Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemsida för marknadsföring

Produkter
(logga in för att koppla)

Josuki

Avslutat medlemskap
Har sökt efter ett bra och flexibelt verktyg att göra hemsidor med. Att anlita ett proffs blir för dyrt för alla funktioner som jag tänkt mig. Alla webhotel som jag tittat på är för begränsade och likriktade i slutresultatet.Har inte tid/råd att gå en kurs.Jag vill kunna göra all design själv, pussla och byta bakgrund typsnitt, ramar och knappar etc. tills jag tycker det ser bra ut men kan inget om kod.Vill också succesivt kunna bygga ut med tex bildspel, fler portfolios, berättelser,tavelshop mm Tacksam för tips och synpunkter.
 

tgr

Aktiv medlem
Snyggt Jonas. Vad använder du för moduler för att få till det där. Jag har själv titat lite på drupal för att försöka göra något liknande men inte lyckats riktigt än.
 

jseffel

Aktiv medlem
Views, CCK, Imagefield och Contemplate är grunden. Thumbnailsen på sidan och Exif informationen är moduler jag gjort själv.

Drupal är riktigt trevligt men i mitt tycke är inlärningströskeln relativt hög, så det kan ta en stund innan man får grepp på allt.
 

tgr

Aktiv medlem
Jonas, Om du orkar göra en liten guide över viewsen eller iaf en skärdump över de vitala delarna skulle jag bli överlycklig. Views lyckas jag inte få till :(
 

Josuki

Avslutat medlemskap
Tack, ska titta närmare på drupal. Du hade många fina bilder på din sida tex "fluff", skönt ljus i den.
 

jseffel

Aktiv medlem
Skapa en enkel view -

Under Basic Settings:
Row style: Node
Use pager: Mini

Under filter settings:
Klicka på "+" för att lägga till dessa filter
Node type: photo (eller vad din content type heter)
Node published: yes

Nu måste vi även skapa en ny display av typen "page". Klicka på "Add display". Nu får du under "Page settings" möjlighet att sätta en sökväg till din view. Jag har "photos".

Om du även vill koppla på en RSS-feed så lägger du till en ny display av typen "feed". Där vill du förmodligen ändra "Items to display" till ett annat värde. Du måste sätta en sökväg till feeden under "feed settings". Jag har "feed.xml". Välj också att koppla feeden till "page" (Attach to under feed settings).
 

alstersjo

Aktiv medlem
Joomla?

Hej
Ett alternativ kan även vara Joomla.
Du hittar mer information på www.joomla.org. Där kan du göra i stort sett allt och kan ladda ner fotogallerier av olika slag.
Det finns en tutorial att gå för att komma igång och den är bra att köra. Tar 2-3 timmar eller så.
//Henrik
 

jseffel

Aktiv medlem
Är du inte bekant med varken Joomla eller Drupal innan så skulle jag lägga energin på Drupal. Joomla är i mitt tyckte sämre på allt förutom tiden det tar att komma igång. I Drupal kan plugins/moduler samarbeta för att tillsammans bygga något kraftfullt, i Joomla får man hålla tummarna att pluginen man tagit hem gör allt man vill. Jommla har ett ganska dåligt rykte om sig att vara osäkert också om det spelar någon roll. Kontroll på vem som får göra vad i Joomla är lika med noll (i det stora hela i alla fall) medans det i Drupal är fullt konfigurerbart.
 
ANNONS