Annons

Konvertering från TIFF eller RAW till JPEG?

Produkter
(logga in för att koppla)

GloryofSparta

Ny medlem
Betänk att man har en bild i RAW eller TIFF som man vill komprimera något, genom att konvertera den till JPEG med högsta upplösning och kvalitet. Hur mycket sämre blir bildkvaliteten än om man skulle behålla den i RAW eller TIFF (Fotosidan stödjer endast JPEG)? Jag har aldrig arbetat med de två formaten tidigare, men skulle vilja prova på någon gång.

Om ämnet redan behandlats ber jag om ursäkt!
 

iBoat

Aktiv medlem
Betänk att man har en bild i RAW eller TIFF som man vill komprimera något, genom att konvertera den till JPEG med högsta upplösning och kvalitet. Hur mycket sämre blir bildkvaliteten än om man skulle behålla den i RAW eller TIFF (Fotosidan stödjer endast JPEG)? Jag har aldrig arbetat med de två formaten tidigare, men skulle vilja prova på någon gång.

Om ämnet redan behandlats ber jag om ursäkt!
Om du vill spara som jpeg för att publicera på fotosidan är det inte komprimeringen i sig som förstör bilden, utan det lilla formatet som tillåts här.

Man kan man i vissa fall se "artifakterna" som bildas i en Jpeg. Det syns mest i jämna ytor som t.ex. i en himmel. Tänk på att kvalitén försämras varje gång du sparar om den i jpg, det blir liksom komprimering på komprimering... ...

Annars är det sällan några problem om man sparar i högsta kvalitet en gång.
Den övre bilden är sparad i kvalitet 1, den under i kvalitet 10.
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS