Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den andra fotografen

Produkter
(logga in för att koppla)

bam21

Aktiv medlem
Om vi ändå skall diskutera fotografer i detta forum så vill jag gärna höra era åsikter och kommentarer om Vivian Maier (http://vivianmaier.blogspot.com/)

Har tittat på hennes bilder en stund nu och ställer mig åter igen frågan om våra monster till kameror verkligen gör oss till bättre fotografer.

Sedan när det gäller det här med gatufotografering så var hennes kamera inte så speciellt diskret. Är det så att vi har för dyra leksaker vilket gör att vi inte vågar ta de där riktigt bra bilderna?


Comments?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Bilderna är bra, inte tu tal om det. Och de har den där mystiska känslan som karaktäriserar bra fotografer. Fast det kan kanske vara något personligt för mig hur jag upplever fotografier? De har ändå något speciellt. Fastnade bl.a för en bild, den med träden ovanför ett stup/brant och ett mera ensamt träd nedanför på en hylla i branten, Så oåtkomligt och ensamt, skilt från de andra. Kanske är det ett självporträtt?

Synd att bilderna är så små men de kommer ganska bra till sin rätt ändå. Fast om jag finge välja skulle jag se dom på en utställning i en bra lokal, uppkopierade av en skicklig kopist. Då kommer man i den rätta stämningen tror jag.

Tror inte man behöver säga så mycket mer, bilderna talar sitt eget språk. Mystiskt, magiskt och förundeligt. Lika förundeligt som sättet de hittades på, och menar då att det var just en person som insåg dess värde och inte slängde dom.
Magiskt...
 

Maverick

Aktiv medlem
Lite svårt att kommentera henne tycker jag. Dels så är det ett väldigt begränsat urval vi kan se. Ett urval hon inte gjort själv dessutom. Så är det hennes berättelse vi ser eller är det "upptäckarens" berättelse.

Utav det vi ser så tycker jag att man kan se en samhällskritik mot klassamhället. Vi ser bilder på överklassdamer och nån herre som inte är så smickrande. Samtidigt ser vi bilder på afroamerikaner som är betydligt mer smickrande. Dessutom bilder som kanske inte är särskilt typiska, inte ens jämfört med nutida skildringar där man i studier kunnat se hur vi gärna avbildar mörkhyade människor som nån form av offer eller förövare. Här ser vi till exempel två mörka ungar i en fin bil, som utifrån det jag kände till sedan tidigare måste ha varit rätt ovanligt.

Men som sagt lite svårbedömt då vi ser något tiotal bilder från 30-40' negativ, som inte har valt själv. Det skulle nog någon kunna göra utifrån mitt arkiv också.

En intressant bihistoria är dock att hon är kvinna. Det känns som att det borde ha varit ont om kvinnliga fotografer vid den här tidpunkten.

/Maverick
 

Maverick

Aktiv medlem
Om vi ändå skall diskutera fotografer i detta forum så vill jag gärna höra era åsikter och kommentarer om Vivian Maier (http://vivianmaier.blogspot.com/)

Har tittat på hennes bilder en stund nu och ställer mig åter igen frågan om våra monster till kameror verkligen gör oss till bättre fotografer.

Sedan när det gäller det här med gatufotografering så var hennes kamera inte så speciellt diskret. Är det så att vi har för dyra leksaker vilket gör att vi inte vågar ta de där riktigt bra bilderna?


Comments?
Du får gärna utveckla hur dyra leksaker relaterar till vad och hur vi vågar fotografera.

