Annons

Arbetsflöden i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Mesch

Aktiv medlem
Jag undrar vad ni har för arbetsflöden i datorn.
Jag menar inte i CS utan från minneskort till backup.

Själv kör jag följande, vilket känns lite omständigt
1: Nikon transfer:
Renames & flytt till server av RAW filer.

2: Nikon View
Utsortering av dåliga bilder.
(Har inte hittat någon snabbare viewer)

3: IMatch för taggning, konvereringar och
kategorisering och en hel del annat.

4: Photoshop & Gimp för ren bearbeting av filerna

5: Backup till extern USB disk som jag
förvarar i mitt säkerhetsskåp på jobbet.
(Jag kör IMatch inbyggda för kopieringen.)

Har ni något annat sätt som är smartare, bättre eller bara annorlunda?
 

-CL-

Avslutat medlemskap
1. Adobe Lightroom - Ev. namnbyten, tagning, kopiera till arkivplats och backup plats på samma gång. Och skapar Lightroom arkiv fil på en gång.

2. Adobe Lightroom - Gallra ut dåliga bilder och grovsjustera, skräp kastas från hårddiskarna på studs. Eventuell tilläggstaggning av enskilda bilder som avviker från mängden och märkning av intressanta objekt med en stjärna.

3. Toast Titanium - Bränner 3'e kopian av filerna på DVD. OBS! Detta steg kommer jag att srunta i och spara på 2.5"'s diskar istället. Vilka är smidiga att förvara hos bekanta eller bankfack.

4. Adobe Lightroom - Bearbetning, konvertering, utskrift och Webgallerier.

OBS! Capture NX och Photoshop då jag önskar max ur lågdagarna, eller manipulera delar av bilderna. Men till vardagsinporten kör jag Adobe Lightroom.

Så fint att bara justera en referensbild och sedan synca resten med en knapptryckning. Finns förmodligen program som är bättre på enskilda arbetsuppgifter, men jag gillar att det går undan.
Är inte kul att släpa hem med hundratals, kanske tusentals actionbilder. Där det förmodligen är en hel del missade bilder som är oönskade.

Stegar bara igenom bilderna med piltangenten fort och trycker "x"´tangenten för att svartflagga bilden som skrot. Sedan filtrerar jag fram allt svartflagat och raderar rubbet.
VIPPS! är 1/3 - 1/4 bortsållat på minuter.
 

Fredde13

Aktiv medlem
1. Lägger in RAW-filer i mapp
2. Kollar igenom i Bridge
3. Raderar en del bilder
4. Redigerar i CS3/sparar

Fungerar rätt smidigt!
 

Muni

Aktiv medlem
Kör Linux

F-Spot för nedladdning och sortering
Raw Therapee för råfilshantering
Gimp för slutfix
Qtpfsgui för HDR

Filerna sparas i mappar Photos/år/månad/dag
Daglig backup till extern HD
Månatlig backup till Fuji fotocd.

//Martin

http://www.kikarforum.se
 

Gården

Aktiv medlem
1 Från CF till två mappar (en back-up)

2 Kollar / kasserar i ViewNX

3 Redigering i Capture NX2 (sparar som Tiff)

4 Slutbehandling i PS CS3 (sparar som Jpeg)

5 Back-up
 

Mesch

Aktiv medlem
-CL- skrev:

Stegar bara igenom bilderna med piltangenten fort och trycker "x"´tangenten för att svartflagga bilden som skrot. Sedan filtrerar jag fram allt svartflagat och raderar rubbet.
VIPPS! är 1/3 - 1/4 bortsållat på minuter.
De är vad jag gör med Nikon View, den är jättesnabb på att visa raw i fullskärm. Då blir det snabbt & lätt att sortera/radera skräpet.
Jag är allergisk mot väntetider, även de tiondelar som det tar att stega mellan olika raw-filer. Nikon view är jättebra när man vill hoppa mellan två tre bilder för att bestämma vilken som blev bäst.

Ska testa Lightroom igen, har inte gjort det sedan första beta versionerna.
 

