Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att tvätta negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Ljummet vatten med lite lite diskmedel på en bomullstuss och sen dra av med gummiskrapa och låt torka. Som jag kommer ihåg det.
 

apelgården

Medlem
Lägg negativet i en lösning av ljummet vatten och några droppar vätmedel. Vattentemperaturen bör inte överstiga 25 grader. Skjölj sedan som vanligt i rinnande vatten. Även då kan man ha en något högre temperatur på skjölvattnet. Tänk bara på att emulsionen är mjuk i detta tillstånd så någon mekanisk påverkan är inte att tänka på.
 

millhouse

Aktiv medlem
Vad ska man tänka på? Och hur gör man bäst?
Någon som vet? Tack förhand.
Hej Björn!
Du skriver inte varför du behöver tvätta negativen. Det beror på tex mögel eller dylikt.Men om du läser mitt svar här på analoga mörkrummet, Rengöra smutsiga diapositiv, hur?.
Jag svarade så här på den frågan, vilken kan gälla negativ i allmänhet:
"Jag har ett antal gånger skannat in dior från kunder som haft dessa liggande på alla märkliga platser.Alltså förvaringen har inte varit som den borde vara i jämn rumsteperatur och med en stabil fuktighet. Nu vet jag inte hur dina dior har varit förvarade.Här några råd:
1)När du arbetar med diorna, ta för vana att använda bomullshandskar/antistatichandskar, detta för att inte tillföra ny problem till diorna.
2)Låt diorna innan du börjar rengöringen var i rumstemperatur några dagar.
3)För rengöring kan du gå på två linjer:
a) Du använder dig av Tetenal Mirasol 2000 Antistatic som är ett medel för att döda bakterier.Detta tillsätts sist vid filmframkallning.Då blandas/spädes det 1+400 MEN du kan ändra detta till 1+600.Du använder vatten som är +20 grader.Kolla att ditt vatten inte är för klor eller kalkhaltigt.Lägg sedan diorna att torka dammfritt.
b) Om a) inte lyckas så kan du använda Tetenal Film Cleaner Spray.Här putsar du varje dia för hand och använder dig av en antistatisk mikrofiberduk.Även här låter du diorna torka dammfritt.
Varför skall man då inte använda enbart vatten? Tyvärr så har vatten den egenskapen att den bara ökar svamp och mögelproblemen för dina dior när dom väl är torra."
 

fotografola

Ny medlem
Förr hade reprofirmorna en liten maskintvätt av dior eller negativ, finns den inte längre?
Har inte hittat när jag sökt..
 
ANNONS