Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon gråkort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Fick idag hem mitt nikon gråkort beställt från cyberfoto. Till min förvåning va kortet i A3 storlek och det fanns massa streck och rutor på det. I det sk rutorna är det markerat "a3, a4, a5, a6, a7 samt a8" och i mitten en ruta där det står "1/1 (26*36)"

Jag fattar noll, trodde att kortet skulle vara helt grått... stör inte dessa svart linjer om man ska mäta ljuset?

Mvh
Lina

Det är nog tänkt att du skall klippa ner det till mer hanterbar storlekar. Rutan i mitten är nog tänkt att fylla hela sökarbilden vi tex. macrofoto 1:1..Gissar jag iaf för det verkar jobbigt att släpa med sig ett A3 ark. Fö tror jag inte att svarta linjer stör så jättemycket men klipp du ner det iaf.
MVH Erik Å

Jag klippte (skar) ner mitt i några olika storlekar, nu kan jag ha med mig gråkort överallt; i bakfickan, i handsk-facket, i jackan, m.m. Perfekt!

De svarta linjerna stör inte, men det gjorde priset dock...

Ingemansson skrev:
Jag klippte (skar) ner mitt i några olika storlekar, nu kan jag ha med mig gråkort överallt; i bakfickan, i handsk-facket, i jackan, m.m. Perfekt!

De svarta linjerna stör inte, men det gjorde priset dock...

Hur då? då blir det ju ihåligt i mitten om man klipper i olika storlekar...

priset var väl inte alls farligt, jag gav 99:- för mitt.

Skär ner en kant till ca ett A5, det tycker jag är lagom att släpa på samtidigt som det är tillräcklig mätyta.

Tja skulle du lyckas spotmäta med hela spotcirkeln just i det svarta...
Men det verkar minst sagt otroligt att det skulle ske.

Det viktiga är ju att veta exakt vad ditt gråkort ger för exponering på din kamera. Det kan skilja sig en del mellan kameror och gråkort. Lite svarta streck skall inte göra något men som sagt klipp du ner den och testa ut exponeringen på en rulle eller två.

Linis skrev:
Hur då? då blir det ju ihåligt i mitten om man klipper i olika storlekar...

priset var väl inte alls farligt, jag gav 99:- för mitt.

Jag skar alltså inte efter de svarta linjerna utan delade helt enkelt kortet på mittn och sedan en av dessa A4:eek:r på mitten, och slutligen en av dessa A5:eek:r på mitten så hade jag plötsligt... 1 st A4:a, 1 st A5:a och två st 10x15cm gråkort... Tror jag... har delat med mig till en vän också, jaja, i vilket fall som helst så kryllar här av gråkort nu för tiden...

/Andreas

Jag har börjat testa mitt gråkort också. Problemet är att det blir västentligt olika exponering beroende på hur jag riktar kortet, mot solen, vinkelrätt mot kameran eller från solen. I vilket läge får jag rätt exponering?

Hej. Om jag inte minns alldeles fel så står det i bruksanvisningen till Kodaks gråkort att kortet skall riktas vinkelrätt mot det infallande ljuset, exempelvis ett fönster eller solen. Då skall man få det rätta värdet för rätt exponering.
Richard

ANNONS
Götaplatsens Foto