Annons

Läcka om kommande D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

leffe-p

Aktiv medlem
Någon på Nikons IT/webbavdelning sitter nog och filar på sin CV just nu...
Det tror jag nog inte. Den här typen av "läckor" generar ju en hel del uppmärksamhet kring den nya produkten. Uppmärksamhet som hade kostat ganska mycket om man skulle ha skapat den genom vanlig reklam.

/Leif
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det tror jag nog inte. Den här typen av "läckor" generar ju en hel del uppmärksamhet kring den nya produkten. Uppmärksamhet som hade kostat ganska mycket om man skulle ha skapat den genom vanlig reklam.
/Leif
Förvisso men målgruppen som nås av dessa läckor hänger ju här, Nikonrumors och andra fotosidor hela dagarna. Sekunden efter att Nikon lanserar en ny produkt så vet alla om det ändå. Många kan ju med ganska stor pricksäkerhet tom lista specifikationerna nära inpå en "hemlig" lansering.

Men jag håller med...det är ett effektivt sätt att skapa uppmärksamhet...om det nu var tanken.
 

NiclasSthlm

Aktiv medlem
vågar påstå att en absolut majoritet av "läckorna" är om inte noga planerade, så åtminstone sanktionerade av Nikons marknadsavdelning.

Det vi gör nu är rena rama gratisreklamen för Nikon.

Perfekt för dem, kul för oss.

Dessutom - att släppa läckor lite då och då kan få ner de helt galna föväntningarna man har på Nikon sedan D3/300/700-släppen.
 

Makten

Aktiv medlem
Misstänker nog att en D400 kommer bli en sensoruppgradering medan D300s mer ses som en mindre uppdatering. Ungefär som D2Xs mot D3
Säkert, men jag undrar vad det är folk sitter och väntar på som inte D300 har, och som gör att "D300s" känns ointressant jämfört med en "D400".

Personligen hoppas jag på ett slut på tramsuppgraderingarna av sensorer i brottarstora kamerahus. Mer revolutionerande vore mindre kamerahus med likvärdig funktionalitet och byggkvalitet som D300 (och övriga proffshus).

Tillägg: Men visst, filming är ju en redig uppgradering! Inget jag är intresserad av, men ett stort steg i rätt riktning. Nämligen att låta användaren utnyttja sensorn så gott det bara går.
 

jorgene

Aktiv medlem
Nu är det 100% säkert att en D300s kommer, för nu har Nikon USA (som förväntat) tätat "läckan" och ersatt med skärmdumpar från D5000. Dom är för sköna...

===============================================

VAD RYKTENA SÄGER:

--> Media Type I CompactFlash (UDMA) & SD (SDHC)
Dual card slots:Either card can be used as the primary card
Secondary card can be used for: a) overflow storage, b) backup storage, or c) separate storage of NEF + JPEG
Images can be copied between cards

--> "Q" (quiet shutter-release)

--> Frame advance rate with EN-EL3e: ~1-7fps (CL), ~7fps (CH)
With MB-D10 + EN-EL4a: ~1-7 (CL), ~8fps (CH)
Self-timer Can be selected from 2, 5, 10 and 20 s duration

--> HD-video, 1280x720 @ 24fps, 640x424 @ 24fps, 320 x 216/24 fps
File format AVI, Compression format Motion-JPEG
Contrast-detect AF on a desired point within a frame is possible (Tripod mode)
Audio can be recorded via built-in or optional external microphone; sensitivity can be adjusted
Stereo mini-pin jack (3.5mm diameter)
Maximum length 5min (1280x720 px), 20min (640x424 & 320x216 px)

===============================================
 

pet

Aktiv medlem
Säkert, men jag undrar vad det är folk sitter och väntar på som inte D300 har, och som gör att "D300s" känns ointressant jämfört med en "D400".

Personligen hoppas jag på ett slut på tramsuppgraderingarna av sensorer i brottarstora kamerahus. Mer revolutionerande vore mindre kamerahus med likvärdig funktionalitet och byggkvalitet som D300 (och övriga proffshus).

Tillägg: Men visst, filming är ju en redig uppgradering! Inget jag är intresserad av, men ett stort steg i rätt riktning. Nämligen att låta användaren utnyttja sensorn så gott det bara går.
Håller med dig Martin...hade gärna sett en kommande D** i storleksklassen som Pentax K-7 där inget har tummats på byggkvalite o funktioner...men detta är ju som sagt högst personligt..andra föredrar D300/D700 storlekt/tyngd.
 

Tell

Aktiv medlem
Så modellnamnet är viktigare än specifikationerna?
Nej, men i och med att uppdateringarna är så små så är kameran ganska duktigt ointressant, i alla fall för min del.
Jag vill alltså ha en bättre sensor och möjligtvis en uppdaterad filmfunktion då den som sitter i D90n nu (och som troligtvis lär sitta i en D300s) faktiskt är riktigt usel och nästintill oanvändbar i många situationer.
Men visst, som du säger, en mindre modell med samma funktionallitet som en D300 skulle jag inte alls tacka nej till, men i och med att rykterna inte talar om nån sån känns det i det här fallet ganska ointressant att diskutera det.
 
ANNONS