Annons

Gamla objektiv till digitala Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har fått en förfrågan om att för en billig peng få köpa Canon EOS 30, 28-90mm, en Canon EOS 50, 28-105mm och en Minlota Dynax 3xi 70-300mm, 35-70mm och 24-50mm.

Har nu en Nikon D5000 (http://www.letsgodigital.org/images/artikelen/35/d5000.jpg), och undrar ifall någon vet ifall något av
dessa objektiv skulle kunna passa till den?
Vet att autofokuset ofta försvinner när man har analoga objektiv på digitala kameror, men det är inte superviktigt i detta fall.

Tacksam för hjälp!
Sandra
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Inga av dem passar och samtliga är antagligen tämligen usla objektiv. Absolut inget att lägga pengar på om du inte tänker använda dem med de medföljande kamerorna (med film då förstås).
 

hybrid3

Aktiv medlem
Minolta-objektiven (framför allt 24-50 och 35-70) är betydligt skarpare än många moderna objektiv och fungerar alldeles utmärkt med full automatik och bildstabilisering på Sony's systemkameror. De är värda ca 1000:- resp 650:- (förutsatt att det är 35-70/4) på Tradera.

75-300:an är svårare att bedöma då det finns många olika varianter och bildkvaliteten varierar mellan dessa från OK till utmärkt, värde ca 700-2500:- beroende på variant.

Till Nikon passar de dock inte, jag tror eller att det finns någon adapter som hjälper då Nikon har ett annat avstånd mellan objektivfattning och filmplan.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Vet att autofokuset ofta försvinner när man har analoga objektiv på digitala kameror
Det har faktiskt inte med det att göra, utan om det är AF i optikein och om den i så fall (för en D5000) har inbyggd AF-motor.

Autofokus kom en bra bit innan de digitala systemtkamerorna blev vanliga. Jag kan till exempel använda mitt "analoga" 28-80(*) på min D90 och ha autofokus.

Per.

*) "Analogt" i den meningen att det var konstruerat för en serie 35mm-kameror.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått en förfrågan om att för en billig peng få köpa Canon EOS 30, 28-90mm, en Canon EOS 50, 28-105mm och en Minlota Dynax 3xi 70-300mm, 35-70mm och 24-50mm.

...
Minolta har inte gjort något 70-300 mm objektiv, men däremot har Sony gjort ett. Detta är ett fint objektiv med som kostar 10 papp nytt, och det skulle jag i så fall vara mycket intresserad av att köpa av dig! Men förmodligen är det ett 75-300 mm Minolta som det gäller. Detta har genom åren tillverkats i ett halvdussin olika versioner, och begagnatpriserna för ett sådant kan väl variera mellan 500 och 3.000 kr beroende på skick och version.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Inga av dem passar och samtliga är antagligen tämligen usla objektiv. Absolut inget att lägga pengar på om du inte tänker använda dem med de medföljande kamerorna (med film då förstås).
Du är uppenbarligen rejält okunnig om Minolta. De har under ett halvt århundrade varit en av världens absolut bästa objektivtillverkare. Massor av folk har av någon anledning TROTT att Nikon och Canon har gjort bättre objektiv än Minolta, men vanligen har det varit tvärtom faktiskt.

Minolta tillverkade ju under flera decennier objektiv åt Leica, och DESSA objektiv höjdes förstås till skyarna... Att beloppet på dessas prislappar då också var astronomiska jämfört med när de satt på Minoltas egna objektiv (som alltså innehöll exakt samma linselement) bidrog väl också (tillsammans med prestigen i Leica-namnet) till att dessa Minolta-konstruktioner (med Leica-namn) DÅ fick ordentligt erkännande... :)
 

Makten

Aktiv medlem
Du är uppenbarligen rejält okunnig om Minolta. De har under ett halvt århundrade varit en av världens absolut bästa objektivtillverkare. Massor av folk har av någon anledning TROTT att Nikon och Canon har gjort bättre objektiv än Minolta, men vanligen har det varit tvärtom faktiskt.
Jag googlade lite snabbt på Dynax 3xi, vilken är av finaste plast med pentaspegelsökare (inte prisma), och drog därmed slutsatsen att objektiven var av samma klass. Det vill säga plastiga zoomar från tidigt 90-tal.

http://www.mhohner.de/sony-minolta/onebody/3xi

Notera också gärna att jag skrev "antagligen usla". Det betyder inte att jag är "rejält okunnig" om det nu var fel.

