Annons

Gråkort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Vad rekomenderas, har hittat 2 alternativ.

1.Scandinavianphoto: Kodak Gråkort R27 18%+90% 295:-

2. Cyberphoto: Nikon Gråkort 18% reflektion 124:-

Vad rekomenderas, jag har verkligen noll koll!

Mvh
Lina

Hej

Jag har Kodaks, och den förpackning jag har innehåller mer än ett gråkort. Ett i halvformat som är praktiskt att ha med sig och ett lite större..

En annan praktisk sak är de strips som Scandinavina säljer som är svart, grå och vit, praktisk om man produktfotograferar och vill justera exakt i Photoshop.

Jag har inte lärt mig hur man använder grå kort än, tänkte göra det... men i med det skiftar så mkt i pris så vill man ju veta säkert vilket som är bäst. Det framgår inte säkert om det är 1 eller 2 man får för det priset.
Men det står ju "Kodak Gråkort R27 18%+90%" så det borde ju vara 2st tycker man... eller?

Vad gör i så fall gråkortet med 90% för något?

90% är gråkortets vita baksida.

Men jag har också för mig att förpackningen innehåller två kort i olika storlek.

När jag köpte kodaks gråkort för runt tio år sedan så ingick det två stora och ett mindre gråkort. Det mindre har dessutom ett plastfodral.

Ett av de stora gråkorten klippte jag ned till flera små, som jag har liggande lite varstans.
:)

Enligt Photax hemsida så får man fortfarande två stora och ett litet om man köper Kodaks gråkort. Photax tar 265:- för dom.

För att göra valet ännu svårare för Linis (Förlåt!) så säljer Photax även ett Delta gråkort 18%. Det är 20 x 25 cm och kostar 165:-. Kodaks är gjorda av en mycket kraftig och hållbar papp. Deltas är inplastat, vilket väl gör det mer fukttåligt.

Sen kan man undra varför alla gråkort är gjorda för 18% reflektion? Ljusmätarna brukar inte vara det. Jag har visserligen inte sett nån uppgift för ljusmätarna som är inbyggda i kamerorna, men för Seconics mätare gäller att dom är kalibrerade för 12,5%. Minoltas handhållna för 14%.
Som vanligt ingen standard.

Olle

Ett billigare alternativ

Jag backade själv när jag skulle köpa gråkort pga priset. Om du ändå skall köpa ett kan du hoppa över detta (eller så vet du allt redan). Istället försöker jag använda en klarblå himmel eller något annat i miljön för exponeringen. På Norman Korens hemsida finns en färgpalett:

http://www.normankoren.com/zonesystem.html

Den har jag skrivit ut på färgskrivare och det går ofta att hitta någon av dessa färger i omgivningen att exponera efter. Eftersom jag fotar mycket i stan räcker det långt att lära sig de grå nyanserna, som ofta finns på husen, och korrigera exponeringen. Eller något knallrött alt himlen för att få korrekt exponering.
Även om ett gråkort är det mest korrekta är det ibland svårt att få samma ljus på gråkortet i handen som motivet i ett teleobjektiv.

HEj

Många fotoböcker har rätt gråfärg på pärmarnas insida eller som löst första/sista blad också om man jagar priser.

Det var två stora o en liten i min Kodaksats.

Roine

Olle skrev:
Sen kan man undra varför alla gråkort är gjorda för 18% reflektion? Ljusmätarna brukar inte vara det. Jag har visserligen inte sett nån uppgift för ljusmätarna som är inbyggda i kamerorna, men för Seconics mätare gäller att dom är kalibrerade för 12,5%. Minoltas handhållna för 14%.
Som vanligt ingen standard.

Usch nu gör du mig ännu mer förvirrad? Hur/var ser man hur mycket ens kamera kalibrerar?

//Lina

Det saknar betydelse med kaibreringen. Om du använder gråkort så lär du dig att bilderna blir si eller så och sedan vet du att du tex med film x skall lägga till/dra bort tex 1/3 steg.

Meningen är ju att korrtet skall vara en känd referens. Akta dig dock för reflexter eller konstig belysning på kortet som motivet inte har.

Roine

Linis skrev:
Usch nu gör du mig ännu mer förvirrad? Hur/var ser man hur mycket ens kamera kalibrerar?
//Lina
Ledsen om jag gjort dig "ännu mer förvirrad" Lina.
Även om jag inte håller med Roine om att kalibreringen saknar betydelse, standardisering är väl alltid bra, så håller jag med om att det inte är något stort problem.

Förutom kalibrering av gråkort och exponeringsmätare, så har även motivet, filmen, framkallningen (framförallt för svartvit film) och inte minst fotografens uppfattning om vad som är rätt, betydelse för hur man skall exponera. Man måste alltså prova sig fram.

Ett alternativ till gråkort är, om man har en lös exponeringsmätare, att mäta det infallande ljuset mot motivet. Bäst är nog ändå en spotmätare. Har man ingendera är förstås ett gråkort ett bra och billigt alternativ.

Olle

Hela meningen med gråkort är väl att de skall vara likadana? Reflektera lika mycket ljus? Då kan det väl inte spela någon roll vilket man köper?

För att kunna mäta ljuset ordentligt tex utomhus, i många fall har ljuset bli helt fel trots att det har visat rätt i kameran och bilden har därför blivit för mörk....Därför vill jag ha ett gråkort.

Senast ändrad:
Nej absolut inte, men jag hittade ett gråkort för 99:- och ett för 295:- därför undrade jag vad skillanden kunde vara. Man är ju inte dum och tar det dyra om det billigare är minst lika bra. Eller hur..

Skall du bara ha det för att bedöma exponering kan du använda vad som helst, ett vitt kopieringspapper, en grå T-shirt eller ett gråkort för 99 spänn.

Bara du vet hur det skall se ut på din exponerade bild så kan du använda vad som helst som mätreferens.

Ett vitt kopieringspapper är 2 1/3 steg ljusare än Kodaks gråkort som exempel.

Det finns inget magiskt med Kodaks gråkort, det är bara en välkänd referens som man vet hur det ser ut vad gäller ljushet och färg.
Jag kan prata med en fotograf i Maryland och nämner jag Kodaks grå... vet hon vad jag pratar om och hur det ser ut.

Du får inte bättre exponeringar bara för att dui använder Kodaks kort.
Köp det billiga, se till att det inte är för litet och lär dig hur det ser ut på bild. Då kan du använda det som referens.
Mäter du mot kortet och alla dina bilder blir 1/2 steg för mörka jämnt, ja, då vet du hur du skall använda mätvärdet från kortet framöver.

ANNONS
Götaplatsens Foto