Annons

Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

kurdi

Ny medlem
Har sorterat in mina bilder i mappar, de flesta iallafall... Kan man på nått sätt få nån liten markering i småbilderna så man ser att dom är sorterade? Typ som i Elements 6. Eller välja att bara visa dom som inte är lagda i nån mapp eller är otaggade typ.
 

Stina.D

Aktiv medlem
Vet inte om jag förstår ditt problem riktigt. Att du har dina bilder i mappar/folders är ju något som mer har med din ordning på Hårddisken att göra än hur du jobbar i Lightroom ...

Men du kan se vilken mapp en bild ligger i om du markerar den och kikar i Metadata i balken till höger, där finns ett fält som heter Folder och som är mappnamnet.
 

kurdi

Ny medlem
Menar att jag har dom i mappar i lightroom alltså.... Kommer inte ihåg vad det kallas där, kollektioner kanske....
Kan man hitta bilder man missat att sortera är frågan?
Annars ligger ju bilderna i en mappstruktur på Hd'n men det är inte det jag menar..
 

Stina.D

Aktiv medlem
OK, då hänger jag med. Har också retat mig på att jag inte ser om en bild ligger i collections. Dock använder jag bara dem för tillfälliga samlingar. All annan taggning gör jag med Keywords och där får man en markering på bilden om att den är märkt med keywords och en bock eller ett streck i listen med alll keywords.
 

Dan Svärdh

Avslutat medlemskap
Du kan oxå filtrera fram vilka bilder som inte är märkta med keyword genom Filter -> Text - Keywords och sedan i dropplistan "Rule" välja "Are empty"

//Dan
 

Khalad

Aktiv medlem
Samma fråga?

I Lightroom har jag bilderna sorterade i Folders namngivna med datum för fotot. Se´n plockar jag ut de jag tycker är bäst i Collection.

Därefter vill jag gå igenom foldrarna och slänga en del, men kanske inte alla. Kan man verkligen inte se vilka bilder som är uttagna till Collections när jag bläddrar i foldrarnas innehåll?
 

nabbor

Aktiv medlem
Re: Samma fråga?

Khalad skrev:
I Lightroom har jag bilderna sorterade i Folders namngivna med datum för fotot. Se´n plockar jag ut de jag tycker är bäst i Collection.

Därefter vill jag gå igenom foldrarna och slänga en del, men kanske inte alla. Kan man verkligen inte se vilka bilder som är uttagna till Collections när jag bläddrar i foldrarnas innehåll?
Nej det är det som är problemet, det verkar inte finnas något sätt att se det.
Risken med den metoden du beskriver är att du kan råka slänga bort en bild ur folders som du har valt ut till en collection utan att märka det.
 
ANNONS