Annons

Fråga ang. TS-objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

David Mård

Aktiv medlem
Då jag inte lyckats få svar på denna fråga i en annan tråd (där jag "knyckte" utrymme), lägger jag upp en egen. Min fråga lyder:

När jag "testade" att fota med ett TS-objektiv fick jag känslan av att sökarbilden blev mörkare, varvid jag antog att objektivet pga. vinkeln blev ljussvagare (släppte in mindre ljus). Stämmer detta och isåfall hur många ljussteg handlar det om?

MVH:

/ David

Jag kan inte svara med 100% säkerhet. Men här är mina 5 ören. Till en viss del förklaras det av att alla objektiv har mer eller mindre vinjettering. För TS 24 kan det vara upp till ca 3 EV mot kanten av bildcirkeln tror jag. Om man inte bara ser bill bildkanten, utan ett snitt på hela bildytan (fullformat), tror jag dock att skillnaden bara blir ca 1 till 1,5 EV i snitt (alltså motvarande ett bländarsteg).
Däremot har jag märkt att exponeringsautomatiken inte fungerar så bra vid shiftning, utan att man bör köra på manuell exponering. Detta tror jag ger en fingervisning till svaret. Förmodligen ger den annorlunda "instrålningsvinkeln" av ljuset att exponeringsautomatiken går bet. Och min gissning även att mattskivan ger ljussvagare bild, för att ljuset inte infaller mot slipningen i den vinkeln som mattskivan är anpassad för. Riktigt hur kan jag inte förklara och kanske är jag ute och cyklar. Men om du shiftar ner, och sedan flyttar ögats position vid sökarokularet i motsatt riktning (i detta fallet upp) märker du att bilden upplevs som ljusare igen.
Bara min idé om det hela. Kul om någon som har full koll vill svara.
Min slutsats är dock att minskat ljusinsläpp bara ska motsvara objektivets vinjettering.

Tack Niclas för ditt svar - låter rätt logiskt och ungefär som jag upplevde det i "ljustapp".

Någon som kan bekräfta, alt. dementera denna teori?

ANNONS
Götaplatsens Foto