Mvh
Maverick
 

Graal

Avslutat medlemskap
Ser ut att vara en Rolleiflex hon har. Inte direkt billig för gemene man på den tiden. Så nog var det en dyr leksak hon hade, sett till vad de flesta hade råd med då. Tycker i så fall att det är intressantare att se hur verktyget fungerade i praktiken. 12 eller 24 bilder att välja på per film, och en spegelvänd bild i en ljusschaktsökare som man tittade ner i. Ingen exponeringsmätare inbyggd. Visst syntes kameran, men då man inte tittade mot motivet blev det ändå diskret. Dessutom i princip ljudlöst avtryck pga den fasta spegeln i TLR. Det är heller inte speciellt svårt att byta film i en Rolleiflex, och med några rullar i fickan klarar man sig bra. Tror även man är noggrannare med komposition med en sån kamera. Man lär sig också att bedöma exponeringen så en lös mätare kanske bara användes för en grundexponering i ett visst ljus, sedan kunde man av erfarnhet bedöma hur man skulle ställa kameran i olika ljussituatiner utifrån det. Eller så körde man med Sunny 16 rules.
 

ulfaspen

Aktiv medlem
Fantastiska bilder!

Fantastisk historia!

Det jag frågar mig när jag ser dem är att det är intressanta bilder och intressanta motiv, men..är de intressanta för att de har några år på nacken och skulle de vara lika intressanta om de var tagna igår?

Om prylarna: Vissa fotografer bryr sig noll om verktygen, och lyckas finfint.
 

bam21

Aktiv medlem
Bildernas historia tycker jag fungerar som en krydda men de står sig mycket väl själva. Ju mer man tittar desto mer förundrad blir man.

Titta till exempel på första bilden i inlägget 090603. En sådan bild visar att det här var en dam med ett ypperligt bildseende och med tanke på att det rör sig om gatufotografering så måste hon ha varit enormt snabb när hon komponerade sina bilder. Om ni ser på bild nummer 21 på samma datum eller första bilden från 090519 så handlar det inte om bilder som ger så mycket tid åt inställningar, fokuseringar och annat.

En annan sak som jag reflekterat över är den kontakt som hon har med sina modeller då man så ofta ser hur pass medvetna personerna är om hennes fotografering och hur nära hon kunde komma . Jag har tittat runt lite på dagens gatufoton och ser då att de nästan alltid är tagna på avstånd. Många av dagens gatubilder på personer har dessutom lite paparazzi-känsla, d.v.s. tagna liksom i smyg utan att personen i fråga är medveten om det. Vad tror ni det beror på? Vad är det som hindrar att man får samma kontakt med sina fotoobjekt i dagens samhälle?
 

EGW

Aktiv medlem
Detta är en begåvad och passionerad fotograf som älskar att fånga det flyende ögonblicket med säker blick och flinka kamerafingrar. Detta är vi säkerligen alla överens om. För mig framstår detaljkritik av hennes bilder som ganska meningslös.

Jag tror inte att det är det historiska perspektivet som gör bilderna intressanta, eller att det som gör dem är att de dokumenterar platsen där de tagits. Detta är bilder som genomgående står för sig själva.

Av bilden på henne att döma jobbade hon med en Rollei. Ingen supersnabb kamera, så hon måste ha varit snabb själv och på något sätt ofta varit i hög beredskap att skjuta. Men enligt min mening är det fel att fråga sig om våra moderna monsterkameror gör oss till bättre fotografer. Om de givna betingelserna faller inom Rolleins möjligheter så är den tekniskt jämförbar med vilken modern kamera som helst, anser jag. Med det stora negativformatet, analog film och gott mörkrumsarbete åstadkommer man svartvita bilder med en Rollei som överträffar den digitala tekniken. Sedan vet vi ju också att det inte är kameran som tar bilden. Så den frågan tycker jag skjuter lite bredvid målet.

Sedan vill jag hävda att en Rollei är diskret när man är ute bland folk och fotograferar. Det är lätt att notera när någon håller en kamera framför ansiktet. Själva gesten att plåta med en Rollei är inte alls lika uppenbar. Jag kollade genom att fotografera en liten grabb som för tillfället vägrade låta sig fotograferas. Höll jag upp kameran mot ansiktet dök han blixtsnabbt ned bakom något eller vände ryggen till. Jag hade ingen Rollei men en digitalkamera med vridbar display. Om jag höll kameran i brösthöjd och tittade på displayen tänkte han inte alls på att jag fotograferade.

