Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nykomling i Sonyfamiljen

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Vid en snabb anblick är detta "den perfekta semesterkameran". Återstår att se om den är det, eller om det bara är glädje-specs. Än så länge får mina gamla semsterkameror ( M A1 & KM A2 ) leva vidare, men jag kommer att överväga deras fortlevnad om HX1 ( häxan ? ) håller vad den lovar.

Att märka objektivet som "G" förpliktigar, och Sony har därmed satt sig i en do-or-die situation. Kan tyckas en aning riskabelt, men jag utgår från att de ser den risken själva. Är det inte G-klass på det, riskerar de att snabbt, och effektivt, erodera G som kvalitetsmarkör.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Sony använder sig av G som en markering att bättre glas använts men det verkar inte vara någon garanti att själva sammansättningen i sin helhet är att betrakta som "G" på Minoltaspråk - som endast stämplades på de riktigt fina Pro-gluggarna.

Minolta använde det att markera objektivets klass medans Sony använder det för att markera glasets klass. Sen hur man sätter ihop det hela är förstås helt avgörande för hur slutprodukten blir. En zoom med omfånget 28-500mm+ kan aldrig aldrig bli G med Minoltaögon :). G får helt enkelt definieras om och ersättas med Zeiss
 

perhel

Aktiv medlem
Sony använder sig av G som en markering att bättre glas använts men det verkar inte vara någon garanti att själva sammansättningen i sin helhet är att betrakta som "G" på Minoltaspråk - som endast stämplades på de riktigt fina Pro-gluggarna.

Minolta använde det att markera objektivets klass medans Sony använder det för att markera glasets klass. Sen hur man sätter ihop det hela är förstås helt avgörande för hur slutprodukten blir. En zoom med omfånget 28-500mm+ kan aldrig aldrig bli G med Minoltaögon :)
Det kan så vara....men oavsett 10 b/sec. i full upplösning är ruggigt rappt ;)
 

tannler

Aktiv medlem
...
Minolta använde det att markera objektivets klass medans Sony använder det för att markera glasets klass. ... G får helt enkelt definieras om och ersättas med Zeiss
Jag har inga som helst problem med att särskilja detta ( Sony G = andras APO ), men Sony förefaller en aning vårdslös i sin hantering av sitt arvegods, inkl. inarbetade markörer. Zeiss kommer aldrig att kunna ersätta Minolta G som kvalitetsmarkör, mest därför att Zeiss aldrig kommer att leverera den bredd av objektiv som Minolta märkte med G.
 

Makten

Aktiv medlem
Vad är det som är så "imponerande"? Ännu en kamera med idiotzoomomfång och fånigt liten sensor. Vad är skillnaden mot övriga skräpkompakter på marknaden?
 

perhel

Aktiv medlem
Vad är det som är så "imponerande"? Ännu en kamera med idiotzoomomfång och fånigt liten sensor. Vad är skillnaden mot övriga skräpkompakter på marknaden?
"Idiotzoomomfång" är det en ny benämning på brett zoomomfång ;) ???
G-optik, 10 bild/sec i full upplösning, inbyggd stitchfunktion hör väl inte precis till standard i den här kategorin. Det skall bli intressant att se vad den presterar, väntar på testet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Den där "sweep panorama"-funktionen låter faktiskt både spännande och nyskapande (även om man nog inte ska förvänta sig för mycket...) men annars är det väl en ganska ordinär kamera i sin klass?
 

perhel

Aktiv medlem
Den där "sweep panorama"-funktionen låter faktiskt både spännande och nyskapande (även om man nog inte ska förvänta sig för mycket...) men annars är det väl en ganska ordinär kamera i sin klass?
Cool tycker jag den verkar vara...har jag fattat det rätt verkar den ha mekanisk slutare....

"Features like full 9mp resolution 10fps still image recording, 1080p HD Video with Stereo Sound recording (at up to 30fps), a one of a kind Panorama mode that stitches several images automatically in camera (with only one press of the shutter), and a real mechanical shutter apparently to help eliminate image distortion electronic shutters can sometimes introduce".
 

KGS

Aktiv medlem
Den ser inte ut att ha någon blixtsko, snälla, säg inte att de har missat den detaljen!? För övrigt verkar det vara en mycket trevlig resekamrat när man vill resa med lätt bagage.
 

perhel

Aktiv medlem
Den ser inte ut att ha någon blixtsko, snälla, säg inte att de har missat den detaljen!? För övrigt verkar det vara en mycket trevlig resekamrat när man vill resa med lätt bagage.
Tyvärr vill jag också säga om blxtskon. Har den samma fina optik (eller bättre) som KM A2 hade är jag mer än nöjd.Har själv haft en Minolta 7Hi. Tror den optiken var stämplad APO, vet ej om det motsvararade GT men i vilket fall var jag mycket nöjd med bildresultatet.
 

Makten

Aktiv medlem
"Idiotzoomomfång" är det en ny benämning på brett zoomomfång ;) ???
Nä, det har jag använt länge.

Är en bokstav garanti för att bildkvaliteten är bra? Tillåt mig tvivla med tanke på just idiotzoomomfånget.

