Annons

Fuji X100 (!)

Sebastian Skarp

Aktiv medlem
Såg också den. Verkar ganska häftig, och om priset blir någorlunda lågt så är den klart intressant. Fast det är väl ingen mätsökarkamera som Leica M. Intressant med hybridsökaren iaf, och ganska snygg design på framsidan och ovansidan åtminstone. Bra bildkvalité också så!
Något lite mer realistiskt att sträva efter för oss som inte har råd med Leica M9, även om det som sagt inte är riktigt samma sak egentligen.

Har ingen aning om varför jag skriver detta svar, men blev för första gången på ganska länge lite uppspelt av en kameranyhet! Denhär vill jag ha! Haha. Undrar också vad priset kan tänkas hamna på, på ett ungefär.
 

Sabud

Aktiv medlem
[Såg också den. Verkar ganska häftig, och om priset blir någorlunda lågt så är den klart intressant. Fast det är väl ingen mätsökarkamera som Leica M. Intressant med hybridsökaren iaf, och ganska snygg design på framsidan och ovansidan åtminstone. Bra bildkvalité också så!
Något lite mer realistiskt att sträva efter för oss som inte har råd med Leica M9, även om det som sagt inte är riktigt samma sak egentligen.

Har ingen aning om varför jag skriver detta svar, men blev för första gången på ganska länge lite uppspelt av en kameranyhet! Denhär vill jag ha! Haha. Undrar också vad priset kan tänkas hamna på, på ett ungefär.


Troligen 12000-16000:-
 

jelu1661

Aktiv medlem
Grymt snygg!
Och ett trevligt koncept dessutom. Det första kameran på evigheter som får mig att vilja göra mig av med all annan kamerautrustning (en 20D med en uppsättning gluggar samt en GRDIII)
 

schaki

Aktiv medlem
Jag tycker också att det här bådar gott. Roligt att inte enbart Sigma och leica (och så Ricoh med deras GXR, men det är inte riktigt samma sak som en kompakt med 'stor' sensor) som vågar göra sådana satsningar. Fuji som dessutom har varit på tillbakagång de senaste åren.
Utöver Canikon och Sony väntar vi snart endast på att Epson ska inse vilket misstag dem gjorde när de nu tycks ha lagt ner sin ide med mätsökarkameror.
Låt oss hoppas att den har goda kontroller i form av vettig placering av hjul och knappar och att RAW är ordentligt buffrad och i varje fall inte tar evigheter att skriva.
Det har ju framkommit en hel del om den där Fuji Hs10 vars raw-prestanda är långsam.
 

furo

Aktiv medlem
Låt oss hoppas att den har goda kontroller i form av vettig placering av hjul och knappar ...
Ja, den har ju i alla fall bländarring där den brukar vara och inte där X1 har. Ser också ut som om tidsratten kanske inte kan gå hela varvet runt. Dessutom en separat AFL/AEL-knapp, så nog kan man säga att de tittat på X1 och bestämt sig för att göra en sån, fast bättre.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Helt klart ett steg i rätt riktning. Nu väntar jag bara på en version där man kan byta optik också, för fast tjugotrea går bort för mig iallafall.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Helt klart ett steg i rätt riktning. Nu väntar jag bara på en version där man kan byta optik också, för fast tjugotrea går bort för mig iallafall.
Jag tycker att det är lite befriande, jag lockas av tanken att bara använda en bildvinkel och lära mig den riktigt bra. Och om jag bara ska ha en så känns något motsvarande en klassisk 35a som ett bra val.

Men man kommer kanske med flera versioner av kameran, där bara optiken skiljer dem åt, lite som Sigma DP1 och 2.

Tänk förresten om de producerar en variant med svartvit sensor, det borde (väl?) bara vara att plocka ut den ur tillverkningsprocessen lite tidigare? Då skulle man kunna skippa bayerfilter etc. Vore mycket spännande.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag tycker att det är lite befriande, jag lockas av tanken att bara använda en bildvinkel och lära mig den riktigt bra. Och om jag bara ska ha en så känns något motsvarande en klassisk 35a som ett bra val.
Sant, men då ser jag hellre att jag kan byta optik och sätta på en motsvarande fast 35 mm. Kameran blir troligtvis ganska dyr, då vill jag ha den valmöjligheten...!

Men jag gillar verkligen slutartidsratten och bländaren.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Ojojojoj...det var den mest klockrena design jag sett på många år. Helt sjukt snygg och med till synes allt jag önskat mig av en semikompaktare.
Att lika klockrent köp som Canons 5D2 när det begav sig.
Hurra!!
 

Linmajon

Aktiv medlem
Sant, men då ser jag hellre att jag kan byta optik och sätta på en motsvarande fast 35 mm. Kameran blir troligtvis ganska dyr, då vill jag ha den valmöjligheten...!
Kanske, men som systemkamera skulle den nog inte vara alls lika kompakt. Jag ser den som den perfekta cafekameran, eller pubkameran. Supersynd att den inte verkar ha IS.
 
Senast ändrad:

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Den borde kunna bli bra. Fuji har ju levererat flera mycket bra (tidvis bäst) kompaktkameror under åren.

Jag kan inte annat än gilla den. Givet att recensionerna blir bra så kommer den vara ett perfekt komplement till systemkameran. Uppenbart är ju att de fyller en nisch som längtat efter att fyllas, om man ser till reaktionerna på bloggar osv.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fantastiskt spännande nyhet. Om sökaren är så bra som den skulle kunna vara blir det svårt att låta bli att köpa. Kanske kan denna lite oväntade utmanare få de större tillverkarna att konstruera något liknande -- fast ännu bättre.

Den enda jag har lite svårt för med Fuji-modellen är den lite extrema retrodesignen. En bra kamera behöver inte försöka se ut som om den är från 1960-talet.
 
ANNONS