Jag föreställer mig att för gatufoto finns ingen lämpligare kamera än Rollei. För svartvitfoto finns inte heller något bättre. Om jag bemästrade analogtekniken själv skulle jag skaffa en. Jag är övertygad om att den skulle stå sig gott i konkurrensen med mitt digitala monster :)
 

bam21

Aktiv medlem
Att kamerorna från Rollei är suveräna är vi nog alla som har fått prova överens om. Men bilderna då? Varför ser vi inte motsvarande bilder tagna idag?
 

Maverick

Aktiv medlem
Dels för att utvecklingen går framåt på gott och ont. Dels så finns det en slags förväntan att bra gatufotografi ska vara svartvit som vi fått med oss från historien.

Dels så fotograferar vi på ett annat sätt idag som inte ens nära påminner om det vi ser hos denna fotograf. Vi har ju t ex Tunbjörk som i mångt och mycket är en "gatufotograf". Men han plåtar i färg och med blixt och använder många gånger ett naivistiskt bildspråk.

Den här typen av bilder men den typen av bildspråk är, åtminstone för tillfället, inte särskilt inne bland dagens fotografer. Vi ska heller inte förneka årens betydelse för dessa bilder. Jag tänker på en bild på två små barn stående rätt upp och ner. Den bilden kan man se i moderna tappning rätt ofta, fast då dissar vi den och tycker det är tråkig komposition och innehåll. Riktigt skarp var den säkert inte heller och brusig... det vanliga typ...

Så tror jag iaf.

/Maverick
 

bam21

Aktiv medlem
På vilket sätt fotograferar vi då idag? Titta på de bilder som jag refererade till tidigare. Finns det exempel på motsvarande idag?

När det sedan gäller skärpa, brus och komposition så har jag en annan åsikt. Brus är ett okänt begrepp för denna typ av fotografering och kompositionen på hennes bilder har jag absolut inget att anmärka på, ser det nästan som ett föredöme. Bilderna är dessutom nästan i negativformat så jag är säker på att de kan dras upp bra mycket innan man börjar se några korn.
 

EGW

Aktiv medlem
Att kamerorna från Rollei är suveräna är vi nog alla som har fått prova överens om. Men bilderna då? Varför ser vi inte motsvarande bilder tagna idag?
För att vi inte är så många som använder Rollei :)

Nja, jag är inte säker på att sådana bilder inte förekommer i dag, men för all del, just nu kan jag inte ge några exempel. Fast några synpunkter har jag. Först och främst är de i svartvitt, och för att få sådan kvalle på svartvitfotot får man nog lov att jobba analogt. Och sedan har vi det rådande fotomodet. Jag åtar mig inte att definiera det på något sätt, men de bilder vi tar är en följd av vårt bildseende. Och vårt bildseende är nog rätt samtidspräglat.

Man får börja med att försöka definiera vad det är som är så speciellt med de här bilderna, och det är inte så lätt (för mig i alla fall) att uttrycka i ord. Men det har avgjort att göra med ett sätt att iaktta världen. En rak öppenhet, ett accepterande av vad hon ser, och en passionerad lust att fånga det på bild – bara för sin egen och bildens skull, utan sneglande på publicering eller på vad andra ska tycka.

I den mån vi tar annorlunda bilder i dag så beror det väl också på att vi i första hand jobbar i färg, och att vi använder ett mindre format med åtföljande annorlunda optik. Visst är det fotografen och inte kameran som tar bilden, men det finns ändå ett starkt samband mellan bild och verktyg. Det är som med musik, det är inte instrumentet som spelar, men det är instrumentet som ger möjligheterna och begränsningarna.

Fotografens val av kamera speglar ju också en preferens. Hon hade kunnat använda småbild, det fanns då också, men föredrog Rollei. Och hon var ju långt ifrån ensam om det.

Det finns andra kombinationer av motiv/fotograf/kameratyp som också ger enastående resultat. T ex riktig storformatkamera (typ Linhof) och landskapsfoto.

Vi har nog också sett en hel del naturfoto som är rätt präglad av Hasselblad.

