Annons

Hjälp. "Edit a copy ..." är borta i Lightroom 2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Det är visst en viss skillnad i själva förfarandet för användare. När jag öppnade en raw fil i förra Lightroom versionen så kunde jag välja "edit a copy with Lightroom adjustments". Det kan jag inte nu. Nu öppnas raw filen (som en pdf kopia) och sedan måste jag själv spara den på valfri plats. Jag vill att Lr fixar kopian så att dom ligger bredvid varandra i filmstrippen. Precis som tidigare.
Det fungerar precis likadant med den skillnaden att du slipper klicka edit, men samma sak händer, d v s din raw-fil konverteras med de inställningar du gjort i LR och öppnas i PS för vidare editering. När du sparar i PS stackas bilden med raw-filen automatiskt i samma katalog. Här är en instruktionsfilm:

http://tv.adobe.com/#vi+f1512v1401
 

Maria F

Aktiv medlem
Hej igen!

Ifall du vill att Lightroom 2 ska bete sig som Lightroom 1 när bilden ska öppnas i Photoshop Cs3 så får du göra några inställningar i preferences.
Edit-Preferences-External Editing-Additional External Editor.
Under Presets välj Choose och leta rätt på Photoshop Cs3.exe.
Spara denna inställningen med ett eget namn. Själv har jag sparat den med namnet Photoshop Cs3 Tiff eftersom jag väljer Tiff som filformat i nästa steg. Fyll sedan i vilken Colorspace, Bitdepth och Resolution som du vill ha.
När du sen vill öppna bilden i Photoshop så högerklicka på den och välj Edit in, (i mitt fall Photoshop Cs3 Tiff).
Bilden öppnas då med tillägget Edit och det skapas en kopia på samma plats som originalet om du kryssade i rutan Stack with original.

Christer
Tack Christer. Det här fungerade perfekt. Jag får upp dialogrutan där jag kan välja "Edit a copy with ..." och Lightroom får INTE problem med mappar som innehåller å, ä eller ö. Kanon! Tusen tack!
 
ANNONS