Gammal 2008-10-16, 22:42   #1

Fotomara i Göteborg
Fotoväst bjuder in till en kvartsfotomara i Göteborg.

Söndagen den 16/11 med start kl 11:00.

Vid start får du 3 st bild teman samt kl 14 får du nästa 3 st nya teman.

Bilderna skall tas i rätt ordning.

Målgång måste ske innan kl 17,00.

Startavgift:
40:- för fotoväst medlemmar
50:- för alla andra deltagare (det är gratis att vara medlem i Fotoväst)

All startavgift kommer gå till priser.

Start och mål:
Café Kronhuset, Kronhuset. Postgatan 6-8
Se karta

Max 30 st deltagare som är med och tävlar.

Bilderna får behandlas i en dator och skall vara i jpg-format när de lämnas in till målet. Bilderna skall alltså tankas över till tävlingsledarnas bärbara datorer vid målgång. Då skall det bara finnas tävlingsbilder på ert kort i JPG format.
Man lämnar in 1 bild/tema

Vi kommer utse en jury som kommer att bedömma efter,
1. Bästa tema. Den bild som juryn gillar mest i resp tema. Här kommer det bli 6 vinnare. Samma person kan vinna flera priser om man är duktig.
2. Bästa "rulle". Här utser väljer juryn ut den fotograf som har flest bra bilder. Glöm allt vad röd tråd heter utan satsa på 6 bra bilder bara.

Den fotograf som vinner bästa rulle är sen inte med och tävlar i bästa tema.

Vinstplan:
Bästa rulle får 25% av vinstpotten
De 6 vinnarna i Bästa tema delar på de andra 75%.
OM vi blir 30 startande så vinner man 300:- för bästa rulle och
150:-/bästa tema. Men detta är ju om det är 30 startande.
Vi jobbar även på att få någon form av sponsring från någon fotobutik, mer om detta senare.

Juryn är hemlig fram till prisutdelningen.

Plats för prisutdelning kommer annoneras ut till de tävlande.

Anmälan sker här på sidan genom att man kopierar sitt namn anmälningslistan och fyller i sitt namn MEN man skickar även ett mail till hakan@enfotograf.com där man talar om vad för minneskort man använder sig av samt sitt mobilnr.
Mobilnr är för att vi skall kunna maila ut de sista temorna.

Tävlingsledare är Håkan x 2.

Anmälda:

1.
2.
3.
4.
5.
osv

Redigerat:
Förtydling om filformat mm vid målgång.
081017
Jag har raderat ett par trådar eftersom de inte har tillföt tråden något. Har ni frågor om tävling, maila mig, hakan@enfotograf.com så ändrar jag våra texter vid behov.
Samt förtydligat de olika temorna samt vinstplan.

Senast redigerad av Enfotograf den 2008-10-20 klockan 12:11.
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-16, 23:04   #2

Jag har en liten fråga ang tävlingsreglerna.

Skall man lämna in sina tävlingsbidrag i samband med målgången?
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-16, 23:10   #3

Japp, för att citera oss själva: Bilderna får behandlas i en dator och skall vara i jpg-format när de lämnas in till målet.

Håkan R

Gersemi skrev: Jag har en liten fråga ang tävlingsreglerna.

Skall man lämna in sina tävlingsbidrag i samband med målgången?
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-16, 23:15   #4

Detta betyder i princip, att om du vill delta och fotar i RAW, så gäller det att du har en bärbar dator, där du snabbt som attan kan konvertera över till Jpeg-format..

och om jag nu hinner ta flera alternativa tolkningar av resp tema så gäller ju i princip samma sak... liten bärbar dator att släpa runt på.. eller en assistent som kan passa datorn under maran
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-16, 23:16   #5

Låter spännande! Jag dock lite trögfattad, är det meningen att man ska ta med sig en laptop om man vill behandla sina bilder? :) Lämnar man in minneskortet sen då?
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-16, 23:18   #6

Svar ja, så fungerar det ex i Borås Fotoklubb som har kört mara i många många år nu. Men fota i jpg så slipper du bekymmerna.
Vill du ta RAW bilder oxå så ha ett minneskort till som du kan använda för det enda målet.
/Håkan
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-16, 23:21   #7

d-play skrev: Låter spännande! Jag dock lite trögfattad, är det meningen att man ska ta med sig en laptop om man vill behandla sina bilder? :) Lämnar man in minneskortet sen då?
Svar ja här också. Anledningen till att det är ok att ta in bilderna i datorn är för att det är ett jättearbete att kontrollera om någon har pillat med bilderna ändå. Och anledningnen att det bara får finnas tävlingsbilder på kortet är att vid Borås fotoklubb kom det folk med över 400 bilder på sitt kort och det tar en massa onödig tid att gallra ut rätt bilder vid övertankningen. Kör med dubbla minneskort istället, ett för jpg bilder/tävlingsbilder och ett för egna bilder i valfritt format.
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-17, 09:09   #8

Anmälda:

1.Kenneth Eriksson
2.
3.
4.
5.
osv
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-17, 14:27   #9

Gersemi skrev: Detta betyder i princip, att om du vill delta och fotar i RAW, så gäller det att du har en bärbar dator, där du snabbt som attan kan konvertera över till Jpeg-format.. och om jag nu hinner ta flera alternativa tolkningar av resp tema så gäller ju i princip samma sak... liten bärbar dator att släpa runt på..
Varför göra det så klångligt då? Fota i Jpeg-format direkt! Om jag förstår syftet med tävligen rätt så är det inte bildkvaliteten (knivskarp skärpa osv) som väger mest utan istället kreativiteten och tanken bakom motivet.
I Blekinge blev man tex tilldelad en engångskamera för tio bilder!
Själv kommer jag knäppa flera foton på samma tema och sedan sortera bort alla utom den bästa direkt i kameran före inlämning. (man får naturligtvis bara bidra med en bild per tema).

mvh Daniel

Senast redigerad av DanielE. den 2008-10-17 klockan 14:43.
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-17, 14:33   #10

Okej nu börjar det klarna. :) Vad menas med "bästa tema"? Ska det på nåt sätt vara en röd linje mellan sina bilder? Kommer det utses vinnare på varje kategori?
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-17, 14:46   #11

Juryn kommer att bedömma dels varje tema för sig och dels en hel rulle (alla 6 bilder).
Om temat ex är Potatis så skall juryn hitta sin favorit bland alla bilder. O sen likadant i de andra olika temorna.

Mao bedömning komemr ske på varje tema samt på en helhet.
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-17, 14:53   #12

Anmälda:

1.Kenneth Eriksson
2.Christian Sandberg
3.
4.
5.

Då tror jag allt är solklart. Vet dock inte riktigt om jag ska ta med datorn eller inte, man kan ju ändå hitta nåt spännande som man inte vill radera. ;)
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-17, 15:32   #13

Tack för förklaringen, Håkan! Den var välbehövlig.
/ Daniel
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-17, 20:45   #14

Det här lät kul! Ska genast kolla upp datumet! Är ju ganska mkt nybörjare, men vi kanske också är välkomna?

mvh Sophia
Besvara med citat   
Gammal 2008-10-17, 22:49   #15

Alla är välkomna oavsett erfarenhet.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:52.

Aifo AB - B+W Polaristionsfilter