10 bild/sec i full upplösning,
Vad ska man ha det till? Du lär ju ändå inte kunna fotografera sport med den brusprestanda som lär följa med sensorstorleken.

inbyggd stitchfunktion hör väl inte precis till standard i den här kategorin.
Det kan jag köpa, men det blir antagligen bättre att göra det i efterhand.

Det skall bli intressant att se vad den presterar, väntar på testet.
Jag sätter en femma på att den presterar precis lika dåligt som alla andra liknande kameror;-)

/superzoomhataren
 

perhel

Aktiv medlem
Nä, det har jag använt länge.


Är en bokstav garanti för att bildkvaliteten är bra? Tillåt mig tvivla med tanke på just idiotzoomomfånget.


Vad ska man ha det till? Du lär ju ändå inte kunna fotografera sport med den brusprestanda som lär följa med sensorstorleken.


Det kan jag köpa, men det blir antagligen bättre att göra det i efterhand.


Jag sätter en femma på att den presterar precis lika dåligt som alla andra liknande kameror;-)

/superzoomhataren
Jag pratade med B.... på ScandPhoto idag, en kille som verkligen kan Sony/Minolta. Han hävdar att G optiken har exakt samma glas som Sony/Minolta har i sina dyrare objektiv G/APO. Hur sen optiken presterar är ju en annan femma...men hur som borgar det för kvalitet i linserna.

Beträffande brusnivåer lär den knappast bli sämre än andra zoomar i denna klass eftersom den har Sonys nya Exmor CMOS sensor/BIONZ proc.Motsvarande finns i A-700 fast då med större sensor.Dessutom har den mekanisk slutare och det är inte precis standard i denna klass.

Nu är det ju så att alla plåtar väl inte sport.....det kan väl inte vara väl med ett ett rejält zoomomfång vid djur och naturfoto ex ?

För övrigt tycker jag att du drar förhastade slutsatser, jag menar att den måste ju inte vara som alla andra superzoomare. Utvecklingen står ju knappast stilla....skall vi inte låta kameran få en chans ?

Håller kameran för vad den lovar beträffande bildkvalitet och prestanda tycker i alla fall jag att Sony har fått fram ett mycket kompetent "system" i en minimal förpackning :)
 

KGS

Aktiv medlem
Tyvärr vill jag också säga om blxtskon. Har den samma fina optik (eller bättre) som KM A2 hade är jag mer än nöjd.Har själv haft en Minolta 7Hi. Tror den optiken var stämplad APO, vet ej om det motsvararade GT men i vilket fall var jag mycket nöjd med bildresultatet.
7, 7i, 7Hi, A1, A2 och A200 hade alla samma objektiv. Ett GT 28-200, egentligen 7-50 ungefär och resten var skenbar brännviddsförlängning till följd av den lilla sensorn (4x).

Trots det stora omfånget (särskilt med den tidens mått) höll objektivet genomgående god kvalitet utan alltför stor förvrängning vare sig i vidvinkel- eller teleläge. Som alla "superzoomar" är det förstås en kompromiss, och i det här fallet en lyckad kompromiss.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag pratade med B.... på ScandPhoto idag, en kille som verkligen kan Sony/Minolta. Han hävdar att G optiken har exakt samma glas som Sony/Minolta har i sina dyrare objektiv G/APO. Hur sen optiken presterar är ju en annan femma...men hur som borgar det för kvalitet i linserna.
Det låter som ett marknadsföringstrix tycker jag, eftersom det finns 40-50 år gamla objektiv som slår många moderna objektiv. Och inte hade de samma fräsiga glas då. Däremot var konstruktionerna bra. Hur ett objektiv med 20 gångers zoomomfång skulle kunna bli särskilt bra förstår jag inte riktigt.

Beträffande brusnivåer lär den knappast bli sämre än andra zoomar i denna klass eftersom den har Sonys nya Exmor CMOS sensor/BIONZ proc.
Det är ju det jag menar. Superzoomar och kompakter har ju i regel totalt undermåliga brusnivåer, tyvärr. Därför undrar jag vad det är som skulle vara så mycket bättre med den här kameran. Bara en i raden av titta-vad-fina-siffror-på-pappret-kameror som i praktiken ger genomrutten bildkvalitet, eftersom kunderna inte har en aning om VAD det är som betyder något på den fronten.

Motsvarande finns i A-700 fast då med större sensor.Dessutom har den mekanisk slutare och det är inte precis standard i denna klass.
Större sensor ja. Det är ju där haken finns.

Nu är det ju så att alla plåtar väl inte sport.....det kan väl inte vara väl med ett ett rejält zoomomfång vid djur och naturfoto ex ?
Jovisst. Frågan är hur användbart det är i praktiken. Inte särskilt för målgruppen, tror jag.

För övrigt tycker jag att du drar förhastade slutsatser, jag menar att den måste ju inte vara som alla andra superzoomare. Utvecklingen står ju knappast stilla....skall vi inte låta kameran få en chans ?