Minolta tillverkade ju under flera decennier objektiv åt Leica, och DESSA objektiv höjdes förstås till skyarna... Att beloppet på dessas prislappar då också var astronomiska jämfört med när de satt på Minoltas egna objektiv (som alltså innehöll exakt samma linselement) bidrog väl också (tillsammans med prestigen i Leica-namnet) till att dessa Minolta-konstruktioner (med Leica-namn) DÅ fick ordentligt erkännande... :)
Varför skulle det vara precis samma konstruktioner? Och till vilket Leica-system? Har Leica ens haft något småbildsspegelreflexsystem med autofokus?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag googlade lite snabbt på Dynax 3xi, vilken är av finaste plast med pentaspegelsökare (inte prisma), och drog därmed slutsatsen att objektiven var av samma klass. Det vill säga plastiga zoomar från tidigt 90-tal.
...
OK, en snabb slutsats - ofta lika med fel slutsats.


...
Notera också gärna att jag skrev "antagligen usla". Det betyder inte att jag är "rejält okunnig" om det nu var fel.
...
Jag menade förstås inte att du var "rejält okunnig" om allt inom foto, det är du förstås inte, utan bara när det gäller Minolta (numera Sony). För detta system är du väl inte särskilt väl förtrogen med, eller hur?

Min avsikt var inte alls att "banka dig i skallen", utan jag skrev så eftersom ditt uttryck "antagligen usla" är ganska starkt, och skulle högst sannolikt av trådskaparen tolkas som att dessa Minolta objektiv är "säkerligen usla". Vilket alltså är helt fel.


...
Notera också gärna att jag skrev "antagligen usla". Det betyder inte att jag är "rejält okunnig" om det nu var fel.

Varför skulle det vara precis samma konstruktioner? Och till vilket Leica-system? Har Leica ens haft något småbildsspegelreflexsystem med autofokus?
Återkommer med svar på detta nästa gång jag har tillgång till en Internetterminal.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Du är uppenbarligen rejält okunnig om Minolta. De har under ett halvt århundrade varit en av världens absolut bästa objektivtillverkare. Massor av folk har av någon anledning TROTT att Nikon och Canon har gjort bättre objektiv än Minolta, men vanligen har det varit tvärtom faktiskt
Minolta har gjort mycket fin optik genom åren, det kan jag intyga. Men också billigare glas som ingen blivit lycklig av. Ta till exempel 35-70:an som jag förmodar har varit kitgluggen till huset trådskaparen skriver om - ingen rolig historia. Såvida det inte är 35-70/4 - det får väl kollas upp.

Sen känns omfånget på samtliga tämligen ointressant ändå - även om dom passat en Nikon men det är väl en annan femma.
 

hybrid3

Aktiv medlem
35-70/4:an är mycket riktigt en riktig kalasglugg, det finns flera som använder den på A900 med gott resultat. Den är för övrigt det första serietillverkade objektivet med asfäriska linselement.

35-70/3.5-4.5:an är exremt plastig men helt OK rent optiskt (jag har jämfört dem sida vid sida). Dock kan jag tänka mig att det är stora spridningar vad gäller optiska prestanda.

Minolta har gjort mycket fin optik genom åren, det kan jag intyga. Men också billigare glas som ingen blivit lycklig av. Ta till exempel 35-70:an som jag förmodar har varit kitgluggen till huset trådskaparen skriver om - ingen rolig historia. Såvida det inte är 35-70/4 - det får väl kollas upp.

Sen känns omfånget på samtliga tämligen ointressant ändå - även om dom passat en Nikon men det är väl en annan femma.
 

hybrid3

Aktiv medlem
Minolta och Leica hade ett samarbete under ca 25 år som avslutades någon gång på 80-talet om jag minns rätt. Minolta hjälpte Leica med kamerakonstruktion (Leica CL t.ex) och Leica bidrog med optikexpertis. En del Leica-objektiv är mycket riktigt Minolta-objektiv, med en annan fattning och prislapp.

T.ex Minolta AF 70-210/4 "Beercan" (ett mycket populärt objektiv bland Sony- och Minolta-användare som fungerar ypperligt på moderna digitalkameror, kostar ca 2000:) är optiskt identiskt med gamla manuella Minolta MD 70-210/4 som också såldes med Leica-fattning som Leica Vario-Elmar 70-210/4.

