Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 2 släppt

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Kanon, så blir spargrisen ännu mer utmärglad igen. :)
 

Sputnik

Aktiv medlem
Jag håller mig nog till Aperture och NX2 framöver.. men de har ju samma effekt på spargrisen förstås...
 

JonasFA

Aktiv medlem
På tal om spargris...
Pris för uppgradering på den amerikanska adobesiten - 99$. På den svenska - 1075 SEK.
Kan inte låta bli att bli lite irriterad.

/j
 

Anders Östberg

Guest
Det är många icke-amerikaner i hela världen som är irriterade över Adobes prissättning. Trist att dom inte lyssnar på den kritiken.
 

Jeppe

Aktiv medlem
JonasFA skrev:
På tal om spargris...
Pris för uppgradering på den amerikanska adobesiten - 99$. På den svenska - 1075 SEK.
Kan inte låta bli att bli lite irriterad.

/j
Basutrustad Volvo V70 2.5T i Norge: 561800 NOK
Basutrustad Volvo V70 2.5T i Sverige: 289900 SEK

Kan faktiskt inte låta bli att bli lite irriterad ;)

Det kommer alltid att finnas prisskillnader mellan likvärdiga produkter, beroende på lokala skatter, arbetsgivaravgifter ocm moms.
 

Anders Östberg

Guest
Man kan ju ofta välja att handla på det billigare stället, fast jag undrar om det går just med Adobe.
 

JonasFA

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Det kommer alltid att finnas prisskillnader mellan likvärdiga produkter, beroende på lokala skatter, arbetsgivaravgifter ocm moms.
Visst har du rätt i det. Och visst har jag råd att betala det högre priset. I annat fall får jag väl strunta i det.

Men i detta fallet är det inte en likvärdig produkt. Det är exakt samma produkt. Möjligtvis att nedladdningen kommer att ske från en annan server när det köps från svenska siten.

Och jag tror inte att prisskillnaden bara kan förklaras med lokala skatter, arbetsgivaravgifter och moms. Som Anders Östberg skrev så handlar det väl också om en väldigt medveten prisstrategi från Adobes sida.

Dags för 11-fika. Sedan ska jag under lite svavelosande mutter och grymtande ladda ner underverket. För 1075 glada svenska kronor. :p

/j
 

peber

Aktiv medlem
Nu när vi alla muttrat över priset men ändå betalat vore det kul att få lite åsikter om den nya versionen... Jag sitter mest och försöker hitta runt, någon med en i värmen fungerande hjärna får gärna kommentera lite...?

/Per
 

Anders Östberg

Guest
Jag har kört v.2 lite grann tidigare och på det hela taget gillar jag nyheterna, det enda jag är riktigt besviken på är stödet för två bildskärmar, det är rätt patetiskt i mitt tycke. Jag hoppades man skulle kunna flytta runt verktyg som man själv vill men det är egentligen bara en preview av vald bild som man kan lägga på andra skärmen. Användbart möjligen för att få en stor preview medan man sorterar småbilder på huvudskärmen, men gör inget för editeringen.
 

The Ghost

Aktiv medlem
Sen finns det mer att ladda ner från Adobe Labs
Kamera profiler och DNG camera profile editor.

Nytt LR 2 gradient tool och lokal skärpning och skin softning + säkert lite till som dyker upp eftersom man leker

www.stefan-zander.com
 

avslutad130422

Avslutat medlemskap
Ja jo det förstås eller skicka med någon som åker över pölen på semester att handla?

The bottom line, finns det något hinder att köra amerikanska utgåvan/versionen av Lightroom i Sverige (förutom att ADOBE support kan knorra lite)
 

Anders Östberg

Guest
Vet inte, men du kan ju också ladda hem den riktiga versionen nu, tror du kan köra den i 30 dagar.
 

wildnature

Avslutat medlemskap
kommer besöka B&H i slutet på augusti om jag köper en LR2 fullversion på plats i USA så blir det väl inga problem antar jag?, typ att Adobes aktiveringsserver säger att mitt serienr tillhör en annan världsdel eller dylika påhitt?
 

avslutad130422

Avslutat medlemskap
Sofia: Är precis det jag är fundersam på också... Förhoppningsvis är det inte så men det logiska är väl kanske att det är så att den klagar på något sådant =(
 
ANNONS