Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Brännvid kontra slutartid med DSLR jämfört med SLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Kom att tänka på en liten sak idag...
Att dom flesta digitala systemkamerorna (DSLR) "förlänger" brännvidden med 1,5x eller 1,6x ggr vet ju dom flesta, men hur är det med slutartiderna för respektive brännvidd?

En gammal hederlig fotoregel är ju att man när man plåtar handhållet med en vanlig analog systemkamera (SLR) så ska man som längsta slutartid använda sig av 1/x sekunder, där "x" står för brännvidden i mm om man vill undvika skakningsoskärpa. Dvs har man ett objektiv med 50 mm brännvidd så ska man plåta på 1/50 sek som korttaste slutartid.

Om man nu använder sig av samma 50mm optik på en DSLR med 1,6x brännviddsförlängning så motsvarar ju det utsnittet på ett objektiv med 80mm (jämfört med SLR).
Nu till min fråga/fundering; vilken bör den längsta slutartiden på en DSLR bli? Är det 1/50 sek i och med att det är en 50 mm glugg som sitter på, eller är det 1/80 sek i och med att det är 80mm som brännvidden motsvarar när den sitter på en DSLR?

Sug på den ni..! ;-)

slutartiden på en 50mm med en 1.6x sensor, bör ha samma slutartid som med ett 80mm objektiv på en fullsize-sensor kamera.

Jag håller inte med dig, Kim. Fast givetvis så är ju kortare slutartid bättre. Men jag ser det så här:

Skakningsoskärpan beror ju på att när kameran skakar så "skakar" den projicerade bilden över filmen/sensorn. Med längre brännvidd så blir ju resultatet att bilden "skakar" längre sträcka, med samma mängd vibration. Men sensorns storlek påverkar inte hur mycket bilden skakar.

Jag har oxå funderat över detta och tom varit i kontakt med Canon.. De kunde inte ge något bra svar...

Men.. om man tänker på bildcirklen och 24x36-formatet och sedan tänker på 10D's sensor (som ju är ett utsnitt av 24x36 formatet), så borde det inte innebära någon kortare slutartid eftersom det faktiskt är samma bildcirkel, men ett mindre utsnitt av det.

Eftersom sensorn är mindre så måste man ju förstora mer för att få samma bild, och då blir ju skaningsoskärpan tydligare, alltså krävs samma slutartid för 50mm med 1.6x sensor som med ett 80mm på en full-size sensorkamera...för att få samma grad av synbar skakningsoskärpa.

Jag tror på Kims förklaring, samma fenonom, fast tvärtom, uppenbarar sig med mellanformat. Min Agfa Isola lider inte av skakningsoskärpa trots att brännvidden är 75 mm och (den enda) slutartiden 1/40 s.

Mmm.. Kim.. När du tar bilden har du exakt samma bildcirkel som på en 24x36 kamera. Att du sedan gör en "förstoring" av bilden är inte riktigt sant.. Det är ju som att ta en 22,7x15,1 mm crop från en 24x36 bild..

Dvs ta en bild med 24x36-kamera 200mm på 1/200 skarpt va?

Beskär sedan denna ned till 22x15 (10D-sensor), blir det mer rörelseoskärpa då?

Nix..

Men å andra sidan är klockan 1:41 nu...

Jeppe skrev:

ta en bild med 24x36-kamera 200mm på 1/200 skarpt va?

Beskär sedan denna ned till 22x15 (10D-sensor), blir det mer rörelseoskärpa då?

om du gör båda bilderna i A4 storlek, vilken tror du ser skarpast ut?

Jag tror den första ser skarpast ut även om kameran står på dubbla nedtyngda stativ :)
Sorry, kunde inte hålla mig

Senast ändrad:
Kim har rätt, förutsatt att vi vill ha lika stora bilder (och naturligtvis betraktar dem på lika stort avstånd), samt att kamerorna väger ungefär lika mycket, hålls på samma sätt o s v, så är det objektivens bildvinkel som avgör, INTE den faktiska brännvidden. Den rent tekniska metoden vi använder för att ändra bildvinkeln påverkar inte skaknings/rörelseoskärpan ett dugg.

Vi kan minska bildvinkeln redan i fotoögonblicket med hjälp av längre brännvidd, mindre sensorer, telekonverter eller t o m ”digital zoom”, eller så kan vi göra det långt i efterhand i datorn eller mörkrummet. Vi kan t o m göra bilder med olika bildvinklar av ett och samma original, dessa bilder får då olika grad av synlig skaknings/rörelseoskärpa.

ANNONS
Götaplatsens Foto