Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Finns räddning mot fukt?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Finns det någon eller minsta lilla chans till räddning då det blivit fukt i objektivet? (objektivet är till förstoringsapp. Hårblås, fläkt, inlämning eller soptunnan? Alla tips är välkomna.

Detta har inte varit min helg;(

Senast ändrad:
Inte dömycket fast det har blivit som en immig hinna på insidan. Kan inte ha slunkit in hur mycket som helst tycker jag, det är ju ändå inte helbadat.

Aha du tappade väl inte den i framkallningsvätskan eller nått sånt dumt?

Jag ska inte säga att jag vet men om det endast är en hinna så borde det väl gå att lägga optiken på något varmt ställe så att det torkar bort av sig självt. Det skadar ju inte optiken...bara det inte är för varmt :) Om det endast är vatten vill säga...om det är någon kemi så finns ju risken för att rester av kemin ligger kvar och då är det nog en verkstad som gäller. Eller papperskorgen om det inte är ett allt för dyrt objektiv. Kan ju också lämna in för kostnadsförslag...burkar kosta runt 400:- ifall du väljer att inte reparera.

Tack. Det ska få sola sig i värmen. Någon kemi borde det iaf inte vara med i det blöta.. (fullt så klantig är inte ens jag;))

Tur att högtrycket är påväg :)

Men jag tror nog nästan att det kan bli snyliga spår efter fukten...beroende på hur mycket det kom in. Frågan är bara om det påverkar resultatet...jag vet ej. Testa och berätta hur det gick.

Jag misstänkte att någon skulle ifrågasätta fumlet men vid andra olyckor som brand tänker man inte så mycket på det man har i händerna..

Fast nu har det legat på fönsterbrädan över ett element och faktiskt så gick den dimmiga hinnan bort, två pyttesmå droppar syns innanför glaset fast i övrigt ser det helt klart ut. Det får ligga kvar ett tag till. Jag hoppas..

Låt det inte ligga för varmt bara, då är risken att fettet i fokuseringen smälter och rinner ut på bländarlamellerna.

Är det regnvatten utan kalk tror jag säkert objektivet kan återhämta sig annars.

jimh skrev:
då är risken att fettet i fokuseringen smälter och rinner ut på bländarlamellerna.

Kanske det som har hänt? Nu verkar det bara gå att vrida bländaren mellan 4,5-5,6. Stegen går upp till 22. Men mot det finns det alltså inget bot då?

Vatten på bländarlamellerna har nog samma effekt, så vänta tills objektivet är torrt innan du ger upp.

Vad är det för objektiv?

Förmodligen inget lyxigt men jag gillar det. Ett Wetzlar 1:4,5/75 (och så står det Will och Wilton också på det också..)

Det gick att skruva av delen med bländarringen så den ligger inte på fönsterbrädan nu. Den delen ser heltorr ut..

Det är inte ringen som drabbas, det är själva bladen i bländare som klibbar ihop med varandra.

Wetzlar 75 förresten.. Är det ett förstoringsobjektiv? Glöm då problemet med bländaren, det spelar ju ingen roll om ett sånt klibbar ihop eftersom bländarmekanismen är mekaniskt tvingande i ett sånt, inte fjäderbelastad som i en spegelreflexkamera.

..-..fettet i fokuseringen smälter och rinner ut på bländarlamellerna.

Är precis det som har hänt med mitt superfina Nikon MF 135 2,8. Antagligen för att det legat orört så länge innan jag lade händerna på det.

Hur kan man fixa till detta? Efter nån minuts ruckande på "bländarstången" funkade även de högre bländarna fint, men reaktionstiden på sammanslutningen är väl inte den optimala.. är det inlämning som gäller..?

//Calle

Det är inlämning som gäller, om du inte har en sällsynt mix av händighet/mod/dumhet (högt på ett tar ut lågt på de andra). Jag har fixat det på två av mina objektiv, vilken del i mixen som är hög hos mig låter vi vara osagt.

där ser man. nån koll på ungefärligt pris för detta, vid inlämning?

Och om man nu skulle vara dum nog att ge sig på detta, vad är det för tillvägagångssätt som gäller ? Tops? =)

Olika objektiv varierar i konstruktion men de jag har fixat (Zuiko 50/1.8 och Arsat 80/2.8) har varit uppbyggda likadant.

Gänga bort yttersta ringen (innanför filtergängan) med något stabilt av gummi som ger hög friktion mot ytan. När den är borta kan du gänga ur den yttersta linsgruppen med en liten mejsel. Sen kan det sitta en grupp eller två till innan du når framsidan av bländaren. Den kan du sen rengöra med kemiskt ren bensin och tops. Rengör många gånger och blinka med bländaren ofta, fettet finns i skrymslen och kommer fram efter ett tag om det finns kvar.

Idealet är att öppna bakifrån också så du kommer åt att rengöra rån båda hållen. Det brukar vara ganska enkelt och självförklarande.

ANNONS
Götaplatsens Foto