Som jämförelse har vi en prisbelönt tidningsfotograf här på ön. Han illustrerar varje nummer av vårt veckoblad med sina bilder, oftast på människor. I arkivet finns över 30 tusen bilder av honom. Jag har med tiden börjat uppfatta hans utmärkta bilder som genompräglade av ”småbildseende” – en speciell Nikonkänsla i själva verket. Inte bara inbillning från min sida. Dessa bilder är i alla fall i mångt och mycket raka motsatsen till Vivian Maiers. De är ofta arrangerade, de fotograferade personerna är uppställda för fotografering. Barnen agerar framför kameran.

Något riktigt gatufoto ser man knappast här. Kanske för att det är ett litet ösamhälle, där man inte gärna plåtar människor utan att de vet om det. Det är för många som känner varandra. Det riktiga gatufotot kräver storstadens anonymitet.

Själv experimenterar jag med ett slags miljöfoto med gatumotiv, där de enskilda personerna inte är så lätt identifierbara. Hmmm... och så kan jag publicera bilderna här på fotosidan, liten risk att nån av mina grannar överraskas av en bild av sig själv, de hittar inte hit! :)
 

Bertil Lindgren

Avslutat medlemskap
Men bilderna då? Varför ser vi inte motsvarande bilder tagna idag?
Jag skulle nog vilja påstå att många av de bilder vi i dag kallar klassiska och fotohistoria går inte att ta idag. Var på Tiofoto utställningen i Borås nyligen (rekommenderas) och reflekterade då återigen av hur omöjliga många av dessa bilder vore att göra i dag.

Exempel, många av de klassiska bilderna föreställer barn i lek, på gatan eller på en gård. Du behöver bara titta lite, tom här på forumet så hittar du inlägg där man förklarar att - om någon fotograferar mina barn slår jag ner honom...
I det allmänna medvetandet förutsätter vi på något sätt alltid det värsta, alla bilder på barn är tagna av pedofiler, om det inte är barnets mamma som tagit dem... och kanske då med...

På samma sätt har vår värld utvecklats på ett sätt som nog gör det mycket svårt att göra bilder av denna klassika street photo stil idag..

Jag skulle kunna utveckla detta mer men jag tror inte det behövs...

/b

för övrig var det bra och spännande bilder..
och Rolleiflexen är en både snabb, diskret och smidig kamera men det har ju redan sagts tidigare..
 

aliceiunderlandet

Aktiv medlem
Jag tycker att en del av bilderna var rent ut sagt kränkade. Jag tycker jag ofta ser liknade bilder här på fotosidan, och jag ogillar dem skarpt, så mycket att jag sällan tittar bland sådana bilder, då jag inte vill förstöra min dag.

Jag tycker människor ska få gå ute utan att bli utsatta av någon så kallad fotograf, som tycker att bara för att de äger en kamera så har de rätt att kränka andra människor och lägga upp kränkade bilder här och skryta över dem för andra likasinnade.

Genom foton kan en människa förskönas eller förfulas, och det gäller alla, ingen är så vacker att man inte kunde få en ful bild av den människan och även tvärt om. Jag tycker att enda stunden förfulande fotografi är ok är när personen själv är med på det och alla tycker det är något kul. I alla andra sammanhang tycker jag det är mycket fel, riktigt riktigt fel att utsätta en annan människa för det. Speciellt fel är det när den människan bara råkat befinna sej på allmän plats, för det tycker jag människor ska ha rätt att göra utan att bli gjorda till åtlöje.
 
Senast ändrad:

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Håller med dig!

Jag tycker att en del av bilderna var rent ut sagt kränkade. Jag tycker jag ofta ser liknade bilder här på fotosidan, och jag ogillar dem skarpt, så mycket att jag sällan tittar bland sådana bilder, då jag inte vill förstöra min dag.

Jag tycker människor ska få gå ute utan att bli utsatta av någon så kallad fotograf, som tycker att bara för att de äger en kamera så har de rätt att kränka andra människor och lägga upp kränkade bilder här och skryta över dem för andra likasinnade.

