men köp ingen bok nu vad du än gör, 2 an har en hel del nytt ju och kommer strax.

www.roine.nu längst ner i vänsterkanten har jag länkar till lite jag skrivit om bla LR, keywording samt arbetsflöde.

Allt du gör sparas i en databas. Du kan ha flera såna.

När du sen exporterar bilder (tar fram jpg/tiff) kan du få exinfo mm i XMP filer

Roine
 

AFJ

Aktiv medlem
Oskar,

Du har förstått helt rätt.

Alla ändringar, taggning etc sparas i Ligthrooms databas. Filen heter default Lightroom Database.lrcat. Du kan själv styra var du vill lagra den.

Det går också att skriva ändringar till XMP filer men jag ser inget direkt behov av detta så länge man inte skall flytta arbetet till något annat program.

I början gjorde jag så att jag exporterade bilderna till samma mapp där originalfilerna låg men det har jag slutat med. Nu har jag två helt separata strukturer. Typ:

C:\Bilder\Original\2008

och

C:\Bilder\Export\2008

med underkataloger.

Mvh
Anders
 

ossa

Aktiv medlem
Jag fortsätter att kapa min egen tråd apropå Lightroom.

Så jag inser att jag inte har någon som helst ordning på varken var orginalen ligger i LR eller vart jag har exporterat ändra bilder. Dessutom har jag gjort en del ändringar av bilder och genererat exporter som har lagrats i databasen. Så:

* Finns det möjlighet att kopiera "bitar" av databasen. Dvs antar att jag gör en ny struktur för källfilerna, när jag updaterar databasen efter dem, hur får jag med mig ändringarna jag har gjort tidigare?

* På samma sätt, allteftersom håddisken blir full säkerhetskopierar jag och tar bort delar av filstrukturen från arbetsdatorn. Finns det någon möjlighet att spara bara den säkerhetskopierade biten av databasen, t.ex. spara LR filen för en filstruktur separat?

* En annan sak, har jag förståt rätt att "Slideshow" inte kan sparas separat, utan man får spara en "collection" och en "template" som man sedan väljer inför en bildvisning?

* Finns det någon speciell fördel att använda LR's importprgram för att tanka från kameran jämfört med kamerans originalprogram?

mvh
Oskar
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Om du flyttar filerna i LR eller söker upp dem igen så förlorar du inget, dvs om filerna flyttas men inte döps om.

Du kan skapa flera databaaser oc du kan exportera en viss del, album
 
ANNONS