Håller kameran för vad den lovar beträffande bildkvalitet och prestanda tycker i alla fall jag att Sony har fått fram ett mycket kompetent "system" i en minimal förpackning :)
Jag tror mest att den kommer att köpas av folk som inte kan något om kameror, och som tror att 20x zoom är något bra. Samma människor som inte har en aning om att sensorstorleken är helt avgörande vid sämre ljus.

En tråkig utveckling där kunden är förloraren, i min mening. Det är därför jag ifrågasätter er som tycker att den verkar så bra, trots att den bygger på samma gamla unkna recept som vanligt. Det vill säga; imponerande siffror gällande de mest meningslösa specifikationerna, för att locka ovetande kunder.

Sen finns det säkert en liiiiiten klick fotografer som behöver ett astronomiskt zoomomfång och inte bryr sig alls om bildkvalitet vid annat än bas-ISO.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det låter som ett marknadsföringstrix tycker jag, eftersom det finns 40-50 år gamla objektiv som slår många moderna objektiv. Och inte hade de samma fräsiga glas då. Däremot var konstruktionerna bra. Hur ett objektiv med 20 gångers zoomomfång skulle kunna bli särskilt bra förstår jag inte riktigt.


Det är ju det jag menar. Superzoomar och kompakter har ju i regel totalt undermåliga brusnivåer, tyvärr. Därför undrar jag vad det är som skulle vara så mycket bättre med den här kameran. Bara en i raden av titta-vad-fina-siffror-på-pappret-kameror som i praktiken ger genomrutten bildkvalitet, eftersom kunderna inte har en aning om VAD det är som betyder något på den fronten.


Större sensor ja. Det är ju där haken finns.


Jovisst. Frågan är hur användbart det är i praktiken. Inte särskilt för målgruppen, tror jag.


Jag tror mest att den kommer att köpas av folk som inte kan något om kameror, och som tror att 20x zoom är något bra. Samma människor som inte har en aning om att sensorstorleken är helt avgörande vid sämre ljus.

En tråkig utveckling där kunden är förloraren, i min mening. Det är därför jag ifrågasätter er som tycker att den verkar så bra, trots att den bygger på samma gamla unkna recept som vanligt. Det vill säga; imponerande siffror gällande de mest meningslösa specifikationerna, för att locka ovetande kunder.

Sen finns det säkert en liiiiiten klick fotografer som behöver ett astronomiskt zoomomfång och inte bryr sig alls om bildkvalitet vid annat än bas-ISO.
Hej Panasonik och canon har långzoomarkameror som har imponerat på Fotos testgrabbar, visserligen på lägsta iso. Så varför inte Sony.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Vad är det som är så "imponerande"? Ännu en kamera med idiotzoomomfång och fånigt liten sensor. Vad är skillnaden mot övriga skräpkompakter på marknaden?
Nu är du allt väl negativ. HX1 förefaller ju att visa upp åtskilligt som skiljer den från alla andra "skräpkompakter på marknaden".

Förutom vad som redan nämnts av andra, så har den ju vad jag kan se två unika mode-val - Twilight och Anti-motion blur. Här tar man 6 bilder i snabb följd och använder den (för en kompaktkamera) mycket kraftfulla processorn till att kombinera dessa bilder för att ge en skarpare bild än de 6 bilderna är var för sig. Denna teknik kan användas inte bara för att reducera vanlig kameraskakning, utan även för att reducera oskärpa pga rörligt motiv (eller fokusfel). Såväl det rörliga motivet som den stillastående bakgrunden/förgrunden blir således skarpt.

Till sist tycker jag att du spyr väl mycket galla över en kamera som du ännu inte ens har sett. Att du anser att inga av dagens kompakter levererar bilder med tillräcklig kvalitet för din del, utan att du sätter din undre gräns vid minst APS-C är ju fullt klart (och det finns ju en hel del, särskilt här på Fotosidan med samma uppfattning - f.ö. även jag själv - ibland), men Sony HX1 kan ju kanske komma att överraska här.


PS Det förefaller mig som att Sony använder sig av en förenklad form av korrelations-analys. Jag minns när jag första gången jobbade med en korrelator. Man matar in en signal som är helt omöjlig att se, eftersom den är fullständigt dränkt i brus. Bruset är alltså STORLEKSORDNINGAR STÖRRE än nyttosignalen. Men det går ändå att matematiskt plocka fram denna. Det är fascinerande att se hur signalen sakta växer fram ur bruset, och för varje iteration blir den tydligare och tydligare, tills den har höjt sig högt upp över brusnivån. Det ser ut som magi, när det går att få fram en stor och tydlig signal av den lilla alldeles för svaga ursprungssignalen! Nu har man för HX1 bara 6 iterationer, men detta är fullt tillräckligt för att få fram en tydlig brus-reducering. Har länge väntat på att kameratillverkarna ska börja använda denna teknik. Är inte särskilt förvånad över att Sony verkar bli först, men varför går jag inte in på här - då skulle inlägget förmodligen bli alldeles för långt - i och för sig inte särskilt ovanligt när det gäller mig... :)
 
Senast ändrad:
ANNONS