Annons

Prestanda local adjustment Lightroom 2

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
Har börjat lattja lite med lightroom 2. Local adjustment är en funktion som jag hoppades mycket på, men tyvärr verkar det gå så segt att skapa maskerna att funktionen knappt är användbar.

Om jag med local djustment brush tool skapar en mask med en justering av tex exponering och mättnad så tar det flera sekunder (ibland över 10) innan LR har räknat färdigt och ändringen syns på bilden. (tiden är beroende av maksens storlek).

Någon annnan som märkt liknande prestandaproblem eller känner till något som kanske kan snabba uopp det hela?

Datorn är en C2D på 2,4 Ghz (eller något sånt) och med 4GB RAM. Win XP 32bit. Har hyfsad prestanda i vanliga photoshop och gamla lightroom...
 

Joel.S

Aktiv medlem
Jag instämmer. Tycker förövrigt hela programmet är segt överlag. Reglagen är sega, det tar tid innan effekten kommer.
Jag har ändå en riktigt bra dator och photoshop är snabbt som attan!
 

Stiffneck

Aktiv medlem
Jag installerade det precis på min jobbdator (en skapligt ny Mac Pro) och har inga som helst problem, det tuffar på i realtid med penslarna och reglagen.

Kör ni Windows båda två? Inte helt otänkbart med lite buggar med tanke på hur nytt LR2 är.
 

Mr Walker

Aktiv medlem
Samma här med:

AMD Athlon 64 X2 4600+
4 Gig RAM
Windows Vista 64

Allt känns lite segare och med local adjustments blir det väldigt märkbart, verkligen synd.
 

contender

Aktiv medlem
Om jag använder automask så följer den inte riktigt i realtid, men utan automask så gör den det utan problem. 64bit-versionen på vista64 quad core q9450 och 4 gb ram.
 

J0£L

Aktiv medlem
Intressant, det är alltså inte bara jag som lider av dessa prestandaproblem med LR2. Min första tanke var att min P4 2,4Ghz (monocore) och 1,5Gb ram var i minsta laget (kör Windows XP). Men om liknande problem visar sig på betydligt nyare maskiner kanske jag ska vänta med en hw-uppgradering.
 

avslutad130422

Avslutat medlemskap
Vänta med uppgradering, har också märkt av att det går lite segt med just det verktyget. Inte nu så segt att jag inte kan arbeta dock.

Förhoppningsvis fixas det i en patch eller nåt.

Kör med XP, 4Gb RAM o 2.4 P4 Dual core.
 

Joel.S

Aktiv medlem
Stiffneck skrev:
Jag installerade det precis på min jobbdator (en skapligt ny Mac Pro) och har inga som helst problem, det tuffar på i realtid med penslarna och reglagen.

Kör ni Windows båda två? Inte helt otänkbart med lite buggar med tanke på hur nytt LR2 är.
Jag kör åtminstone med windows xp. Får hoppas på en uppgradering/patch som fixar det. Det är skapligt irriterande att jobba när det man gör dröjer innan det syns. Det är ju inte så långt efter, nån sekund eller två. Men tillräckligt för man ska bli irriterad!
 

tobias.e

Aktiv medlem
Att stänga av autmask (som förvisso är en bra funktion) snabbar upp det hela, så som Alexander beskrev.

Har dock märkt att antalet maskedr ocjkså spelöar stor roll. Jobbar jag barav med en mask funkar et fint utna automask, men lägger jag på flera makser med olika justeringar blir även det segt...

Interssant att det erkar funka bättre på mac. Får hoppas att de får ordning på PC-versionen så småningom...
 

avslutad130422

Avslutat medlemskap
Sökte lite i "hjälpen" som finns i Lightroom och testade följande tips.

Uppdaterade till senaste versionen av NVidias drivrutiner och sedan raderade jag alla gamla previews. Har testat laborera lite med olika bilder och det känns som att den har blivit lite rappare.Verkar däremot krasha till o från när jag använder Graduated filter.

LR2 känns då verkligen i mitt tycke inte som någon förbättring, hoppas Adobe fixar detta snabbt. Tillsvidare går jag tillbaka till äldre mer stabil version...
 

avslutad130422

Avslutat medlemskap
Efter lite mer laborerande i Windows XP kan jag rekomendera att stänga av NVidia system tray och lite annat som ligger i autostart i windows. LR2 blev lite smidigare dock inte så snabbt som önskat.

Startade msconfig och kollade upp vad som autostartade och efter att ha inaktiverat

Acrotray (Adobe Acrobat)
NMIndexStoreSvr (Nero)
iTunesHelper (iTunes)
NBKeyscan (Nero)
NeroCheck (Nero)
NvMcTray (Nvidia)
nwiz (Nvidia)
qttask (Quicktime)


För er som inte vet så kommer man till MSCONFIG genom att gå på start, kör och skriva msconfig. Inne i msconfig klickar man på fliken Startup (vet inte vad den heter på svenska windows, gissar på Autostart).
 
ANNONS