Annons

Canon 5D MkII

exeton

Aktiv medlem
Jag kan hålla med om att 3.9 b/s känns lite lågt i sammanhanget, men 21.1 Mpixelbilder i 14 bit RAW måste vara rätt stora så det är nog inga små mängder data att processa.

Men det är ju ingen klockren överdängare att konkurera med Nikon och Sony med. "Bara" en jämbördig kamera, i mina ögon.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Verkar vara en fin modell. 21 mp inte undra på att man fått hålla ner framerate. Synd att sökaren inte är på 100 %. Bra dock att man behåller iso 50, mycket användbart. Blir intressant att se hur den hanterar bruset. Min gissning är att det höga pixelantalet kan ställa till det något men vi får se. Om den ger hyggliga resultat upp till 3200 så är det ändå mycket bra.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jag kan hålla med om att 3.9 b/s känns lite lågt i sammanhanget, men 21.1 Mpixelbilder i 14 bit RAW måste vara rätt stora så det är nog inga små mängder data att processa.

Men det är ju ingen klockren överdängare att konkurera med Nikon och Sony med. "Bara" en jämbördig kamera, i mina ögon.
Håller med. Canon har ju också hausat upp förväntningarna med sina teasers på egna hemsidorna. Trodde nog den skulle vara något vassare..

MEN, visst är det en värdig efterträdare till 5D, med nästan dubbelt så hög upplösning, 14bit mm. Klart värt att uppgradera från förra 5D (vad nu priset blir). Får nog säga att uppgraderingen 5D vs 5DMKII känns större än dom flesta tidigare Canon uppgraderingar modeller emellan.
 

NiklasÖ

Aktiv medlem
Jag kan hålla med om att 3.9 b/s känns lite lågt i sammanhanget, men 21.1 Mpixelbilder i 14 bit RAW måste vara rätt stora så det är nog inga små mängder data att processa.

Men det är ju ingen klockren överdängare att konkurera med Nikon och Sony med. "Bara" en jämbördig kamera, i mina ögon.
Är det inte så att Canon på inga villkor vill konkurrera ut deras egna produkt 1Ds Mark III? KANSKE av det enkla skälet att de fn. inte är klara med något som prestandamässigt & prismässigt slår Nikon, bara en gissning!

ELLER kommer ytterligare en lansering om några dagar, som tidigare utlovat, 22:a september?

Mvh!
// Niklas
 

Palletheking

Aktiv medlem
Den specen fanns läckt på Fred Miranda redan i går! 21 MP istället för 24MP? Vilket mörker! :)
21 mp, tycker personligen att det verkar onödigt mycket. Tycker man skulle nöjt sig med 16 mp. Men vi får väl se hur den i slutändan presterar. D3 är med sin 12 mp fullt användbar på iso 6400. Jag skulle bli förvånad om nya 5D Mark II med sina 21 mp klarar det. För övrigt inte mycket som förvånar och det verkar i alla avseenden vara en mycket bra kamera, kanske något låg framerate. Jag hade trott på ca 5 bilder per skund men det höga pixelantalet spelar nog in en del. Filerna lär bli monstruöst stora. Måste bli Tiff-filer på närmare 80-90 mb.
 

BugEyes

Aktiv medlem
För mig har dom skjutit brevid målet ordentligt om det var min köpmotivation dom ville träffa.

Hade hoppats på en snabbare kamera med bättre AF och ca 16 mp. Inte ett ord om AF förutom det som sades om 5D också när den kom. Bara maginellt snabbare bildtagning gör att den nog kommer att kännas lika seg.

Sen en massa stohej runt filmfunktionen som jag skiter i.

Tror visserligen att den kommer att prestera mycket bra på höga ISO, den har ju mycket lägre pixeldensitet än 50D som verkar mycket lovande i det avseendet.

Trots att jag inte är nöjd alls så kommer jag nog att köpa den, behöver en ny förstakamera till nästa säsong och pengarna är undanlagda i årets budget. Har man egen firma försvinner dom vid nyår till skattmasen och privatplånkan annars.

Men först vill jag veta mer om AF, har dom åtminstone gjort samma förbättringar som för 50D?

Men den verkar bli billigare än jag räknat med så pengarna räcker nog till en 50D också.
 

Omar

Aktiv medlem
Är det inte så att Canon på inga villkor vill konkurrera ut deras egna produkt 1Ds Mark III? KANSKE av det enkla skälet att de fn. inte är klara med något som prestandamässigt & prismässigt slår Nikon, bara en gissning!

ELLER kommer ytterligare en lansering om några dagar, som tidigare utlovat, 22:a september?

Mvh!
// Niklas
Hej

Nog är det så att Canon inte riktigt vill konkurrera med sig själv och då med 1DsmarkIII.

Listpris för 5DII är ju EU: 2,499 och för Nikon D700 är ju EU: € 2599, enligt Dpreview och då är ju Canon billigare.

Prestandamässigt? beror ju på vilken prestanda man tittar på men sensorn är nog den dyrare delen i en kamera och 5DII har ju 21MP mot Nikon D700 12MP.

Vilken Nikon kamera tänkte du på som var billigare och gav mer "prestanda"

Mvh

Omar
 

alfin

Aktiv medlem
Ja, det borde ju kunna gå att få upp hastigheten iallafall från 3,9 till 5 fps när det nu finns både sRAW1 och sRAW2 mode.
 
ANNONS