Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasJönsson

Avslutat medlemskap
När jag registrerade mig:

Har klarat testet, skickade upp ID, och tre bildexempel
på foton jag tagit... det jag undrar nu - ni som har
registrerat er där - hur långt tid tar det innan man väl
kan börja ladda upp foton där? för det står att det kan
ta upp till två veckor, låter väldigt länge, även om
det är många som registrerar sig på sidan att gå igenom,
är det lätt att bli godkänd på sidan? med bilder man
lägger upp? skickade tre bildexempel exempelvis på droppar
i svartvitt, och naturbild en i hdr och en vanlig annan
bild.

Sen undrar jag egentligen varför man behövde skicka bild
på sitt körkort eller ID-kort? för att identifiera sig?

för det har jag aldrig varit med om på andra sajter, det
är väl inte riskabelt? att de får hela ens personnummer,
visserligen behöver man ange det på andra sajter med personnummer.

Tacksam för seriösa svar!
 

iSolen.se

Guest
När jag registrerade mig:

Har klarat testet, skickade upp ID, och tre bildexempel
på foton jag tagit... det jag undrar nu - ni som har
registrerat er där - hur långt tid tar det innan man väl
kan börja ladda upp foton där? för det står att det kan
ta upp till två veckor, låter väldigt länge, även om
det är många som registrerar sig på sidan att gå igenom,
är det lätt att bli godkänd på sidan? med bilder man
lägger upp? skickade tre bildexempel exempelvis på droppar
i svartvitt, och naturbild en i hdr och en vanlig annan
bild.

Sen undrar jag egentligen varför man behövde skicka bild
på sitt körkort eller ID-kort? för att identifiera sig?

för det har jag aldrig varit med om på andra sajter, det
är väl inte riskabelt? att de får hela ens personnummer,
visserligen behöver man ange det på andra sajter med personnummer.

Tacksam för seriösa svar!

Hej, jag har gjort en hel sajt om det där.

dusegard.se

De brukar inte gilla att man själv plockat bort färgen, det är bättre om man låter den grafiska designern göra det.

Nästan alla sajterna kräver idkort/pass och det är för att du inte ska kunna lägga upp flera konton samt att kunna kolla att du är den du utger dig för om det skulle bli något problem med dina bilder.

De säger två veckor men det brukar gå snabbare. Men det är meningen att det ska ta lång tid så att du bara skickar dina allra bästa bilder.
 

snabb kamera

Aktiv medlem
När jag registrerade mig:

Har klarat testet, skickade upp ID, och tre bildexempel
på foton jag tagit... det jag undrar nu - ni som har
registrerat er där - hur långt tid tar det innan man väl
kan börja ladda upp foton där? för det står att det kan
ta upp till två veckor, låter väldigt länge, även om
det är många som registrerar sig på sidan att gå igenom,
är det lätt att bli godkänd på sidan? med bilder man
lägger upp? skickade tre bildexempel exempelvis på droppar
i svartvitt, och naturbild en i hdr och en vanlig annan
bild.

Sen undrar jag egentligen varför man behövde skicka bild
på sitt körkort eller ID-kort? för att identifiera sig?

för det har jag aldrig varit med om på andra sajter, det
är väl inte riskabelt? att de får hela ens personnummer,
visserligen behöver man ange det på andra sajter med personnummer.

Tacksam för seriösa svar!

Nej, tror inte det är någon större fara med att lämna ut körkortsuppgifter till en så stor, seriös och etablerad bildbank som IStockphoto.

Vet att även Shutterstock, som även den i likhet med IStock, tillhör en av världens största, kändaste och väletablerade bildbanker kräver samma sak.

Däremot är Shutterstock betydligt kräsnare då det gäller att godkänna både bilder, keywords och titelval. Har själv fått åtskilliga bilder, som har godkänts på andra liknande bildbanker, nobbade där av ovan nämnda anledning.
 

Boxy

Aktiv medlem
Jag upplever Istock som betydligt kräsnare än Shutterstock, men kanske är mer så att min fotostil passar bättre på Shutterstock.
 

iSolen.se

Guest
Jag upplever Istock som betydligt kräsnare än Shutterstock, men kanske är mer så att min fotostil passar bättre på Shutterstock.
Jag är med på de flesta sajterna och har hållit på ett år.

Svårast av de stora är Fotolia följt av istockphoto, shutterstock, dreamstime och lättast stockxpert. Beror förstås lite på vad man fotar. Om du gillar studio kommer du tycka istock blir lättare osv.

