Annons

Röda/gröna/blå kanter på HDR-bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Idag provade jag HDR för första gången och jag blev stormförtjust - även fast jag egentligen tycker att det är lite fusk;).
Men i alla fall, jag använde Photomatix och fogade samman 5 olika exponeringar. Till första bilden använde jag ett stativ, men det blåste lite ute så löven i träden rörde sig en aning.
På den färdiga bilden blev det nåt som liknade kromatisk abberation runt träden.
På nästa bild ställde jag kameran på balkongräcket så då kan jag ju ha rört den lite när jag tryckte av. Då blev det färgade kanter längs husväggen som fanns med i bild. Det gick att ta bort lite i PS efteråt, men inte allt.

Undrar om detta beror på kameraskak eller har jag haft någon inställning fel? Eller mitt urusla objektiv kanske?
Kan man överhuvudtaget inte ta HDR-bilder om det inte är helt vindstilla ute? Läste att man kan få haloeffekter om det är rörelse med och det kan ju vara fint, men inte de här fula kanterna...

Hejsan!

Om du använder Photomatix Pro kan du göra en inställning som kompenserar för löv som rör sig. Hur effektivt det är vågar jag inte svara på för jag får det att funka ibland men ibland inte.

//L

Har provat att klicka på den knappen, men antingen gör jag fel eller så hjälper det helt enkelt inte så mycket...

Jag förstår. Ibland har jag också insett att det blåser för mycket, tyvärr...

Men, i inställningarna finns det microjustering elelr något liknande. Funktionen jämnar ut övergångarna. Har du testat den?

//L

Har testat den, men vet inte om jag kollat så noga om det blir någon förändring. Ska prova!

Nu idag upptäckte jag även en annan sak som är lite dum. Jag tog en HDR-bild på ett motiv där himlen fyllde ut ca hälften av bilden. Nedanför var det skog och en äng med 2 hästar.
När jag skulle sätta ihop bilden så valde jag att programmet INTE skulle fixa till rörliga objekt. Då blev himlen bra och hästarna såg lite underliga ut, fick bl a en skugghäst på ett ställe. Inte så konstigt.
Provade på nytt och den här gången valde jag att programmet skulle fixa till rörliga objekt. Då blev hästarna fina, men jag fick nåt konstigt i himlen. Var som nån stor fyrkant eller nåt, vet inte vad det kommer ifrån. Blev även så på en annan bild när jag valde att kryssa i den rutan. Den blev alldeles randig. Kan tillägga att molnen rörde sig ganska snabbt på himlen vid båda tillfällen.
Får göra så att jag klistrar ihop två bilder. Den med normala hästar med himlen som är som den ska. Men det blir ju lite knepigt...

ANNONS
Götaplatsens Foto