Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Stativ eller blixt? Beslutsångest.

Produkter
(logga in för att koppla)

sommar82

Ny medlem
Hej,

Köpte en Canon EOS 450D i slutet av förra månaden. Är så klart sugen på massa nya prylar, men som vanligt är det lätt att ila iväg och spränga månadens budget.

Tänkte lägga ut ett par tre tusen den här månaden på antingen ett stativ eller en blixt. Egentligen vill jag ju såklart ha båda, så det får blir antingen eller denna månad. Men vad ska jag köpa först? Har ordentlig beslutsångest. Någon som har några tips eller funderingar kring detta?

mvh Tomas

Det beror väll lite på vad du fotar mest. Själv hade jag lagt pengarna på ett stativ då jag tar mest landskapsbilder och bilder där en blixt inte räcker till att lysa upp.

Och jag hade hellre köpt en blixt... Du kan alltid lägga kameran på andra typer av stöd som en dålig kompensation för ett stativ, men blixten är svår att ersätta.

Blixt som går att ha som slav, så man slipper ha den bara på kameran. För porträttfoto är detta ovärderligt. Kompletterea med ett genomskinligt paraply för 200:- så du får fint och mjukt ljus.

Till beslut

Tackar för alla era tips!

Det slutade med att det blev ett paket från cyberphoto. En Canon Speedlite 430ex med omnibouncer och laddare. Jag hoppas att bli nöjd med det.

Blir stativ nästa månad i stället. Längtar.

mvh T

ANNONS
Götaplatsens Foto