Annons

DxO 5.2

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan Hellström

Aktiv medlem
DxO kom med sin V5 RAW konverterare i slutet på förra året. Tyvärr så var den fylld med buggar och på deras forum så rådde närmast lynchstämning.
Nu är man uppe i version 5.2 och även om det finns en del buggar kvar så börjar det likna något.
Bland det som sticker ut mest är den automatiska brus reduceringen som enligt min åsikt fungerar extremt bra på höga ISO.
Länken nedan är till en 1:1 skärmdump på en Canon 40D ISO 3200 ngt underexponerad bild, visar Lightroom default NR och DxO default NR. LR brusreduseringen kan givetvis ökas men den kommer att reducera detaljerna i bilden.

http://picasaweb.google.com/stefan.s.hellstrom/DxOV52NoiseReduction/photo#5223173106957539538

JPEG:en från DxO i full storlek:
http://picasaweb.google.com/stefan.s.hellstrom/DxOV52NoiseReduction/photo#5223177499171342402

/Stefan

PS förstora bilden i Picasa är inte riktigt pålitligt, ladda ner om ni vill titta mer kontrollerat. DS
 
Senast ändrad:

Rommel

Avslutat medlemskap
Håller på och håller på att testa den i 2 veckor nu. Trial.
Har 4.5.1, men 5.2 är riktigt bra. Bättre än LR.
Gillar dock LR struktur bättre, men själva slutprodukten i DxO 5.2 slår LR.

/Rommél
 

Stefan Hellström

Aktiv medlem
LR är ju en mera komplett produkt som har det mesta för att importera, sortera, visa och jämföra bilder men brusreduceringen är ju inte helt lysande.
DxO V5 är den enda RAW konverteraren som jag tycker slår LR på fingrarna (RSP är ju borta). Med lite arbete till så borde DxO kunna få till något riktigt bra om dom inte blir uppköpta.

/Stefan
 

JohanNyqvist

Aktiv medlem
Jag håller oxå på att testa 5.2. Jag är rätt frestad av konverteraren, brusmodulen, samt de automatiska distortionsfunktionerna för olika objektiv.

Men jag är lite tveksam till arbetsflödet. Jobbar normalt i LR och gillar det. Om jag vill lägga till ett steg i processen så känns det jobbigt att spara om filerna till ett annat format. För i LR jobbar jag enbart i RAW, sen konveterar jag till jpeg i olika kvaliteter beroende på vad jag ska ha bilderna till. Eftersom ändringarna alltid finns i LR så funkar ju det utmärkt. Jag går sällan in i Photoshop för mer efterarbete. Men om man plötsligt ska använda ett annat program innan, för att sen göra TIFF, PSD eller DGN och sen fortsätta att fixa och katalogisera etc i LR... nja, jag är lite tveksam. Dessutom tar ju DxOs TIFFer och PSDer enorm plats. DxOs plugin till LR eller PS har jag inte riktigt förstått, men om man ändå måste spara om bilden håller det ju inte, eller?

Att använda DxO efteråt känns oxå lite tveksamt, eftersom man då inte har med ev. förändringar som man gjort i LR (om man inte vill spara dem till jpeg, eller?). Då får man ju börja om.

Trots att jag låter skeptisk är jag rätt imponerad av programmet, även om det är rätt långsamt. Skulle man kunna hantera RAW-filer som sedan (eller före) kunde läsas i LR skulle det vara perfekt. Eller? Har jag missförtått något? Vad säger ni som testat?

//Johan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag använder LR precis som vanligt.
Fast då jag vill använda DxO till ett visst motiv så är är det precis som att redigera det i Photoshop.

*Dvs man högerklickar på bilden och skickar iväg det till DxO. (Detta har du dock redan fixat i Preferences och ställt in external exiting och valt DxO som nr2)

*Fixa lite i DxO ifall du inte nöjer dig med Default eller de andra presets som funkar utomordenligt bra.

*Starta konverteringen.

* Åter i LR automatiskt

* Justera extra om du vill i LR eftersom det är i TIFF format nu

* Exportera till JPG som vanligt.


Bökigt? Jepp
Bra kvalité? Yepp


/Rommél
 
ANNONS