Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Gammal ljusmätare - hopplöst fall?

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag har en gammal ljusmätare som heter SEKONIC Ato-Lumi. Den har legat i ett skåp i flera år, men letades fram i samband med att yngsta dottern tog sej för att börja fotografera med en bälgkamera, loppisfynd för 200 kr.
Men ljusmätaren verkar ha tappat stinget. Finns det något sätt att få den att börja fungera igen?

Är den batteridriven? I så fall borde du i alla fall börja med batteriblecken. Sandpappra och böj till, om så erfordras.

Om den inte är driven av batteri, har jag inga tips, tyvärr.

Per.

PS. Jag hittade den: http://mattdentonphoto.com/cameras/sekonic_autolumi.html och den verkar inte ha något batteri. Inga tips, alltså, sorry. "Sunny sixteen"-regeln, kanske? DS.

Senast ändrad:
Såg att den har en selencell som ljuskänsligt element. Dom behöver inget batteri utan alstrar egergi beroende på infallande ljus. Har bestämt för mig att dom tappar "ljuskänsligheten" med åren.
Passar nog för återvinning.

Tack för länken!
Nej, den är ju inte batteridriven utan har en selen-cell tydligen. Nu har vi lagt den i solen för att se om det piggar upp!
Jag vet inte om selen förtröttas med åren, och om det finns nya såna att köpa. Kanske nån annan vet?

Hann inte se ditt inlägg innan jag skrev, Leif-Göran. Nej, det är väl risk för det. Men lite synd, den är så fin i sin lilla läderväska.

Intressant!
"Nackdelen var dock att de med tiden åldrades och måste kalibreras om".
Undrar vad det innebär?

ANNONS
Götaplatsens Foto