Annons

Skugga bakom porträtt!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika.T

Ny medlem
Hejsan!

Tog ett gäng bilder på modeller och lyckades få en hemsk skugga runt huvudet! :-(
Någon som har tips på hur jag kan lyckas bli av med skuggorna i PS CS3?

Skulle bli mycket tacksam för hjälp, tips & trix!

Skickar med en av bilder så ni förstår vad jag menar.

//Annika

Bilagor

• IMG_5633.jpg
    IMG_5633.jpg
    15.5 KB · Visningar: 879
Skapa markering

Du måste få till en markering!
Enklast: Tag "Trollspöt" med lämplig känslighet (ca 25) och markera skuggan. Alla delar av skuggan kanske inte blir markerad då (det bakom håret), Välj "markera liknande".
Kolla i "snabbmaskläget", Korigera med penseln i snabbmasken om något blivit felmarkerat,(måla med svart/vitt).
Återgå till "markering", välj någon pixel"ludd" ,
Skapa ett korrigeringslager eller välj "Nivåer" direkt.
Ljusa upp skuggan nästan helt.

./Mats G

Att ta bort den där skuggan snyggt kan jag inte hjälpa till med, men jag kan tipsa dig om att absolut inte placera din modell nära en vägg nästa gång med den typ av ljus du använt. :)
Lycka till.

Tack för svar Mats!
Ska testa detta!
Lär väl inte vara så lätt att få det snyggt.
Men bättre än detta måste man ju kunna få till! :-/

Du måste få till en markering!
Enklast: Tag "Trollspöt" med lämplig känslighet (ca 25) och markera skuggan. Alla delar av skuggan kanske inte blir markerad då (det bakom håret), Välj "markera liknande".
Kolla i "snabbmaskläget", Korigera med penseln i snabbmasken om något blivit felmarkerat,(måla med svart/vitt).
Återgå till "markering", välj någon pixel"ludd" ,
Skapa ett korrigeringslager eller välj "Nivåer" direkt.
Ljusa upp skuggan nästan helt.

./Mats G

Tack ändå! :)

Att jag inte ska ställa modellen nära en vägg next time
har jag kommit underfund med själv. Haha!

Att ta bort den där skuggan snyggt kan jag inte hjälpa till med, men jag kan tipsa dig om att absolut inte placera din modell nära en vägg nästa gång med den typ av ljus du använt. :)
Lycka till.

Tack ändå! :)

Att jag inte ska ställa modellen nära en vägg next time
har jag kommit underfund med själv. Haha!

Fler tips:
Oavsett nära vägg eller ej är ju blixt rakt i nyllet (eller nacken) inte det snyggaste ljuset. Har du en vridbar blixt kan du rikta den mot taket (eller en ljus vägg) så att ljuset studsar där innan det når modellen. Har du bara inbyggd blixt kan du rikta om ljuset med en liten vit papperslapp. Eftersom avståndet kamera-tak-motiv blir större än kameran beräknar med kan det vara idé att överkompensera blixtljuset lite. Är du utomhus kan du använda en reflektor att studsa ljuset i. Det behöver inte vara dyra grejjer. Jag använder en stor frigolitskiva som var med i ett platt paket från IKEA.

Tack för tipsen! :)

Första gången jag plåtade modeller
och frågan är om det kommer hända igen. :-/
Egentligen hatar jag blixt men hade på vissa bilder här
bara den inbyggda.
Krävs mycket övning på detta området känner jag!

Fler tips:
Oavsett nära vägg eller ej är ju blixt rakt i nyllet (eller nacken) inte det snyggaste ljuset. Har du en vridbar blixt kan du rikta den mot taket (eller en ljus vägg) så att ljuset studsar där innan det når modellen. Har du bara inbyggd blixt kan du rikta om ljuset med en liten vit papperslapp. Eftersom avståndet kamera-tak-motiv blir större än kameran beräknar med kan det vara idé att överkompensera blixtljuset lite. Är du utomhus kan du använda en reflektor att studsa ljuset i. Det behöver inte vara dyra grejjer. Jag använder en stor frigolitskiva som var med i ett platt paket från IKEA.

ANNONS
Götaplatsens Foto