Annons

Skolfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

thirteen

Medlem
Hej allihop, jag ska på arbetsintervju för Tema skolfoto på onsdag och sitter här och funderar på vad en skolfotograf ligger på lönemässigt. jag hittade någon gammal tråd här men jag hoppas att det har skett förändringar.

Sen är jag tveksam till jobbet pga att jag egentligen vill göra ngt nytt, leka fram roliga bilder, tuffa bilder, ja allt från prylar till så viktiga dagar som bröllopsdagen...

Hjälp! Kluvna känslor...

urbaneriksson.se
 

ar22dp

Avslutat medlemskap
Hej!

Kollade runt lite på nätet och lönen verkar ligga på mellan 21-23.000kr/månad. Något lägre än genomsnittslönen för fotografer i allmänhet verkar det som. Men en av fotograferna i debatten(se nedan) hänvisar till mycket övertid där han kunde få ut 30.000kr/månaden. Om "få ut" är det samma som efter skatt så är det ju en månadslön på runt 45.000kr/månad.

edit:

Jag skulle tro att man bör ta med sig
1. betyg från senaste utbildning, typ gymnasie/eftergymnasialutb. om man har det
2. referenser, ofta vill dom ha 2st ref. jag hade tagit med mig en referenslista
dessa referenser bör vara förvarnade
3. portfolio? borde vara viktigt om man söker som fotograf(gissning)
4. CV - även om man har skickat det med ansökan, så kan man ha det som stödord när man berättar om sig själv.
5. Intyg - från anställningar/kurser etc...
6. det viktigaste av allt: ordentligt intryck. Det är nog lite tvetydigt tyvärr, söker man jobb som banktjänsteman ska man nog ha skjorta och slips, om man söker jobb som DJ eller bartender så är det kanske ok med keps och munkjacka. Jag har dock tagit för vana att alltid ha skjorta och chinos, "better safe than sorry".


Källa

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=500000000000019&conference=500000000000139&posting=19500000002353951

http://www.lonestatistik.se

Lycka till!
 
Senast ändrad:

thirteen

Medlem
håller med...

Kan nog bara hålla med alexander i vad du bör ha med dig. Samma för mig, också Karlstad. Det ska bli spännande. Jag borde egentligen inte ha några förväntningar åt något håll, jag älskar att jobba med människor och har alltid gjort det. Sen är det roligt att få åka runt lite.
 

L-E Folkesson

Aktiv medlem
Jag har jobbat länge med skolfoto och lönen för en nyanställd ligger INTE på 45000 kr i månaden. Långt därifrån. Sen vill anmärka på "att åka runt lite" kan lätt bli 100 mil i veckan med långa dagar och mycket släp av grejer. men det är ett kul jobb men ingen dans på rosor. Om du tar med bilder till intervjun så se till att det är männniskor på dem.

Lycka till på intervjun.
 

thirteen

Medlem
Intervjun kändes helt okej. När de prata om lön blev jag mer tveksam. Det var luddigt och enda exemplet jag fick var att en 18 åring får ca 16.000 plus traktamenten. Får jag jobbet får de betala mer än så.
hur tyckte du det verkade?
 

matissen

Aktiv medlem
Den faktiska lönen blir oftast högre med traktamenten och övertid, men det var lite i lägsta laget tycker jag ändå.

Har jobbat som skolfotograf för många år sedan, och det är TUNGT arbete, och då menar jag inte bara den fysiska delen att släpa omkring på allt. Det är tajta tider (ca 4 minuter per gruppbilder och 45-55 sekunder per porträtt ungefär) i snitt, folk är sena, ungdomar är som ungdomar kan vara, många långa mil i bilen och tidiga morgnar och sena kvällar innan man är hemma.

Det jag fick ut mest av jobbet var att kunna hantera människor på ett effektivt sätt samt att organisera mitt arbete, för det är ett måste.

Jobbade för Photomic som var ett kanonföretag att arbeta för. Bra stöd och bra kontaktpersoner för de olika regionerna i landet. Viktigt att Tema har liknande för det räddade många situationer.

Men som sagt, förbered dig mentalt på en utmaning, för det är det!
 

ErikNygren

Aktiv medlem
Intervjun kändes helt okej. När de prata om lön blev jag mer tveksam. Det var luddigt och enda exemplet jag fick var att en 18 åring får ca 16.000 plus traktamenten. Får jag jobbet får de betala mer än så.
hur tyckte du det verkade?
Samma här.. ja dem sa nåt om 16-17 till mig också.. han sa att det beror på ålder och erfarenhet och sådär också..

tyckte det verkar spännande, får hoppas på det bästa..
 

ar22dp

Avslutat medlemskap
Hej!

Kul att det gick bra på intervjuerna! Jag kollade runt lite på nätet efter fackföreningar, men det verkar tyvärr vara lite splittrat bland fotografer. Jag förmodar att skolfotoföretagen har någon form av kollektivavtal.

På jobbanonser står det ibland namn och nummer till den lokala fackrepresentanten, det kan ju vara en ide och kontakta denne(om han nu finns), och kolla vad facket säger om lägstalöner/ingångslöner.


//Alexander
 

ErikNygren

Aktiv medlem
idag fick jag svar.. Så ja ska på utbildning i Växjö nästa vecka =)
Blev jag och en till ifrån Karlstad, dock vet jag inte vem än? va det du urban?
 

thirteen

Medlem
idag fick jag svar.. Så ja ska på utbildning i Växjö nästa vecka =)
Blev jag och en till ifrån Karlstad, dock vet jag inte vem än? va det du urban?
Grattis Erik!! Kör hårt! I dagsläget vet du att det inte blev jag. Nu ska jag ist koncentrera mig på företaget jag håller på att starta. Nu kan jag satsa 100% på det ist. Vi hörs Erik. Grattis igen
 

ErikNygren

Aktiv medlem
Har nu jobbat med skolfoto i snart 2 veckor.. känns ganska roligt än så länge.. bra erfarenhet kan jag lova att det är iaf =) Synd att jag måste lämna tillbaks jobbkameran sen bara ;) 1D mk III
 
ANNONS