Gammal 2008-09-28, 11:14   #1

Blixtkabel
Jag har äntligen införskaffat en blixt! Offret blev en 430 EX II. nu vill jag ha möjlighet att ställa blixten längre ifrån kameran när jag slår den. Då kommer min fråga vad som passsar bra.

Att man kan köpa Canons IR-sändare och köra det trådlöst vet jag men 2000.- är inte attraktivt. Kaffebrus har en liknande variant för 500:- men det känns ändå begränsande med trådlöst då sändare/mottagare måste se varandra för att få kontakt.
Då återstår kabel. En 10 meters för det jag kommer att plåta (mountainbike). nu har jag inget uttag för kabel förmonterat i blixten. Har ni tips på en bra, billig lösning för att få detta att funka?

Jag har kollat in följande:
10m kabel
Synkuttag för att sätta på blixten

Nu har jag synkuttag i kameran men passar den kabeln tro? Annars blir det väl till att komplettera med DENNA för att garantera att det passar?

/ V. Illrådig
Besvara med citat   
Gammal 2008-09-28, 11:37   #2

Ingen automatik
Hallå Johny

Du får säkert blixten att utlösa med de kablar mm. du länkar till, men du tappar all automatik!

Vill du ha kvar E-TTL så vill det till att använda Canons grejor, och då kostar det, precis som du skriver.

Jag har en hel drös med synkkablar för just Canon som du gärna får låna för att testa, och jag har även en ST-E2 som du kan testa.
ST-E2an fungerar ganska bra (i alla fall inomhus där jag har använt den), men du kan ju själv testa och se hur det fungerar med det du vill plåta!

/Alf
Besvara med citat   
Gammal 2008-09-28, 11:49   #3

Alf, den räddande ängeln i fotovärlden. =D

Ja, det kostar ju så infernaliskt mycket....(jäkla materialsport som foto faktiskt är). Men...är det INGEN av tredjepartstillverkarna som kan erbjuda E-TTL alls?

Men som jag förstår så ska ju E-TTL funka med DENNA, eller har jag helt fel?
Besvara med citat   
Gammal 2008-09-28, 12:36   #4

Jag måste erkäna att jag inte kan utläsa om E-TTL (eller någon annan TTL) fungerar med någon av versionerna.
Det känns VÄLDIGT billigt, om det nu är så att E-TTL fungerar :-)

Samtidigt har jag svårt att tro att "Version 2" skulle klara TTL för BÅDE Canon och Nikon m.fl. Är det inte så att man har olika fysiska kontakter för blixtarna ?????

Och om nu "Versin 2" löser alla problem, varför finns då "version 1"?
För den verkar ju fortfarande gå att beställa.

Kontakta Kaffebrus och fråga, det är nog det bästa tips jag kan ge :-)

/Alf
Besvara med citat   
Gammal 2008-09-28, 12:38   #5

Det är för olika blixtar. Version 2 och 3 funkar med 430EX II. =) Fast ja, det är nog utan E-TTL.

Jag får maila Kaffebrus och kolla. Annars så testar jag gärna kablar och ST2an.
Besvara med citat   
Gammal 2008-09-29, 19:44   #6

Äh, jag ska börja med DENNA
6£ är ju som hittat. =D
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-13, 16:48   #7

Nu har jag fått sändar/mottagaren (radiokontrollerad) och får säja att den är liten och smidig! Lite plastig men vad mer kan man begära för 80:-? Den smäller av blixten utom synhåll, i alla lägen och än så länge på 8 m avstånd. (Är vad jag max kommer upp i, i min lgh.) Nu ska det testas och lekas! =D
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-13, 17:56   #8

Det låter ju utmärkt!
Funkar ETTL också??

/Alf
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-13, 18:01   #9

Alf-P skrev: Det låter ju utmärkt!
Funkar ETTL också??

/Alf
Nä, tyvärr men va fasen...kan inte få allt för 80.-!! =D Jag får lära mig att läsa ljuset rätt från början istället.

Smidigheten/litenheten och att den är radiokontrollerad överväger E-TTL, faktiskt.
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-27, 01:33   #10

Kul att det löste sig!
Jag letar efter en liknande och förhoppningsvis billig lösning för min 550ex,
vad jag vet så funkar det inte med en billig ir-sändare eller så.

beställde 3 st korta pc sync kablar jag tänkte förlänga sen till att börja med.

På tal om lite annat så kanske jag dyker upp på nästa träff, jobbar i malmö och befinner mig i ett stadie då den enda inspirationen jag får är från internet och det finns inget att hämta av att gå ut i det gråa regniga vädret.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:29.