Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Silica påsar

Produkter
(logga in för att koppla)

aretue

Medlem
Jag brukar alltid ha ett par påsar med sk. Silica Gel, nerstoppade i fotoväskan, detta för att suga upp eventuell fukt/kondens som kan komma in.

För ett par veckor sen så öppnade jag väskan och tog ut kameran. Då såg jag små runda kulor som låg i väskan,snart såg jag att en av dessa Silica "påsar" gott sönder efter att rullat runt i väskan.
Idag tömde jag väskan som jag haft då jag sommarjobbade och hittade ett par påsar i fickan på den. Då kom jag på iden att sätta ner påsen i en bättre påse.

Sagt o gjort, jag letade upp en bit tyg, klipte ut några bitar, sydde påsar av dem (en del fäste jag kardborre band på för att kunna fästa inne i väskan, stoppade ner silica gels påsarna och sydde igen dem. Nu kan påsarna rulla runt utan att jag slipper byta ut dem :)

bifogar lite bilder från arbetet.
 

Bilagor

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Tycker att det där ser ganska mycket överkurs ut.
Att det ska komma fukt i väskan... Well, ja det händer väl, men fotar du bara bär det är sol ute då? Kameran blir ju utsatt för fuktighet när det är dimma eller regn ute.
 

aretue

Medlem
kan hända att de säljer :) Men varför inte göra när det inte kostar en enda krona:)
Och ja, jag fotar även när det regnar och är dimma ute, och även under vintertid. Det är mest på vintern jag har änvändt dessa påsar.
Detta för att ifall temperatur växlingarna blir för snabba, undvika kondens:)
Jag vet inte om det fungerar, för att jag aldrig fått ngn kondens eller fuktproblem med kameran :)
 

aretue

Medlem
ännu angående överkurs. Det är inte så svårt att hantera en sax och symaskin ;P

är lite för snabb..glömemr alltid ngt:D när det regnar kör jag kameraskydd aka. ICA-Kassen ;P
 

aretue

Medlem
ja, det visste jag:) men det är ju bara att göra det alltid då och då:D det är ju så att man måste serva sina grejjor och verktyg, samma med silica påsar ;P
 
ANNONS