Annons

Frilägga ett objekt med transparent bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

hejkarl

Ny medlem
Jag har tagit en bild på ett vitt ägg mot vit bakgrund. Jag vill frilägga ägget och trycka det på vitt tyg. Alltså vill jag att allt vitt i bilden ska bli transparent så att det vita tyget får utgöra det vita i bilden. Har någon tips på hur jag kan göra detta i ps cs3? Tacksam för svar.

Bilagor

• 0809t-shirt028-Edit.jpg
    0809t-shirt028-Edit.jpg
    5.9 KB · Visningar: 1,432
Ta en ny bild på ägget mot svart bakgrund så får du mycket lättare att hitta kanten på ägget. Vitt ägg på vit bakgrunds gör det onödigt svårt.

Grundprincipen är att du måste markera ägget med något verktyg och sedan kan du helt enkelt radera bakgrunden.
Troligen enklast är ett lazzo verktyg (magnetic lazzo) , eller en MAgic Wand eller Quick Selection verktyg.

Om du vill använda din nuvarande bild kan du göra ett nytt lager där du drar upp kontrasten så att ägget blir helt vitt medan bakgrunden blir mörkare. Markera ägget i det lagret. Byt urval (inverse selection) så att omgivningen är vald. Markera original lagret och tryck "delete". Då raderar du all omgivning. Sedan markerar du ditt extralager och raderar det helt. Då har du kvar original ägget enbart.

Gör en bana runt ägget. Gör om banan till markering och invertera den. Sedan ljusar du upp bakgrunden tills den helt saknar täckning. På så sätt behåller du den naturliga skuggan.

Alltså vill jag att allt vitt i bilden ska bli transparent så att det vita tyget får utgöra det vita i bilden.

Menar du att även det vitaste i ägget ska bli transparent? I så fall kan du använda Color Range för att välja ut en nyans i bilden som du sen raderar.

Om du vill frilägga ägg OCH skugga så blir det knepigare. Då skulle jag nog rekommendera en lagermask som du får finlira med.

Tack för alla svar. Jag har provat de tekniker som ni beskriver men jag har inte lyckats få det snyggt än. Jag är ändå tacksam för att ni tog er tid att försöka lösa mitt problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto