Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjäääpl!

Produkter
(logga in för att koppla)

picturethis.se

Aktiv medlem
Jag fick panik!

Kommer just från en pressvisning av en affischtävling som jag hade i uppdrag att fotografera. Jag använder Nikon D100/SB-80DX sedan 6månader.
Jag plåtar 2,3 & 4e pristagaren. Helt lugnt,inga problem.
Men när då förstapristagaren kliver upp på scen, börjar kameran krångla!
Det tar en ervinnerlig tid att "tanka in" bilderna! Kameran är helt enkelt låst! Det ska inte ta 3-4min att läsa in TIFF/Large-bilder.
Jag vet att NEF RAW är tunga, men detta var exeptionellt!
Jag vågade inte stänga av kameran, med risk för att kortet skulle raderas (har jag hört)
Det var bara att vänta...och tiden gick..och det gjorde vinnaren med.
Till slut slocknade den gröna nu-laddar-jag-bilderna-in-i-kameran-lampan. Och snabbt bytte jag kort och batteri (!) ifall det hade något med det att göra, men kameran förblev seg.
Jag hann i fatt honom och kunde ta om några bilder innan han tröttnade på mig.

Ingen aning om vad som hänt. Jag plåtar oftas NEF RAW, men denna intankning var betydligt segare, så nåt måste ha gått fel?

Hur som helt, om en stund bör bilderna ligga på
www.bok-bibliotek.se

De bilder som blev funkade ialla fall som tur var!

Det kan inte vara så att du fyllde buffertminnet då?

Vet inte hur D100 har det men !0D har 2 buffertminnen, och när de är fyllda (typ 18 bilder) så tar det lååång tid innan du kan ta nästa bild.

ANNONS
Götaplatsens Foto