Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Negativfärgfilmens Velvia?
- Trådstartare ThomasT
- Start datum
ThomasT
Aktiv medlem
NiklasK
Aktiv medlem
Inte reala va? Den är väldigt finkornig, men den är inte i närheten av velvian i varken skärpa färgmättnad osv..
Det fanns en film för länge sedan (de kanske finns kvar) Agfa Ultar med iso 50.. Den hade jättefina färger och relativt bra skärpa..
.. Men inget slär ju Velvian i något hänseende om det är dens egenskaper man är ute efter!
Det fanns en film för länge sedan (de kanske finns kvar) Agfa Ultar med iso 50.. Den hade jättefina färger och relativt bra skärpa..
.. Men inget slär ju Velvian i något hänseende om det är dens egenskaper man är ute efter!
Olle
Aktiv medlem
Agfa har nyligen kommit ut med en ersättare, Ultra 100. Jag tror inte den har kommit till Sverige än.NiklasK skrev:
Olle
http://www.agfa.com/photo/products/film/consumer/ultra/
NiklasK
Aktiv medlem
Jo visst det kan man tycka.. Beror ju förstås vad man fotografer..
När man fotar natur vill man (iaf jag) ofta ha en långsam film med mycket fint korn.. Ju högre ISO tal ju mer uppenbart korn brukar det vara.. men jag vet förstås inte hur kornet ser ut på den här filmen! Den kan ju vara canonfin!
När man fotar natur vill man (iaf jag) ofta ha en långsam film med mycket fint korn.. Ju högre ISO tal ju mer uppenbart korn brukar det vara.. men jag vet förstås inte hur kornet ser ut på den här filmen! Den kan ju vara canonfin!
pola
Aktiv medlem
tycker det verkar vara mycket snack om denna velvia!NiklasK skrev:
Velvia 100f?? Har jag missat något!?
Är det någon som sett ett exemplar eller till och med har provat en?
Montenegro
Aktiv medlem
Jag studerar i Australien, och har under den senaste tiden varit flitig andvändare av Agfa Ultra 100. Skall vara den mest saturerade negfilmen på marknaden och jag håller fullständigt med! Väl värd sina kronor när den lanseras i Sverige.
pola
Aktiv medlem
klang skrev:
Skall vara den mest saturerade negfilmen på marknaden och jag håller fullständigt med! Väl värd sina kronor när den lanseras i Sverige.
vad betyder det?
Är den dyr?
Montenegro
Aktiv medlem
klang skrev:
Jag studerar i Australien, och har under den senaste tiden varit flitig andvändare av Agfa Ultra 100. Skall vara den mest saturerade negfilmen på marknaden och jag håller fullständigt med! Väl värd sina kronor när den lanseras i Sverige.
Vill bara tillägga att om någon är nyfiken på den och vill prova så kan jag posta några rullar. Det är ju det som är så bra med post - de går inte igenom någon rötgen.
Montenegro
Aktiv medlem
pola skrev:
vad betyder det?
Är den dyr?
Här betalar vi runt 47:- för den, men Australien är ett väldigt billigt land, kommer säkert hamna runt 65:- i Sverige.
pola
Aktiv medlem
verkar vara ett acceptabelt pris...klang skrev:
Skall vara den mest saturerade negfilmen på marknaden
men vad menas med saturerade neg.filmen?
Montenegro
Aktiv medlem
pola skrev:
verkar vara ett acceptabelt pris...
men vad menas med saturerade neg.filmen?
Det ska vara den mest färgmättade printfilmen.