Gammal 2008-10-05, 10:42   #1

hur får man bort skuggor från foton?
jag har ingen extern blixt än så därför kommer det med skuggor när jag tar tex porträttfoton. hur får jag bort dom lättast? jag har försökt ta bort dom med kloningsstämpeln men sen blir det skarpa "streck" längst intill ansiktet/tröjan där skuggan har varit. hur får jag lättast bort det så det ser naturligt ut?
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-05, 10:49   #2

Detta hjälper ju inte om du har tagit bilderna redan, men en sån här kan miska problemet.

http://scandinavianphoto.se/product/...px?iID=4289329

/ Micke
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-05, 10:52   #3

nettan78 skrev: jag har ingen extern blixt än så därför kommer det med skuggor när jag tar tex porträttfoton. hur får jag bort dom lättast? jag har försökt ta bort dom med kloningsstämpeln men sen blir det skarpa "streck" längst intill ansiktet/tröjan där skuggan har varit. hur får jag lättast bort det så det ser naturligt ut?
Har du försökt med Skugga/högdagrar i Photoshop? Tar inte bort alla skuggor men det brukar kunna bli ett hyfsat resultat om skuggorna inte är helt igensotade.
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-05, 11:04   #4

t_m_jansson skrev: Detta hjälper ju inte om du har tagit bilderna redan, men en sån här kan miska problemet.

http://scandinavianphoto.se/product/...px?iID=4289329

/ Micke
ja kanske ett billigt alternativ till en extern blixt, funkar den bra? kanske man ska ta o köpa då :-) tack.
just nu har jag ett gäng foton som jag behöver få bort skuggorna på ändå. o det blir inte riktigt bra tycker jag. finns det inget program man kan ladda ner till det?
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-05, 11:04   #5

PTIL skrev: Har du försökt med Skugga/högdagrar i Photoshop? Tar inte bort alla skuggor men det brukar kunna bli ett hyfsat resultat om skuggorna inte är helt igensotade.
ja det har jag precis testat o det blev inte alls bra.
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-05, 20:16   #6

ingen som har foton tagna med en sådan: http://scandinavianphoto.se/product/...px?iID=4289329 ?
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-05, 21:45   #7

nu har jag i alla fall beställt ett sådant :-) hoppas jag blir nöjd=)
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-05, 22:31   #8

Om du har CS3, så kan du ju också prova med Fyllnadsljus i Camera Raw.
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-05, 22:34   #9

eos30 skrev: Om du har CS3, så kan du ju också prova med Fyllnadsljus i Camera Raw.
ja jag har cs3. har inte jobbat i camera raw så jättemycket. hur gör jag i så fall o heter det bara fyllnadsljus?
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-05, 22:59   #10

Antar att det är jpg-filer.

Isåfall får du först gå in under Inställnignar - Filhantering och klicka i "Använd camera raw för jpeg-filer"

Och sedan när du öppnar en bild inifrån ps, så kommer det automatiskt upp i camera raw. Och då har du alla raw-reglage tillgängliga trots att det är en jpg-fil.

Och det reglaget som lättar upp skuggor heter Fyllnadsljus ja.

Och detta gäller på pc, är väl bäst att tilllägga :-)

Undrar du något mer, så bara fråga :-)
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-05, 23:11   #11

eos30 skrev: Antar att det är jpg-filer.

Isåfall får du först gå in under Inställnignar - Filhantering och klicka i "Använd camera raw för jpeg-filer"

Och sedan när du öppnar en bild inifrån ps, så kommer det automatiskt upp i camera raw. Och då har du alla raw-reglage tillgängliga trots att det är en jpg-fil.

Och det reglaget som lättar upp skuggor heter Fyllnadsljus ja.

Och detta gäller på pc, är väl bäst att tilllägga :-)

Undrar du något mer, så bara fråga :-)
ok ska testa det, tack. jag har den i Raw.
vad menar du med pc? förlåt om jag är trög, men jag e inte så hemma på ps. jag kan en hel del men jobbar inte så ofta i det
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-05, 23:17   #12

nettan78 skrev: ok ska testa det, tack. jag har den i Raw.
vad menar du med pc? förlåt om jag är trög, men jag e inte så hemma på ps. jag kan en hel del men jobbar inte så ofta i det
Han menar att menyerna ser så ut på en dator med Windows installerat och inte en Mac med OSX :)
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-05, 23:18   #13

Lyckotomten skrev: Han menar att menyerna ser så ut på en dator med Windows installerat och inte en Mac med OSX :)
aha okej, tack :-) haha trodde han syftade på nåt helt annat
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-05, 23:19   #14

Menade att det jag skrev gäller på en windowsdator, på en mac ser det lite annorlunda ut :-)

Edit Viktor var lite snabbare :-)
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-05, 23:32   #15
Roq

Nja, svaret är väl att man ska undvika ta bilder med blixt ;-)

Det är inte så lätt att fixa med skuggor/högdagrar (shadow/highlights) eller "fyllnadsljus". Det sistnämnda ger ingen större skillnad mot det förstnämnda utan fungerar på samma sätt fast verkar på råfilen.

Jag har vid nåt tillfälle tagit till kloningsverktyget för att klona bort en skugga. Det blev halvbra. I alla fall bättre än med justering av skuggor.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:30.

Aifo AB - X-Rite ColorChecker Passport

Alltid bra priser på Elinchrom