Annons

Lightroom och DNG, varför blir det olika?

Produkter
(logga in för att koppla)

ossa

Aktiv medlem
Hej,

Någon kanske kan förklara om detta är en bugg eller inte.

Jag har fotograferat under vattnet med Ricoh GX100 som sparar raw-fil i DNG format.

Under vattnet absorberas vissa färger extremt, så vitbalansen blir därefter. Detta beror på vattnet och hur mycket partiklar och vad för slags partiklar det är i vattnet.

I detta fallet har jag fotgraferat på 5m djup i Riddarfjärden, och man får då en extremt grön bild. Det blåa ljuset är nästan borta, och det röda är start dämpat. Genom att vitbalansera mot en neutral plastskiva, kan man kompensera något för denna effekt.

Så, jag gör detta och får en rätt bra neutral bild som sparas som DNG och JPEG (ISO100) enligt den valda vitbalansen.

När jag tittar på dem med Ricoh program (Irodio) ser JPGn och DNG lika ut och ser bra ut.

Men, I lightroom händer något. DNGn visas mycket brunare me3d massor med "utbrända" blåa partier. På något sätt verkar det som Lightroom inte kan läsa kamerans vitbalansval, eller nästan som att "färgpaletten tar slut"

Någon som förstår?

Det är ju naturligtvis så att den blåa kanalen är svag från början och borde bli väldigt brusig när den förstärks, men det kan inte vara hela förklaringen väl?

mvh
Oskar

Kamerans vitbalans (JPG)

enligt kameran:

Bilagor

• imag1017 (wince).jpg
    imag1017 (wince).jpg
    11.1 KB · Visningar: 211
LR vitbalans

Samma vitbalans tolkas som detta av lightroom:

Bilagor

• imag1017-1 (large) (wince).jpg
    imag1017-1 (large) (wince).jpg
    6 KB · Visningar: 216
Nu är jag inte säker på hur dina Richoprogram fungerar men i alla fall med mina Nikon blir det samma sak.

Detta beroende på att Nikonprogrammen "läser" av kamerans inställningar vilket inte LR gör så ser bilden olika ut i dessa program. Den enda inställning som LR läser är vitbalansen. Alla andra inställningar "nollställs" eller sätts till till de standardinställningar som du/Adobe angivit i LR.

Sedan finns det givetvis risk för buggar. Just det problem du visar upp hade jag tidigare med bidler från min D100 medan bilderna från D2X och D300 funkar finfint. Av någon anledning så räknade LR vitbalansen fel med D100. Det är fixat sedan LR v1,3 (tror jag att det var)

Vad är standardparametrar för vitbalans?
Temperatur & Tint?

Ricoh sparar RAW i DNG format, och då skulle man ju hoppats att det fungerade direkt med Adobe.

Har inte provat att fota med digitalkamera under vattnet men däremot med film. Det var samma problem att man fick gröna färgstick främst i sötvatten.
Nu borde det finnas fler möjligheter att göra något åt problemet.
Om du fotar mot ett gråkort så skall du kunna använda den bilden för att sätta färgtemperaturen.
Använd den lilla färgpipetten i develop och sätt vitbalansen så du blir nöjd. Förmodligen vill du inte balansera för helt neutral.
Synka sedan färgtemperatur och nyans till alla bilder samma färgstick.
Några standardvärden för vitbalans finns egentligen inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto