Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Cokins universaladapter P?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
1) Är det någon som testat (eller/och har) Cokins universaladapter P?

2) Jag antar att det ersätter anpassningsringarna som finns i olika diameter, eller? I så fall måste universaladapter klara av spannet mellan diametrarna 52-82mm.

3) Funkar alla tillbehören till universaladaptern, såsom motljusskyddet?

Som jag ser det är fördelarna dessa

+ Förutsatt att man har flera objektiv, så innebär en universaladapter ett lägre totalt pris

+ Tar upp mindre utrymme i ruggsäcken/fotoväskan

Vilka är nackdelarna?

En länk till universaladaptern på scandinavian...

Cokins sida om universalringen

Jag tycker den verkar lite krånglig. Det är tre skruvar som man ska använda för att skruva fast den utanpå objektivet. Visserligen passar den på alla objektiv (<84mm), men det är nog rätt jobbigt att sätta fast den. På vissa objektiv är den nog dessutom ivägen för fokusringen, om den överhuvudtaget går att sätta fast. De skriver själva att den är bra att ha på objektiv med udda filterdiameter eller skadad gäng, men om man kan använda de vanliga adaptrarna tror jag det är betydligt bättre.

ANNONS
Götaplatsens Foto