Här är ett exempel där 70-210/4:an jämförs med ett fast Hasselbladsobjektiv, rätt OK för en zoom-optik från 70-talet:
http://www.dboyd.com/Photos_08/HasselbladvsSony/test@150mmvsBeercan/test.htm



Varför skulle det vara precis samma konstruktioner? Och till vilket Leica-system? Har Leica ens haft något småbildsspegelreflexsystem med autofokus?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
...
Varför skulle det vara precis samma konstruktioner?
....
Varför? Tja, den frågan kan väl bara Leitz själva svara på... Det som skilde var att Leitz hade ytterligare kvalitetskontroller, som var lite snävare än Minoltas egna. Leitz kunder var ju huvudsakligen professionella, medan Minoltas huvudsakligen var amatörer (vilket inte hindrar att Minolta genom åren tog fram ett antal förnämliga proffs-hus).

Bakgrunden är ju som bekant att en gång för länge sedan, på den tiden då den tyska kameraindustrin fullständigt dominerade hela kameravärlden, så fick japanerna för sig att de också skulle tillverka kameror. De började med att tillverka billiga (och dåliga) kopior av de olika tyska kameramärkena. Den tidens förståsigpåare skrattade sig fördärvade, och spådde alla japanska kamera- och fotoindustriers snara hädanfärd.

Vi vet hur det gick. Japanerna förbättrade kvaliteten i snabb takt, och började snart att slå tyskarna på fingrarna. Sedan avslutade de det hela med att i stort sett utplåna hela den tyska kameraindustrin. Zeiss fick också klappa ihop sin kameratillverkning, men lyckades klara sig undan den japanska "frontal-attacken" genom att koncentrera sig på högkvalitativa objektiv till industri, medicin, forskning och militär och till professionella kameror för film- och TV-bolag, samt mikroskop och mätutrustning. I princip är det väl bara Zeiss och Leitz som numera återstår av hela den tyska kameraindustrin.

Fr.o.m. år 1958 satte Minolta igång med att plagiera Leitz-objektiven. Leitz-gubbarna blev förstås sura, och sedan när Minolta snabbt lärde sig att kopiera så att de började bli minst lika bra som sina läromästare, så blev dessa förstås vettskrämda. Panik utbröt, och Leitz-folket insåg att de måste komma upp med något radikalt. De var klara över att de inte skulle kunna besegra Minolta, som var mångdubbelt större och nu hade blivit kapabla att producera lika bra objektiv som de själva, men till ett väsentligt lägre pris. Leitz kom då på att de skulle kunna sänka sina kostnader och öka sin konkurrenskraft i den professionella sektor där de var verksamma, genom att helt enkelt utnyttja Minolta som underleverantör. Så Minolta fick kontrakt på att under mycket lång tid tillverka objektiv för Leicas spegelreflexkameror.

Minolta och Leitz utvecklade även vissa kameror tillsammans. Minolta XE-7 har många delar gemensamma med Leicaflex R3, och Minolta XD-11 med Leicaflex R4. De skiljer sig åt när det gäller objektivfattningar och sökare. Leica stoppade gärna in någon extra finess i sina hus. Den Leicaflex jag en gång ägde hade möjlighet till spotmätning, vilket inte Minoltan hade. Leitz måste ju peta in åtminstone någonting för att kunna motivera ett mycket högre pris... :)

Leica CL utvecklades också gemensamt av Minolta och Leica.

(Men nu är det nog bäst att jag slutar, för jag har väl hamnat tämligen mycket OT...)


...
Och till vilket Leica-system?
...
Leica R och CL, som sagt.


...
Har Leica ens haft något småbildsspegelreflexsystem med utofokus?
Förstår inte vad detta skulle ha för något att göra med någonting?
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Förstår inte vad detta skulle ha för något att göra med någonting?
Då är det inte konstigt att du svarar som du gör. Jag snackar ju om objektiven som trådskaparen syftar på, medan du snackar om för ämnet helt irrelevanta kopplingar mellan Minolta och Leica. Att äldre, manuella Minoltaobjektiv i några fall är "samma" som Leica betvivlar jag alltså inte. Men jag förstår inte vad det har med den här tråden att göra.

Jag började med att skriva detta: "Inga av dem passar och samtliga är antagligen tämligen usla objektiv."

Varpå du svarade: "Du är uppenbarligen rejält okunnig om Minolta. De har under ett halvt århundrade varit en av världens absolut bästa objektivtillverkare."
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jo, jag blev medveten om att jag hade hamnat en bit utanför ämnet. Men det enda jag gjorde var ju att svara på dina frågor:

...
Varför skulle det vara precis samma konstruktioner? Och till vilket Leica-system? Har Leica ens haft något småbildsspegelreflexsystem med autofokus?
Det var alltså redan dina frågor som i så fall var utanför ämnet. Allt jag gjorde var ju bara att besvara dessa... :)
 
Senast ändrad:
ANNONS