Den sajten man lär sig mest av är shutterstock pga den snabba och lättförståeliga feedbacken. Tyvärr är de lite ojämna i bedömandet så man behöver minst en sajt till, lämpligen istock.

Vilken tjänar man bäst på? Istock, shutterstock, dreamstime, fotolia och stockxpert är det för mig med lönsammaste först. Har man problem med kvaliten tjänar man mest på shutterstock helt enkelt för att man får upp fler bilder där.

Fotosidan frågade om jag kunde skriva en artikel om detta så det kanske dyker upp lite utförligare pros-and-cons här snart.
Under tiden, kolla gärna min sajt ovan och kommentera.
 

Boxy

Aktiv medlem
Jag har bilder på de 6 stora sen ett par mindre och jag har dubbelt så många bilder på Shutter som jag har på Istock.

Stockexpert (lättast)
123rf
BigStock
Shutterstock
Fotolia
Dreamstime
Istock (svårast)

Enligt mig.
 

iSolen.se

Guest
Jag har bilder på de 6 stora sen ett par mindre och jag har dubbelt så många bilder på Shutter som jag har på Istock.

Stockexpert (lättast)
123rf
BigStock
Shutterstock
Fotolia
Dreamstime
Istock (svårast)

Enligt mig.
Oj, tycker du dreamstime är svårare än Fotolia?

Vi kanske borde jämföra acceptance rate? Antal bilder är svårt eftersom olika sajter tillåter olika antal bilder per dag/vecka.

Jag får tex upp 60% av mina istock, lite mindre på Fotolia, 70-80% på shutterstock och dreamstime och 90% på stockxpert. Ungefär. Men man är ju noggrannare på istock och slarvigare på dreamstime pga uppladdningsadministrationen och begränsningar.
 

iSolen.se

Guest
Stockexpert verkar enklast att hitta på/hur det är upplagt,
har registrerat mig där... får testa den sidan, verkar kanon!
Det bästa med den är att du kan FTPa bilderna dit och glömma dem. Du kan strunta i kategoriseringar osv.

Förutsätter förstås att du har title och keywords på bilderna. Tyvärr säljer åtminstone inte mina bilder där så bra.
 

iBoat

Aktiv medlem
Ola:
Jag har själv köpt en massa bilder både från Shutter och iStock. Har länge tänkt att även försöka sälja bilder till dem.

Vet du vad som är mest gångbart, vilka kategorier m.m?
 

iSolen.se

Guest
Ola:
Jag har själv köpt en massa bilder både från Shutter och iStock. Har länge tänkt att även försöka sälja bilder till dem.

Vet du vad som är mest gångbart, vilka kategorier m.m?
Jag köper själv från istock helt enkelt för att nyckelorden är bra så man måste inte leta länge.

På min sajt finns en nyckelordsgenerator som gör det lättare att få bra beskrivning av bilderna genom att titta på liknande bilder. Den är gratis att använda för alla.

Vad som säljer varierar över tiden men bilder på folk (kräver modellrelease) verkar stå för ungefär 50% av försäljningen på alla sajter.

Men det generella tipset är att fota något som du är bra på och förstår. Hitta gärna någon smal nisch och bli riktigt bra på den. Det är miljoner fotografer där ute så att kopierar du andras ideer kommer din framgång bli kortvarig. Glöm solnedgångar, natur och husdjur. De kategorierna är redan täckta nog. Vad finns in din omgivning? Vad jobbar du med? Välj ett tilgängligt område så att det blir lätt att fota.

Flera av sajterna har efterlysningar och guider om vad man ska fota, tex efterlyses just nu modellbilder på gamla.

Men gör du detta för pengarna?

Jag gör det mest för att lära mig fota och se vad andra uppskattar och kan tänka sig betala för. Vilket är roligast? En positiv kommentar på fotosidan eller att 40 personer betalat pengar för din bild? Det är äpplen och päron men ändå.

Det är dessutom jätteroligt att upptäcka sina bilder i en tidning trots att du kanske sålt den för två dollar istället för två tusen kr om du sålt den direkt till tidingen.
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag köper själv från istock helt enkelt för att nyckelorden är bra så man måste inte leta länge.

På min sajt finns en nyckelordsgenerator som gör det lättare att få bra beskrivning av bilderna genom att titta på liknande bilder. Den är gratis att använda för alla.

