Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Film för modell med röd hy/hår

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Ska fota en flicka som har mycket rött i hyn (fräknig), och har rött hår. Då jag tycker att rött hår är vackert så vill jag givetvis framhäva det. Min fråga är vad rekomenderas för film?
Jag kommer att fota innomhus i halogen-ljus, med 80B (ska det vara, va?) på gluggarna.

Har inte bestämt om jag ska fota dia eller neg ännu, det spelar inte så stor roll.

De filmerna som jag kommer att tänka på direkt är Portra 160vc och E100SW, hur skulle dom funka?
När det gäller dia så håller jag mig gärna i E100-familjen. Men kan givetvis tänka mig att testa någon annan film, om det är det som krävs för att framhäva rödheten på ett snyggt sätt. (Hon får absolut inte se ut som en kokt hummer...det är inte så jag vill ha det :))

Vad finns det för tips i övrigt? Vad är bästa bakgrundsfärgen? Hur blir det om man slår en liten 150 wattare bakifrån?

Tacksam för alla svar (Och snabba svar, har brottom)

jag skulle överväga Kodak 100T, (negativ film) då slipper du att ha filtret och sparar på så vis ett eller två exponeringssteg.

jag hade valt 160NC istället, jag tror att du kommer att få precis det du inte vill med 160VC.

Och Walle jag är intresserad av hur det gick.

Erik, jag skriver ett inlägg och talar om hur det gick så fort jag har fått bilderna. Kan hända att jag laddar upp en bild också, om inte bilderna från demonstrationen i lördags är intressantare :)

Körde med Portra 160NC och filter KB-12 (B&W's 80B), och det blev super!

Bilder kommer inom kort.

ANNONS
Götaplatsens Foto