Genom foton kan en människa förskönas eller förfulas, och det gäller alla, ingen är så vacker att man inte kunde få en ful bild av den människan och även tvärt om. Jag tycker att enda stunden förfulande fotografi är ok är när personen själv är med på det och alla tycker det är något kul. I alla andra sammanhang tycker jag det är mycket fel, riktigt riktigt fel att utsätta en annan människa för det. Speciellt fel är det när den människan bara råkat befinna sej på allmän plats, för det tycker jag människor ska ha rätt att göra utan att bli gjorda till åtlöje.
Bra skrivet!
 

Christer5

Avslutat medlemskap
Jag tycker att en del av bilderna var rent ut sagt kränkade. Jag tycker jag ofta ser liknade bilder här på fotosidan, och jag ogillar dem skarpt, så mycket att jag sällan tittar bland sådana bilder, då jag inte vill förstöra min dag.

Jag tycker människor ska få gå ute utan att bli utsatta av någon så kallad fotograf, som tycker att bara för att de äger en kamera så har de rätt att kränka andra människor och lägga upp kränkade bilder här och skryta över dem för andra likasinnade.

Genom foton kan en människa förskönas eller förfulas, och det gäller alla, ingen är så vacker att man inte kunde få en ful bild av den människan och även tvärt om. Jag tycker att enda stunden förfulande fotografi är ok är när personen själv är med på det och alla tycker det är något kul. I alla andra sammanhang tycker jag det är mycket fel, riktigt riktigt fel att utsätta en annan människa för det. Speciellt fel är det när den människan bara råkat befinna sej på allmän plats, för det tycker jag människor ska ha rätt att göra utan att bli gjorda till åtlöje.
Mycket bra summerat !!
 

EGW

Aktiv medlem
Jag tycker att en del av bilderna var rent ut sagt kränkade. Jag tycker jag ofta ser liknade bilder här på fotosidan, och jag ogillar dem skarpt, så mycket att jag sällan tittar bland sådana bilder, då jag inte vill förstöra min dag.
Här inställer sig en intressant fråga. Om man publicerar bilder av en privatperson många år efter det att bilden är tagen och personen inte längre känns igen av någon eller kanske ens är i livet, kan någon bli kränkt då?
 

aliceiunderlandet

Aktiv medlem
Vist är det möjligt att ingen bryr sej (nu gjorde ju jag det, så minst en person har mått illa på grund av bilden) Men tex om personen avlidit och personens anhöriga ser bilden kan de se det som kränkade och kanske ännu värre då personen inte är vid liv längre.

Men vist är det så att det mest troliga är att ingen kommer gå vidare med det, så som det är med en massa brott. Går du på stan och ger en örfil till en rad personer som du bara råkar träffa, så är faktiskt möjligheten stor att ingen anmäler dej. Då det krävs en del att göra det och det människor har minst av är tid. Se bara på cykelstölderna, få orkar anmäla det eller aktivt leta hos polisen och liknade för att få tag på sin cykel. Det är lättare att bara köpa en ny.

Men jag kan i alla fall aldrig ha höga tankar om en person som tar (och visar upp) kränkade bilder på andra. Skulle det tex vara en yrkesperson, så skulle jag aldrig köpa en tjänst /vara från en sådan person.

Idag är det även viktigare än någonsin att man vågar säga ifrån. Att visa att respekt för andra är viktigt och ny teknik inte ska användas för att kränka andra även fast det går så lätt att göra det, och man själv kanske får sej ett skratt för stunden, men man behöver tänka längre, se hur illa man faktiskt kan göra andra människor.

För i dag har nästan alla mobiler med kamera som alltid finns med, oftast med internet i mobilen, en liten knapptryckning så är bilden synlig för all som vill se och som vill ta bilden, för det är ju så bilder på internet fungerar. Att få bort en bild är inte alltid lika lätt som att lägga upp den. Därför borde folk tänka sej för noga innan man lägger upp negativa bilder av andra.
 

Bostromi

Aktiv medlem
Man ser olika.
Jag ser inte något kränkande i bilderna.
Jag ser ett dokument över en tid, en plats och individer.
 
ANNONS