Vad som säljer varierar över tiden men bilder på folk (kräver modellrelease) verkar stå för ungefär 50% av försäljningen på alla sajter.

Men det generella tipset är att fota något som du är bra på och förstår. Hitta gärna någon smal nisch och bli riktigt bra på den. Det är miljoner fotografer där ute så att kopierar du andras ideer kommer din framgång bli kortvarig. Glöm solnedgångar, natur och husdjur. De kategorierna är redan täckta nog. Vad finns in din omgivning? Vad jobbar du med? Välj ett tilgängligt område så att det blir lätt att fota.

Flera av sajterna har efterlysningar och guider om vad man ska fota, tex efterlyses just nu modellbilder på gamla.

Men gör du detta för pengarna?

Jag gör det mest för att lära mig fota och se vad andra uppskattar och kan tänka sig betala för. Vilket är roligast? En positiv kommentar på fotosidan eller att 40 personer betalat pengar för din bild? Det är äpplen och päron men ändå.

Det är dessutom jätteroligt att upptäcka sina bilder i en tidning trots att du kanske sålt den för två dollar istället för två tusen kr om du sålt den direkt till tidingen.
Tack för ditt svar, ska kolla upp de olika siterna lite nogrannare.
Som frilansande fotograf är ju inte alla timmar i veckan bokade. Min tanke är att kanske köra en dag då och då med bara detta som mål och se vad det kan ge. Sedan har man fårstås en massa "osålda" bilder på lager, men jag inbillar mig att man måste vara lite dedikerad i sitt plåtande för detta ändamål.

Jag misstänkte att det är just människor i olika situationer som säljer bäst. I min vardag som layoutare är det den typen av bilder jag själv oftast väljer.

/Mats
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Tack för ditt svar, ska kolla upp de olika siterna lite nogrannare.
Som frilansande fotograf är ju inte alla timmar i veckan bokade. Min tanke är att kanske köra en dag då och då med bara detta som mål och se vad det kan ge. Sedan har man fårstås en massa "osålda" bilder på lager, men jag inbillar mig att man måste vara lite dedikerad i sitt plåtande för detta ändamål.

Jag misstänkte att det är just människor i olika situationer som säljer bäst. I min vardag som layoutare är det den typen av bilder jag själv oftast väljer.

/Mats
Fota kan du ju och mångsidig verkar du vara så det kommer nog gå bra för dig. (jag har också en sån där Adobe bild :) )

Lycka till.

Glöm inte att titta in på dusegard.se ibland för tips och sen när du kan allt, ge tips :) Det kommer snart en ny avsevärt förbättrad keyword manager.
 

iBoat

Aktiv medlem
Fota kan du ju och mångsidig verkar du vara så det kommer nog gå bra för dig. (jag har också en sån där Adobe bild :) )

Lycka till.

Glöm inte att titta in på dusegard.se ibland för tips och sen när du kan allt, ge tips :) Det kommer snart en ny avsevärt förbättrad keyword manager.
Hehe, ja vi får väl se om det går. Hittar inte din Adobebild, var är den?
 

AndreasJönsson

Avslutat medlemskap
Någon som vet hur långt tid det brukar ta då
man laddar upp bilder på stockexpert.com ?

För jag laddade upp i morse, men trodde att de
skulle läggas upp för sökning direkt, men det
står "pending" nu ser jag.
 

iSolen.se

Guest
Någon som vet hur långt tid det brukar ta då
man laddar upp bilder på stockexpert.com ?

För jag laddade upp i morse, men trodde att de
skulle läggas upp för sökning direkt, men det
står "pending" nu ser jag.
Det beror på. Om du har laddat upp via webinterfacet så att title, description, keywords och kategorierna är ifyllda brukar det ta några dagar.

Om du använt FTP (och flyttar över till din portfölj förstås) men lämnat kategorierna mm blanka brukar de ge dig några extra dagars chans att komplettera informationen.

Jag tycker mig ha märkt att när man har många bilder uppe så går det fortare. Men det kan vara slump, alla varierar tiden enormt. Istock har varierat från nån dag till 10 dagara. Fotolia från 8 minuter (!) till några dagar.

Tips: försök att undvika eftermiddagar då amerikanerna är vakna. Då går sajterna snabbare och filöverföring likaså.


Är du med på någon annan sajt? stockxpert är väl knappast den du kommer tjäna mest på...
 
ANNONS