Annons

Meteorregn på Lucianatten

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
I natt är det dags att skåda (=fota) meteorregn. Se vidare på länken:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.509695-dags-skada-meteorregnet-geminiderna

Har läst mig till att för att kunna få de bästa bilderna bör man rikta kameran 45 grader från "the prime radiant", vilket enligt artikeln är stjärnbilden Tvillingarna.
För att få med så lite stadsljus som bara är möjligt hade jag därför tänkt lämna hemstaden Lund i en riktning som ej går över varken Lund eller Malmö (som student är transportmedlet även vintertid cykel, och därmed begränsad räckvidd).

Så allt kommer ned till en fråga:
I vilken riktning står Tvillingarna i såhär års?


Ta gärna er ut och dela med er av era bilder i denna tråd imorgon!
/G
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Jag vet inte om det stämmer men jag får det till att Tvillingarna just nu ligger under horisonten här, så med andra ord så syns dem inte alls. :( men jag kan inte bekräfta det än.
Hur jag kollade var med Google Skymap i min Androidtelefon med hjälp av GPS, men det är svårt säga hur korrekt den visar.

Riktningen är iaf runt 60-70 grader nordöst mot havet.

/ Magnus
 

Goro

Aktiv medlem
Grym länk Peter, tack!

Måste passa på att fråga om lite förtydliganden och tolkningsfrågor...

"Radiant RA 7h28m dekl +33° (2°NV om Castor i Tvillingarna)" Tolkas detta som att radianten är 33 grader mot väst från norr?

"14 T 12 Meteorskuren Geminiderna i maximum" Att maximum nås imorgon dag klockan 12?
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Suck.. ja jag åkte ut till min plats och när jag väl kom fram med packning och allt så drog molntäcket in och saboterade totalt mina chanser till att fånga meteoriterna. :( extremt deprimerande och irriterande..

/ Magnus
 

Ravestream

Aktiv medlem
Suck.. ja jag åkte ut till min plats och när jag väl kom fram med packning och allt så drog molntäcket in och saboterade totalt mina chanser till att fånga meteoriterna. :( extremt deprimerande och irriterande..

/ Magnus

Får man fråga var du hade din plats ? ser att du bor i Mölndal. Någonstans i närheten ?
Har själv haft planer på att ge mig ut, Men ge mig iväg för att slippa allt stadsljus.
kanske blir bättre under kvällen/natten ?

Och det finns väl chans i morgon med ?
 

iBoat

Aktiv medlem
I natt är det dags att skåda (=fota) meteorregn. Se vidare på länken:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.509695-dags-skada-meteorregnet-geminiderna

Har läst mig till att för att kunna få de bästa bilderna bör man rikta kameran 45 grader från "the prime radiant", vilket enligt artikeln är stjärnbilden Tvillingarna.
För att få med så lite stadsljus som bara är möjligt hade jag därför tänkt lämna hemstaden Lund i en riktning som ej går över varken Lund eller Malmö (som student är transportmedlet även vintertid cykel, och därmed begränsad räckvidd).

Så allt kommer ned till en fråga:
I vilken riktning står Tvillingarna i såhär års?


Ta gärna er ut och dela med er av era bilder i denna tråd imorgon!
/G
Här kan du se var Geminiderna ligger just nu.Måste passa på att tipsa om en mycket användbar App för detta ändamål. "Star Walk" finns för iPad och iPhone och visar aktuell stjärnhimmel beroende på var du befinner dig. Dumpen kommer från min iPad.
 

Bilagor

Maximus3D

Aktiv medlem
Mathias: Den plats jag hade valt var inte direkt optimal men eftersom jag saknar både bil och inte kunde ta mig längre bort inom rimlig tid så valde jag plats vid Härlanda Tjärn alldeles utanför Torp, det är relativt mörkt där och inte alltför mycket ströljus från stan. Jag har fotat där tidigare, dock inte natthimlen men jag kan tänka mig att platsen kan fungera i brist på bättre alternativ.

Men jag ska hålla öga på vädret imorrn och om det lättar så åker jag ut igen och hoppas på mer tur då.

/ Magnus
 

mkarlsson

Aktiv medlem
Har varit ute på getterön(Varberg) från 19:00 tills nu o lyckades tyvärr inte fånga något bra på bild men såg ett 5tal fall innan molnen blev för dominanta, o plus att de kändes som att jag skulle för frysa p.g.à den bitande vinden, hoppas någon annan lyckas bättre // MKarlsson
 

Ravestream

Aktiv medlem
Mathias: Den plats jag hade valt var inte direkt optimal men eftersom jag saknar både bil och inte kunde ta mig längre bort inom rimlig tid så valde jag plats vid Härlanda Tjärn alldeles utanför Torp, det är relativt mörkt där och inte alltför mycket ströljus från stan. Jag har fotat där tidigare, dock inte natthimlen men jag kan tänka mig att platsen kan fungera i brist på bättre alternativ.

Men jag ska hålla öga på vädret imorrn och om det lättar så åker jag ut igen och hoppas på mer tur då.

/ Magnus

Synd man inte var på det här tidigare och kollade upp folk som har lite koll.
Tänkte ta mig ut & se om man kan hitta nått ställe utanför, dock känner jag inte till det nått vidare utan får leta lite.
Jag har bil så blir det fler liknande tillfällen så hör av dig.
Kan ju vara roligare om man är fler :)
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Absolut att det är roligare vara flera när man åker ut på såna här grejor :) men vi får se nu imorrn kväll hur det ser ut, lättar molnen så bär det av igen. Jag kan nog få med någon fler också som gärna vill fota meteoritregn.

/ Magnus
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag tar gärna emot tips hur jag i ett någorlunda belyst villaområde ska ställa in kameran (550d/Tokina11-16/2,8), just nu har jag i Karlstad stjärnklart och mörk och fin himmel.
 

Racketeer

Aktiv medlem
Jag tar gärna emot tips hur jag i ett någorlunda belyst villaområde ska ställa in kameran (550d/Tokina11-16/2,8), just nu har jag i Karlstad stjärnklart och mörk och fin himmel.
stjärnklart i Deje också! (3 mil norr om karlstad)
jag kör på 18mm f3.5 iso 400 och 20 sek slutartid.
seriebildtagning med en låst trådutlösare, sitter inne i värmen och väntar på att batterierna ska ta slut.. ;) ca 1 timme hittills. blir ca 180 bilder... något stjärnfall borde det bli
det trixiga tycker jag är att ställa skärpan manuellt, när det inte syns speciellt mycket i sökaren, och live view funkade inte heller.

PS jag fokuserade på månen och det blev ok

du har ju ett lite ljusstarkare glugg, så prova 11 mm f 2.8 iso 400 och kanske 15 sek slutartid.
prova dig fram.
Mvh Daniel
 

mkarlsson

Aktiv medlem
som jag skrev tidigare lyckades jag ej fånga något "regn" så detta var allt jag åstadkom ikväll.

 
Senast ändrad:

David G

Aktiv medlem
Jag såg ett! Synd att jag inte visste om att det skulle vara sånt. Så kallt ute så jag orker inte ta mig ut igen.

Jag såg det i nästan helt öst-västlig riktinig när jag satt i bilen mellan Funbo Kyrka och Gunsta, öster om uppsala.
 
ANNONS