Mesch

Aktiv medlem
Ska kanske påpeka att 1 & 2 oftast sker i min laptop med på tok för lite minne ute på fältet eller i köket.
3-5 Oftast på min stationära dator i arbesrummet hemma.

/Kjell
 

Muni

Aktiv medlem
MrSmith skrev:
Intressant körde ett test med linux för något år sedan, tyckte själv att F-Spot var lite klen, men den kanske har tagit sig :) Då använde jag primärt Elements själv och F-Spot var/är en blek kopia, eller har jag missat något?

/Kjell
F-spot kan inte på något sätt jämföras med Elements. F-spots redigeringsmöjligheter är minst sagt rudimentära. Till redigering är det Gimp som gäller i Linuxvärlden. F-spot har jag endast till nedladdning och sortering. Intressant är att F-spot även gör miniatyrer på mina råfiler. (NEF D80)
Ett annat program att nämna i Linuxvärlen är MAPIVI. Med Mapivi har man möjlighet att hantera IPTC-data

//Martin

http://www.kikarforum.se
 

-CL-

Avslutat medlemskap
MrSmith skrev:
De är vad jag gör med Nikon View, den är jättesnabb på att visa raw i fullskärm. Då blir det snabbt & lätt att sortera/radera skräpet.
Jag är allergisk mot väntetider, även de tiondelar som det tar att stega mellan olika raw-filer. Nikon view är jättebra när man vill hoppa mellan två tre bilder för att bestämma vilken som blev bäst.

Ska testa Lightroom igen, har inte gjort det sedan första beta versionerna.
Nej betan hadde väl en del bekymmer. Visst funkar det säker lika bra med andra produkter. Men jag gillar att jag får allt fixat "SNABBT" och med samma program.
Sedan att det just blev Lightroom och inte Aperture, är väl att man använder andra Adobe produkter. Tanken var väl åt det hållet att det blir ett bättre samarbete programmen emellan.
 

wfrank

Aktiv medlem
-CL- skrev:
...

Stegar bara igenom bilderna med piltangenten fort och trycker "x"´tangenten för att svartflagga bilden som skrot. Sedan filtrerar jag fram allt svartflagat och raderar rubbet.
VIPPS! är 1/3 - 1/4 bortsållat på minuter.
Hmm. Jag kör bridge. Men att bedömma RAW filer tar en evighet (fast min dator är snabb - en prestandaspeldator 10 månader gammal).

Fast det beror på vad man menar, en snabb preview kraftigt förminskad kommer så gott som omdelbart. Men vill jag bedöma skärpan (vilket är det som avgör vad som är bra för mig) så tar det ett antal långa sekunder innan det lilla förstoringsglaset ger en 100% crop som gör att skärpan går att bedöma...

Vill gärna hitta ett bättre sätt!
 

Mesch

Aktiv medlem
wfrank skrev:

Vill gärna hitta ett bättre sätt!
Jag kan bara säga Nikon View 6. Den har vad du söker för att kolla igenom rå-filer snabbt.
Den skulle jag säga är en faktor 10 snabbare än allt annat jag testat.
Den är extra snabb när man växlar fram & tillbaka mellan tre fyra bilder som man vill jämföra lite mer noga, då har den alla i sin cache antar jag.
 

VegaNass

Aktiv medlem
MrSmith skrev:
Jag kan bara säga Nikon View 6. Den har vad du söker för att kolla igenom rå-filer snabbt.
Den skulle jag säga är en faktor 10 snabbare än allt annat jag testat.
Den är extra snabb när man växlar fram & tillbaka mellan tre fyra bilder som man vill jämföra lite mer noga, då har den alla i sin cache antar jag.
Nikon View 6? Jag som trodde 1.10 var den senaste versionen... Finns det en bättre/nyare alltså?

/Fredrik
 

Mesch

Aktiv medlem
Ojsan, det verkar som om den är bortstädad av Nikon nu.

Vågar du så kan du hämta den från min server
http://www.spool.se/photo/sw/NV627.zip

Hade inte raderat den nerladdade filen, så det är alltså samma fil som jag hämtade från Nikon för några månader sedan inte en ompackad fil.
 
Senast ändrad:
ANNONS