Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BBC-vinnare diskad!

Produkter
(logga in för att koppla)

matlep

Aktiv medlem
Lustigt, att vargen var uppstoppad det var faktisk det första jag tänkte när jag såg bilden. Trist om det verkligen är så.
 

Billingen

Aktiv medlem
Nja inte uppstoppad men troligen tam.
Det undrar jag lite över. Det står att det rör sig om en "animal model that can be hired for photographic purposes". Ifall det skulle vara fråga om en uppstoppad modell som tidigare har använts för fotografi så skulle ju fusket ha upptäckts direkt. Därför verkar en levande men tam varg vara troligare. Kanske den individ som man tidigare har jämfört med och hittat likheter (och vissa olikheter också).

Fotografen Rodriguez nekar bestämt till anklagelserna. Men skandalen är ett faktum hur som helst. Hoppas bara att arrangörerna inte har backat pga all kritik, att de på detta sätt vill rädda sitt rykte även om inga bevis har säkerställts. Ifall de har rätt och det är en tam varg så har fotografen både varit oärlig och korkad - korkad nog att spela ett högt spel som nu inte bara han själv utan naturfotografin som genre, eller i alla fall tävlingsgenre, får betala ett pris för.
 

Essen

Aktiv medlem
Det var ett seriöst försök till fusk. De har t.o.m burit stenar och ställt upp en grind. Inget förvånar mig längre.
 

iSolen.se

Guest
De har ju inga vattentäta bevis mot honom men om bilden vore äkta borde han kunnat visa liknande bilder och visa upp fotoplatsen lätt.
 

Essen

Aktiv medlem
De har ju inga vattentäta bevis mot honom men om bilden vore äkta borde han kunnat visa liknande bilder och visa upp fotoplatsen lätt.
Titta på artiklarna som JazzBass länkade till. Platsen är utom tvivel lokaliserad, och det är från ett inhängnat område.

Killen är tagen med byxorna nere.
 

iSolen.se

Guest
Titta på artiklarna som JazzBass länkade till. Platsen är utom tvivel lokaliserad, och det är från ett inhängnat område.

Killen är tagen med byxorna nere.
Och det starkaste beviset är att han inte kan försvara sig med fler bilder.

Bildjämförelserna är ju inte 100%, örat stämmer tex inte och miljöbilden är inte så solklar. Men 99% säker kan man nog vara enbart på bilderna, sista %-en kommer nog från svaren på frågorna.
 

Billingen

Aktiv medlem
Titta på artiklarna som JazzBass länkade till. Platsen är utom tvivel lokaliserad, och det är från ett inhängnat område.

Killen är tagen med byxorna nere.
Som väl är så har juryn inte nöjt sig med ett par artiklar på Internet. Expertutlåtande från juryledamoter som är kunniga på vargbeteende och -foto plus intervju med Rodriguez har vägts in, vid sidan om de tekniska bevisen, eller indikationerna.

Det avgörande är nu inte platsen, stenmuren eller grinden, utan om det rör sig om en tam varg eller inte. Tillräckligt mycket talar för att vargen på vinnarbilden är tam. Diskussionen här på FS och andra fotosajter har varit livlig, och det är ju lätt nu i efterhand när dom har fällts att tycka att fallet är solklart, men man kanske ska vara lite försiktig innan man uttalar sig tvärsäkert i sådana här fall.
 

Liax

Aktiv medlem
Lite roligt faktiskt. När jag påpekade att bilden var för bra för att vara sann så blev jag sågad längs med fotknölarna. Något jag inte är ensam om att ha blivit.

Har man fotograferat i många år så ser man nästan direkt när en bild är riggad, och den här bilden fullständigt skriker fusk.
 

Essen

Aktiv medlem
Det avgörande är nu inte platsen, stenmuren eller grinden, utan om det rör sig om en tam varg eller inte.
Det jag syftar på är ju att vilda djur inte befinner sig i inhängnade parker.

iSolen.se: Det finns avgörande detaljer i båda bilderna som är identiska och som fastslår platsen.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Såvitt jag förstår så är vargen dessutom under 18 år och TFP-avtal med vargens målsvarg saknas.
Haha! :)

Varför skulle man aldrig kunna ta denna bilden i verkligheten? Om man lägger ut en bit kött på en plats där man vet att det strövar vilda vargar med en fjärrutlösare eller rörelsesensor så borde det väl ändå inte omöjligt.. eller?
 
ANNONS